مقالات

عوارض چشمی دیابت چیست؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4359 بازدید

 دیابت و چشم

انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید.دیابت زمانی به وجود می آید که در تولید هورمون انسولین اختلال ایجاد شود و قند خون فرد بالا رود. بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، كلیه‌ها، چشم و سلسله ی اعصاب می ‌گردد. امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است .سه نوع دیابت وجود دارد :

دیابت نوع یک : بدن انسولین تولید نمی کند. تقریبا 10٪ از موارد دیابت نوع یک هستند. این افراد انسولین مورد نیاز خود را از طریق تزریقات روزانه به دست می آورند.

دیابت نوع دو : بدن انسولین مناسب تولید نمی کند یا میزان تولید آن کم است. تقریبا 90٪ از همه موارد دیابت در سراسر جهان از این نوع است.

دیابت بارداری : این نوع در زنان باردار تاثیر می گذارد.

عوارض چشمی دیابت

عوارض چشمی دیابت

میزان شیوع عوارض دیابت با مدت زمان ابتلا به این بیماری، سن بیمار، میزان کنترل قند خون و ژنتیک افراد رابطه مستقیم دارد. به این معنا که هرچه طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد، احتمال پیدایش عوارض چشمی بیشتر می‌شود .مشکلات چشمی دیابت به طور مستقیم با کنترل قند خون ارتباط دارد. کنترل مداوم قند خون به طور قابل ملاحظه ای باعث جلوگیری از پیشرفت فرایند مشکلات چشمی دیابت می شود.

عوارض چشمی بیماری قند می‌تواند به آسیب عروق خونی شبکیه منجر شود که در اصطلاح رتینوپاتی دیابتی خوانده می‌شود‌. همچنین ورم مرکز بینایی چشم (ماکولا)، خونریزی‌های متعدد در شبکیه و زجاجیه چشم بر اثر دیابت از عوارض جدی چشمی است که اگر بموقع درمان نشود، به کم بینایی یا نابینایی دائمی منجر می‌شود.

وقتی دیابت پیشرفت کند و فرد برای جلوگیری از پیشروی آن هیچ اقدامی نکند، مشکلاتی مانند آب‌سیاه ، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی حداقل مشکلات بینایی او خواهد بود. در نهایت نیز امکان نابینایی وجود دارد.

مواردی که باید به آن ها توجه کرد :

  • هرچه زودتر عوارض چشمی دیابت تشخیص داده شود درمان آسان‌تر و موفق‌تر خواهد بود. بنابراین فرد مبتلا به دیابت باید به طور منظم توسط چشم پزشک مورد معاینه قرار گیرد.
  • سیگار باعث بروز مشکلات عروق خون در چشم نیز می شود پس همین حالا سیگار کشیدن را متوقف کنید
  • در افراد دیابتی مبتلا به اخـتلال عـروق شـبکیه چـشم، ورزش هـا و فعالیت هایی که فشار داخل چشم را بالا میبرند ، مثـل وزنـه بـرداری و یـا بلنـد کـردن وزنه های سنگین ممکن است سبب خـونریزی داخـل چـشم شـوند بنابراین انجام اینگونه حرکات برای این بیمـاران ممنـوع مـی باشـد. حتی دویدن سریع نیز در این افراد خطرناک است. پیاده روی و شـنا جزء ورزش های پیشنهادی در این افراد هستند.
اگر شما هم دارای قند خون بالا هستید، برای معاینه چشم های تان توسط دکتر رجبی متخصص شبکیه و لیزر می توانید به کلینیک رتین مراجعه کنید 
جهت رزرو نوبت و معاینه با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲