ورم ماکولای دیابتی و جدید ترین روش های درمان

ورم ماکولای دیابتی

ورم ماکولای دیابتی چیست؟

افراد مبتلا به دیابت معمولاً با وجود مدیریت و کنترل بیماری خود ممکن است عوارض بسیاری را تجربه کنند. یکی از شایع ترین این عوارض ماکولای دیابتی است. ماکولا بیماری ای جدی است و در صورت عدم درمان به موقع، می تواند موجب از بین رفتن بینایی فرد مبتلا نیز بشود. تشخیص و درمان به موقع عارضۀ ماکولا در بیماران دیابتی، می تواند نتایج مثبت و درمانی قابل ملاحظه ای داشته باشد.

بیماران دیابتی به طور کلی، حتی اگر هیچ گونه تغییری در بینایی خود و کیفیت آن احساس نمی کنند، باید حتماً به صورت سالانه چشمانشان را معاینه کنند. اگر ماکولای دیابتی زود و به موقع تشخیص داده شود، فرد بیمار می تواند با آغاز کردن فرایند درمان، آسیب های طولانی مدت ناشی از ماکولا به چشم را متوقف کند.

علت های ایجاد شدن ماکولای دیابتی چیست؟

بالا بودن میزان قند خون در فرد، معمولاً باعث ضعیف شدن رگ های خونی در چشم می شود و همین مسئله می تواند باعث حساس شدن کنترل شبکیه از دسترسی در مناطق حساس به نور در مناطق پشت چشم بشود که به این عارضه رتینوپاتی دیابتی گفته می شود. زمانی که مایعات ترشح شده به داخل شبکیه وارد بشود، معمولاً سبب ایجاد ورم ماکولا خواهد شد. این مسئله موجب متورم شدن شبکیه می شود و قسمت های اصلی و حساس بینایی فرد، در معرض آسیب قرار می گیرد.

علائم و نشانه های بروز ماکولای دیابتی چیست؟

ورم ماکولا همیشه دارای علائم نیست، اما رایج ترین علائم آن عبارت است از:

• عکس هایی که به صورت مستقیم در معرض دید فرد قرار می گیرد، در نظر او تار یا موج دار دیده می شود.
  • رنگ هایی را در پیرامون خود به صورت محو مشاهده می کند.

بهتر است بلافاصله پس از داشتن هر کدام از این علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص ماکولا چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام شدن آزمایش های تخصصی برای تشخیص ماکولای دیابتی، ممکن است پزشک سؤالاتی مشابه این موارد را از فرد بپرسد:

• آیا اخیراً متوجه ایجاد تغییراتی در بینایی تان شده اید؟ اگر چنین است، تغییرات از چه نوعی بوده است؟
  • آیا دیابت دارید؟ چند وقت است؟
  • آیا در خانوادۀ شما سابقۀ وجود بیماری دیابت بوده است؟
  • میزان قند خون شما اخیراً چقدر بوده است؟
  • آیا فشار خون یا کلسترول بالایی دارید؟
  • آیا به بیماری دیگری نیز مبتلا هستید؟

معاینۀ تشخیص ماکولای دیابتی چگونه انجام می شود؟

معاینۀ تشخیص عارضۀ ماکولا معمولاً شامل مراحل زیر است:

• تست چگونگی بینایی، که بررسی می کند کیفیت بینایی فرد در فاصله های مختلف چگونه است. پزشک در این مرحله برای معاینۀ دقیق چشم از قطره هایی چشم  استفاده می کند که قسمت داخلی چشم را بزرگ تر می کنند. او در این مرحله به دنبال علائم ماکولای دیابتی از جمله آسیب دیدگی یا نشت رگ های خونی، تورم شبکیه و یا وجود رسوبات در شبکیه است.

اگر پزشک متخصص با معاینه های اولیه احتمال داد که فرد به ورم ماکولا مبتلا شده است، ممکن است یکی از دو آزمایش زیر را برای او تجویز کند:

• آنژیوگرام فلورسانس (FA)

در این آزمایش رنگ مخصوصی را به بازوی فرد تزریق می کنند که به سرعت به سمت چشم حرکت می کند و از آن برای یافتن رگ های خونی دارای نشتی استفاده می شود و از این طریق از شبکیه عکس می گیرند.

• توموگرافی انسجام نوری (OCT)

در این روش از دوربین های ویژه ای برای عکس برداری از شبکیه استفاده می کنند. این آزمایش بسیار حساس و دقیق است و کمترین میزان مایعات و تورم ها را نیز پیدا می کند.

روش های درمان ماکولای دیابتی چیست؟

رایج ترین شیوۀ درمان ماکولا تزریق کردن داروهایی خاص به چشم با هدف جلوگیری از نشت رگ های خونی و ایجاد شدن رگ های خونی جدید است. داروهایی که در این روش درمانی ماکولای دیابتی به چشم تزریق می شود عبارت است از:

در مواردی که ماکولای دیابتی شدیدتر باشد، ممکن است پزشک از درمان لیزری استفاده کند. در این مواقع از یک لیزر ریز برای بستن رگ های خونی دارای نشت استفاده می شود. این روش درمان ماکولا معمولاً بدون درد است. ممکن است برای درمان کامل ماکولای دیابتی چندین بار عمل لیزر کردن انجام بشود.

روش دیگر درمان، نوعی جراحی به نام ویترکتومی است. این روش زمانی انجام می شود که چشم فرد دچار خونریزی شده باشد.