مقالات

5069 بازدید

مگس پران

مگس پران چشم

مگس پران چشم به ایجاد نقاط و ذرات ریز خاکستری یا تیره در دید شما می گویند و این وضعیت معمولا ممکن در هنگام کارهای روزانه پیش بیاید. علی رغم اینکه ممکن است این حالت ناخوشایند و آزار دهنده باشد ولی تداخلی در انجام کارهای روزانه شما ایجاد نمی کند.

اکثر شناورهای چشم ناشی از تغییرات مرتبط با سن هستند که در آن ماده ژله مانند (زجاجیه) در داخل چشم شما مایع تر می شود. در ساختمان چشم ، زجاجیه از یک شبکه اسفنجی متشکل از رشته‌های خیلی ظریف ایجاد شده که مقادیر فراوان آب و مواد محلول را در خود جای داده و به آن حالت ژله‌ای بخشیده است.

الیاف میکروسکوپیک در داخل زجاجیه تمایل به چسبیدن دارند و می توانند سایه های کوچک را روی شبکیه چشم ایجاد کنند. سایه هایی که می بینید، مگس پران چشم نامیده می شوند. جداشدگی خلفی زجاجیه ، شایعترین علت ایجاد مگس‌پران است.

اگر دچار افزایش ناگهانی این عارضه در چشمان خود شدید مخصوصا اگر نسبت به نور حساس شده اید و یا دید محیطی خود را از دست داده اید، به یک متخصص شبکیه چشم مراجعه کنید. این علائم  می توانند نشانه ای از موارد اورژانسی باشد که نیاز به توجه سریع دارد. اگر پیدایش نقاط یا لکه‌های کدر با جرقه‌ همراه باشد، به پیگیری نیاز دارد.

مگس پران چشم

مگس‌پران در چه افرادی شایع‌ تر است؟

  • افراد بالای 60 سال
  • افراد نزدیك بین
  • افرادی كه سابقه جراحی چشم (به خصوص جراحی آب مروارید) دارند.
  • افرادی كه سابقه التهاب داخلی چشم (یووئیت) دارند.

درمان مگس پران چشم

درمان مگس پران

در بیشتر مواقع پس از چند هفته تا چند ماه، مگس پران به تدریج کوچک می‌شود و فرد نیز عادت می‌کند که آن را نادیده بگیرد. اما در مواردی پارگی شبکیه را با مگس پران اشتباه می گیرند در این حالت ممکن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد.

بنابراین برای اطمینان از این که این عارضه به چشم و بینایی شما آسیبی نرساند حتما در صورت مشاهده نشانه های مطرح شده به فوق تخصص شبکیه مراجعه کنید.

جهت معاینه و رزرو نوبت  توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه و لیزر در کلینیک رتین می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید
 

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲