مقالات

عمل فمتولیزیک چشم مزایا و معایب

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
34283 بازدید

عمل فمتولیزیک

عمل فمتولیزیک

عمل فمتولیزیک یک روش جراحی مدرن برای اصلاح عیوب انکساری است که فرد را از استفاده از عینک و لنزهای تماسی بی نیاز می کند. البته روش های مختلفی در جراحی عیوب انکساری وجود دارد که عبارتند از لیزیک، فتورفرکتیو کراتکتومی(PRK)، لازک، اپی لیزیک و فمتولیزیک  که یکی از به روز ترین و مدرن ترین این روش ها است. پایه و اساس همه این روش ها بر جراحی توسط لیزر است.

عمل فمتولیزیک یک روش جراحی سرپایی بوده و بیمار بعد از عمل جراحی نیاز به بستری نداشته و تنها با رعایت یکسری نکات بهداشتی و مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود، یک الی دو روز بعد می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

عمل فمتولیزیک برای درمان و اصلاح دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم صورت می گیرد. این عمل جراحی یکی از سریع ترین راه های اصلاح عیوب انکساری بوده که عوارض بسیار نادری دارد. در عمل فمتولیزیک یک برش نازک در قرنیه ایجاد شده و  لیزر بر روی سطح قرنیه تابانده می شود. طی عمل جراحی بیمار به هوش بوده و هیچ دردی حس نمی کند. زمانی که در قرنیه برش ایجاد می شود، پزشک از بیمار می خواهد به نور چشمک زن بالای سر خود نگاه کند. این نور همان لیزر فمتوسکند بوده که در حال حاضر بهترین نوع لیزیک است. به دلیل اینکه هر پالس لیزر در حدود 10 الی 15 ثانیه به طول می انجامد، بافتهای اطراف قرنیه دچار آسیب نمی شود.

همانطور که گفته شد عوارض این عمل بسیار کم است. اما در مواردی خشکی چشم ، احساس دیدن هاله های نورانی و نورهای خیره کننده، کاهش دید شبانه، کاهش دید شفاف و روشن و حساسیت به نور دیده شده است. عوارض ناشایع دیگری که بسیار نادر است عبارتند از عفونت قرنیه، از دست دادن بینایی و آستیگماتیسم نامنظم.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

مزایای عمل فمتولیزیک

مزایای عمل فمتولیزیک

  • بهبودی سریع بیمار: همانطور که گفته شد، در عمل فمتولیزیک بیمار یک الی دو روز بعد می تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد. بعد از عمل، طی 24 ساعت دید فرد عادی می شود. در دیگر انواع روش های جراحی بیمار بعد از عمل کمی احساس درد دارد و دوره نقاهت طولانی تر است.
  • نتیجه بسیار قابل قبول از عمل فمتولیزیک: بعد از عمل نزدیک بینی به میزان 12 دیوپتر( واحد اندازه گیری برای توان عدسی چشم) اصلاح می شود. دیگر روش های جراحی با لیزر مانند PRK ممکن است کدورت قرنیه در افرادی که نمره بالای 7 دارند، ایجاد شود. همچنین ممکن است این روش ها منجر به برگشت شماره چشم و کاهش دید و کدورت قرنیه شوند. لازم به ذکر است که روش PRK تنها قادر به اصلاح 5 الی 6 دیوپتر است.
  • امکان تکرار عمل فمتولیزیک: چنانچه نتیجه مطلوب حاصل نشود ویا طی سالها شماره چشم به حالت قبل از عمل برگردد، می توان عمل را تکرار کرد. سرعت بهبودی بیمار مانند عمل اول سریع است.
  • ثبات طولانی مدت: بعد از عمل فمتولیزیک، در طی 3 الی 6 ماه شماره چشم ثابت شده و بعد از آن تغییر ناچیزی ایجاد می شود.
  • ترمیم سریع قرنیه: طی عمل جراحی که یک لایه نازک قرنیه برش داده شده، بعد از چند روز به طور کامل بهبود یافته و در سر جای خود محکم می شود. در روش عمل فمتولیزیک بر خلاف PRK در استحکام و مقاومت قرنیه تغییری ایجاد نمی شود.
  • در عمل فمتولیزیک کدورت چشم ایجاد نمی شود. این عارضه یکی از عوارض شایع عمل PRK می باشد.
  • عدم نیاز به مصرف طولانی مدت دارو بعد از عمل جراحی فمتولیزیک: قطره های چشمی که برای جلوگیری از ایجاد عفونت چشم و خشکی چشم تجویز می شود، تنها دو هفته باید مصرف شود و پس از آن با نظر پزشک قطع می شود.

معایب عمل فمتولیزیک

همانطور که گفته شد، عمل فمتولیزیک یکی از مدرن ترین روش های جراحی اصلاح عیوب انکساری است. اما با این حال همانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است با معایبی همراه باشد که بسیار نادر بوده و عبارتند از

  • تشکیل حباب گازدار در زیر فلپ
  • سندرم حساسیت به نور
  • پخش نور رنگین کمانی به دلیل سطح ناصاف خلفی فلپ
  • التهاب لایه قرنیه در زیر فلپ

لازم به ذکر است هزینه عمل فمتولیزیک از دیگر روش ها کمی بیشتر بوده و این عمل نیاز به یک پزشک متخصص لیزر و با تجربه در این زمینه دارد.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲