مقالات

انسداد ورید مرکزی چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2466 بازدید

انسداد ورید مرکزی چشم

بيماری چشمی Central retinal vein occlusion يا انسداد وريد مركزی چشم یکی از مهم‌ترین عوامل بروز كم‌خونی در شبكيه چشم است. کم خونی در شبکیه‌ی چشم موجب كاهش بينايی را در افراد مبتلا به این  بیماری چشمی  می‌شود. انسان دارای يك شريان مركزی است كه این شریان به شاخه‌های كوچك‌تری تقسيم می شود.

اين شريان مركزی در مجاورت اعصاب بينايی قرار دارد. انسداد وريد مركزی چشم منجر به بروز كم بينايی در افراد مي‌شود. انسداد وريد مركزی چشم علائم مختلفی از جمله بروز خونريزی در وريد شريان‌های خونی پشت چشم است. خونريزی در وريد شريان‌های خونی پشت چشم كم خونی شبكه چشم و كاهش بينايی را به همراه دارد. در ادامه دلایل بروز این بیماری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

دلایل بروز بیماری انسداد ورید مرکزی چشم

بروز بیماری انسداد وريد مركزی چشم به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله آن می‌توان به اختلالات خونی همچون فشار خون بالا، اختلال انعقادی خون و افزايش فشار داخل چشمی اشاره کرد. موارد بسیاری می‌توانند بیماری انسداد وريد مركزی چشم را تشدید کنند. كهولت سن، بيماری های زمينه‌ای و چشمی همچون آب سياه باعث بروز يا تشديد اين عوامل می شوند. این عوامل به راحتی قابل پيشگيری و كنترل هستند. افراد سالمند می‌توانند با كنترل فشار خون و همچنین تغذيه مناسب و تحرك از بروز انسداد ورید مرکزی چشم پیشگیری کنند.

بيماری انسداد وريدی مركزی چشم در اغلب موارد با عيوب انكساری چشم اشتباه گرفته ميِ‌شود كه تنها با معاينه پرده چشم توسط متخصصان و تجويز روش مناسب درمانی مي‌توان اين عارضه را برطرف كرد. افرادی که به بیماری‌هایی نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در معرض بروز گرفتگی ورید چشم هستند. همچنین بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا و کلسترول بالا تأثیر زیادی در بروز بیماری انسداد ورید چشم دارند. مصرف سیگار نیز در موارد بسیاری دیده شده است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

درمان انسداد وريد چشم

در درمان بیماری انسداد ورید مرکزی چشم در صورتی که ورم و التهاب نقطه‌ای وجود داشته باشد، از درمان لیزیک کانونی استفاده می‌شود. یکی دیگر از روش‌های درمان انسداد ورید چشم تزریق فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (داروهای ضد VEGF) به چشم است. این داروها ممکن است منجر به رشد عروق خونی جدیدی شوند که می‌تواند باعث ایجاد گلوکوم شود.

در اغلب موارد پزشک ناحیه‌ی چشم را ماساژ می‌دهد تا عروق گرفته شده باز شوند. یکی دیگر از درمان‌های این بیماری تزریق کورتیکواستروئیدها به چشم است. همچنین با استفاده از داروهای ضد لخته می‌توان از لخته شدن بیشتر خون در چشم جلوگیری کرد. فشار بالا و یا استفاده از اکسیژن فوقانی یکی دیگر از روش‌های درمان بیماری انسداد ورید چشم است.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲