عفونت چشم ، علت و درمان عفونت های چشمی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

عفونت چشم

ایجاد اختلال در چشم باعث بروز مشکلات فراوانی در زندگی روزمره می شود. عفونت چشم از سری مشکلات رایج چشم است که هر فردی در هر سنی حداقل یک بار  به آن مبتلا شده است. در بیشتر موارد عفونت‌های چشمی به دلیل باکتری ها ، ویروس ، قارچ یا دیگر موارد میکروبیولوژیک رخ می‌دهند.

عفونت هر بخشی از چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از پلک‌ها گرفته تا قرنیه و حتی شبکیه در معرض خطر عفونت قرار دارند. . عفونت های چشم را باید جدی گرفت زیرا در صورت عدم درمان و ادامه بیماری می تواند به چشم آسیب های جدی وارد کند.

زمانی گفته می شود چشم دچار عفونت شده است که چشم قرمز می شود و پلک ها دچار ورم می شوند و ترشحات چرکی همراه با اشکریزش در چشم مشاهده می شوند و در بینایی فرد اختلال ایجاد می کنند.

عفونت چشم معمولا باعث ایجاد مشکلات دائمی نمی‌شود اما می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد بنابراین  توصیه می شود توسط چشم پزشک بررسی شود تا باعث آسیب به شبکیه، رگ‌های خونی یا عصب‌های بینایی چشم نشود.

علت و علائم عفونت چشم

عدم رعایت بهداشت ، تماس با افرادی که دچار عفونت چشم شدن ، مواد شیمیایی مضرر ، گرد و غبار از علت هایی هستند که باعث می شوند به عفونت چشم مبتلا شوید. افرادی که به نقص ایمنی یا دیابت مبتلا هستند، بیش از سایر افراد می‌توانند دچار عفونت چشم شوند. یکی دیگر از دلایل ابتلا به عفونت چشم، لنزها محسوب می‌شوند. از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• قرمزی ملتحمه چشم
  • ترشحات چرکی سبز یا زرد رنگ که عمدتا صبح ها بعد از خواب مشاهده می شود و باعث چسبندگی پلک ها می شوند.
  • اشکریزش چشم
  • تورم پلک ها
  • مشاهده توده هایی دردناک کوچک و قرمز در لبه پلک
  • احساس درد در چشم
  • سوزش چشم

عفونت انگلی در شبكیه چشم

یک نوع از بیماری‌های التهابی چشم در اثر نوعی عفونت انگلی ایجاد می‌شود که به آن توکسوپلاسما می‌گویند و عامل آن یک انگل داخل سلولی است. بیماری توکسوپلاسمای چشمی شایع‌ترین علت بیماری التهابی قسمت خلفی چشم است. در گذشته از دارو برای درمان این بیماری استفاده می شد ، الان از تزریق داخل چشمی استفاده می شود. به این صورت که آنتي‌بيوتيكي انتخاب شده كه اثر آن دقيقاً مانند همان قرص‌هاي خوراكي می باشد و اين آنتي‌بيوتيك مستقيم به داخل فضاي زجاجيه تزريق مي‌شود و اگر لازم باشد هر هفته يا هر دو هفته، تزريق تكرار مي‌شود.

درمان عفونت چشم

درمان این بیماری با توجه به علت بروز آن متفاوت است . استفاده از چای تازه دم و بدون عطر و سرد، درمان خانگی برای رفع عفونت چشمی است. همچنین شست و شوی چشم با شامپو های بچه یا شامپوهای مخصوص موجود در داروخانه ها می تواند به درمان عفونت کمک کند.

در موارد حاد تر پزشک قطره های چشم و پماد های چشمی آنتی بیوتیک را تجویز می کند. در بعضی موارد مانند عفونت‌های چشمی کودکان زیر 5 سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعی، باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

به یاد داشته باشید عفونت چشم به مرور زمان درمان می شود و مصرف داروهای خود را قطع نکنید. چشم ها دریچه دیدن دنیای روبرویمان هستند و بدون آنها قطعا زندگی سخت خواهد بود پس مراقب چشمان‌مان باشیم و سلامت آنها را حفظ کنیم. معاینات دوره‌ای چشم را جدی بگیرند و در صورت ابتلا به عفونت، سریعا به چشم‌پزشک مراجعه کنید