مقالات

انواع قطره های چشمی و موارد استفاده آن ها

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4476 بازدید

انواع قطره های چشمی

انواع قطره های چشمی

امروزه تقریبا برای تسکین هر نوع از ناراحتی های چشمی، دارویی بنام قطره های چشمی وجود دارد. برای درمان آلرژی چشم هایی که در استفاده از کامپیوتر قرمز و خسته می شوند ، قطره چشم هایی در جهت درمان خشکی چشم ، تارشدن و بیشتر موارد دیگر چشم وجود دارند که به تسکین این نوع آلرژی ها  کمک می کنند.

قطره های چشمی معمولا برای رفع ناراحتی های جزئی موقت چشم مورد استفاده قرار می گیرند . اما اگر دچار ناراحتی شدیدی شده اید باید سریعا با یک پزشک متخصص در تماس باشید.

قطره های چشمی برای خلاصی از سرخی و خارش های چشم که در اثر آلرژی و بی خوابی پدیدار می شوند، بسیار موثر است. همچنین این داروها برای چشم هایی که در اثر آب هوا یا کمبود اشک خشک می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. حتی برای از بین بردن فشارهای چشمی و کمک به جلوگیری از گلوکوم یا آب سیاه با مانع شدن از تولید بیش از حد اشک چشم و کمک به حذف مایعات از چشم بکار می روند.

قطره های چشمی حاوی آنتی هیستامین هایی هستند برای روان نگه داشتن چشم تا از آلرژی ها و قرمز شدن آن جلوگیری کند.

با توجه به محبوبیتی که کامپیوتر ها در بین مردم پیدا کرده اند ، در حال حاضر قطره های چشمی که برای جلوگیری از آسیب های وارده در این زمینه استفاده می شوند بیشتر در دسترس قرار دارند. قطره های چشمی دارای مواد شیمیایی هستند که برای استراحت ماهیچه ها و اسپاسم های چشمی کمک فراوانی می کنند.

هنگام انتخاب قطره های چشمی ، بهترین گزینه انتخاب قطره ای است که علائم خاص مورد نظر شما را از بین ببرد. مثلا برای کسانی که چشمان خشکی دارند ، قطره های چشمی روان کننده بسیار مناسب هستند.

برخی از قطره های چشمی به نسخه پزشک نیاز دارند، اگر شما قادر به شناسایی قطره خاص علائم خودتان نیستید پس بهتر است حتما با یک دکتر متخصص در این زمینه مشورت کنید.

نحوه استفاده قطره های چشمی

نحوه استفاده قطره های چشمی

اگر چه بسیاری از مردم می توانند به راحتی از عهده مصرف قطره های چشمی خودشان بر آیند، اما این عمل برای بعضی ها چندان هم آسان نیست. فرقی ندارد که شما از قطره بدون نسخه پزشک یا با نسخه استفاده می کنید، برای اینکه نحوه مصرف قطره های چشمی را یاد بگیرید بهتر است قدم به قدم به صورت دقیق و صحیح طبق راهنمایی های زیر عمل کنید :

  • دست های خودتان را با آب  و صابون بشویید.
  • بطری قطره را به آرامی تکان دهید.
  • سپس کلاهک آن را بردارید.
  • سر خود را به طرف عقب چرخانده و به سقف نگاه کنید . این عمل را می توانید نشسته یا ایستاده هم انجام دهید.
  • با دست غالب خود بین دو انگشت شست و اشاره بطری را نگه دارید.
  • بطری را به طرف چشم خود بیاورید.
  • با استفاده از انگشت کوچک دسته غالب خود، پلکتان را پایین بکشید.
  • هنگامی که بطری را روی پلک باز خود نگه داشته اید، بطری را به طوری فشار دهید که یک قطره از آن به داخل چشم شما ریخته شود.
  • اگر قطر چشم به روی چشمتان افتاد، پلک را رها کرده و چشمتان را ببندید.
  • این عمل را بر روی چشم دیگرتان انجام دهید.

برای اینکه این روند به خوبی پیش بروند این موارد را به یاد داشته باشید :

  • اجتناب از برخورد بطری با  چشم.
  • اجازه ندهید که قطره چشمی به داخل گلو یا بینی شما ریخته شود. برای انجام این کار، بعد از قطره چکانی انگشت اشاره دست غالب خود را بر روی استخوان زیر چشم (برآمدگی کوچک بین چشم و بینی) قرار دهید. تقریبا دو دقیقه انگشت خود را به این حالت نگه دارید.
  • اگر بار اول موفقیت آمیز نبود، برای بار دوم دوباره امتحان کنید.
  • اگر خودتان شخصا قادر به مصرف قطره چشمی نیستید از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که به شما کمک کنند. توجه کنید که حتما باید چشم پزشک خود را از اینکه نمی توانید به تنهایی قطره خودتان را مصرف کنید، مطلع سازید.
  • سعی کنید قطره چشمی خودتان را در یخچال نگهداری کنید، خنک بودن قطره کمک می کند تا بتواند به راحتی در چشم نفوذ کند.

قطره های چشمی بدون نسخه

قطره چشمی بدون نسخه عموما می تواند در بیشتر داروخانه ها قابل دسترس باشد. این قطره ها بی خطر هستند اما تا زمانی که بیش از اندازه از آنها استفاده نکرده اید. بعضی از قطره های چشمی بدون نسخه دارای مواد شیمیایی هستند که موجب منقبض شدن رگ های خونی می شوند و موقتا سرخی را از روی سفیدی چشم ها کاهش می دهند.

درحالیکه این قطره ها موقتا باعث تسکین چشم می شوند اما این واکنش ها در برخی از افراد دیده شده است که بعد از اینکه اثرات آن از بین رفت چشم دوباره به حالت قبلی خود باز می گردد و شاید سرخ تر از قبل هم بشود. معمولا باعث این مشکلات مایع نگهدارنده داخل قطره می باشد.

پزشکان برای اینگونه آلرژی ها معمولا اشک مصنوعی یا قطره چشمی با نگهدارنده مجاز توصیه می کنند. این دو مورد را می توان از داروخانه ها تهیه کرد و از هیچ ماده شیمیایی که عروق خونی را منقبض کنند، استفاده نمی کنند. همچنین اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشم بسیار مناسب است. ژل های روان کننده و پماد، که به صورت بدون نسخه نیز فروخته می شوند، برای استفاده های یک شبه مناسب هستند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲