مقالات

قرمزی چشم ، علت این بیماری و درمان آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم
5167 بازدید

قرمزی چشم

قرمزی چشم

از شایع ترین بیماری های چشمی که افراد در طول زندگی ممکن است یک یا چندین بار آن را تجربه کنند قرمزی چشم است. این عارضه دلایل متفاوتی دارد و عوامل زیادی باعث قرمزی چشم می شود. قرمزی چشم در هر دو یا یکی از چشم ها ممکن است اتفاق بیفتد و گاهی ممکن است خطرناک باشد و نیاز به پیگیری سریع داشته باشد.

در این بیماری لکه های قرمز و رگ های خونی در سفید چشم ایجاد می شود و معولا با خارش و تاری دید و اشکریزش چشم همراه است.

قرمزی چشم نشانه چیست ؟

قرمزی چشم نشانه چیست ؟

از علت های رایج این بیماری ، عفونت چشم و  فشار به چشم در اثر کار زیاد است. عفونت چشم در کودکان و نوزادان بسیار رایج است. استفاده بیش از حد یا عدم مراقبت از لنزهای تماسی یکی دیگر از علل قرمزی چشم ها می‌باشد. دیابت و فشار خون بالا نیز ممکن است از علت این بیماری باشد.

آلرژی چشم

گاهی چشم به عوامل خارجی مانند گرد و غبار ، لوازم آرایشی و مواد شیمیایی واکنش نشان میدهد و در اصطلاح این عوامل آلرژی چشم می شوند که یکی دیگر از علت های قرمزی چشم است. احساس سوزش، تورم پلک‌ها، حساسیت به نور از دیگر نشانه های آلرژی چشم است که در صورت مشاهده آن بهتر است به جای درمان های خودسرانه به چشم پزشک مراجعه کنید.

خشکی چشم

بسیاری  از افراد بالای 50 سال دارای خشکی چشم هستند. خشکی چشم باعث التهاب چشم ، اشکریزش و در نهایت قرمزی چشم میشود. خشکی چشم درمان قطعی ندارد اما می توان با قطره های اشک مصنوعی آن را کنترل کرد. اگر دارای نشانه ها و علائم طولانی مدت از خشکی چشم هستید، از جمله قرمزی، سوزش، خستگی یا دردناک بودن چشمان، حتما به چشم پزشک مراجعه نمایید.

درمان قرمزی چشم

درمان قرمزی چشم و پیشگیری

یکی از روش های درمان استفاده از کمپرس گرم یا سرد است . کمپرس سرد با انقباض عروق خونی به راحتی قرمزی چشم‌ها را تسکین می‌دهد. اما نباید از یخ به طور مستقیم در روی چشم‌ ها استفاده کرد.

اگر قرمزی چشم به دلیل عفونت رخ داده باشد ، معمولا با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی درمان انجام می پذیرد . اما باید توجه داشت که این بیماری به تدریج بهبود پیدا می کند.

اگر لنز های تماسی و مواد آلرژی زا باعث ایجاد قرمزی چشم شده اند ، لنز ها را از چشم خارج کنید و چشم های خود را با شامپو بچه و یا شامپوهای مخصوص موجود در داروخانه ها شستشو دهید. از لوازم آرایشی و سیگار در مدت زمان بهبودی استفاده نکنید. زیرا ممکن است وضعیت بیماری را تشدید نماید.

در انتها لازم به ذکر است بهترین راه تشخیص علت و درمان این بیماری مراجعه به چشم پزشک و طی کردن روند درمان است. به خصوص اگر این قرمزی همراه با درد چشم و تاری دید است.

 

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲