عمل ناخنک چشم

آشنایی با عمل ناخنک چشم

عمل ناخنک چشم ، به علت برداشتن توده ای که سفیدی چشم را تحت شعاع خود قرار می دهد، صورت می گیرد. توده قرار گرفته بر روی سفیدی چشم، ناخنک چشم  نام دارد و به صورت مثلثی شکل، بروز پیدا می کند. ذکر این نکته لازم است که ناخنک به عنوان یک توده غیر سرطانی و خوش خیم شناخته می شود.

در حالت نرمال، ناخنک چشم ، مشکل خاصی را برای فرد به وجود نمی آورد. اما در شرایطی که وارد قرنیه چشم می شود و بینایی فرد را تحت تاثیر قرار داده و او را دچار مشکل سازد، انجام جراحی ناخنک چشم ضرورت پیدا می کند. ناخنک چشم، فعالیت خود را از قسمت داخلی شکاف چشمی آغاز نموده و به تدریج در اشکال مختلف مانند نوک پیکان یا مثلث بر روی قرنیه چشم خودنمایی می کند.

در صورت عدم توجه به این بیماری، می تواند بر روی محور بینایی فرد گسترش پیدا کند. در مرحله نخست با تجویز قطره های استریل چشمی ، پماد ضد التهاب و قطره اشک مصنوعی برای رفع این عارضه و کاهش التهاب اقدامات لازم به عمل می آید. در صورت افاقه نکردن این موارد و گسترش بیماری و مختل نمودن بینایی، با عمل جراحی ناخنک چشم این روند بهبود می یابد.

عمل ناخنک چشم

علائم و ضرورت جراحی ناخنک چشم

ناخنک چشم از علائم و نشانه های خفیفی برخوردار می باشد. تاری دید می تواند یکی از علائم تاثیر گذار این بیماری به شمار رود. درد و قرمزی چشم نیز می تواند تا حدی وجود این بیماری در فرد را گوشزد نماید. در این زمینه خارش و سوزش چشم، از دیگر علائم شناخته شده این عارضه محسوب می شود.

رشد و گسترش زیاد ناخنک و پوشاندن قرنیه چشم، احتمال مختل نمودن بینایی فرد را امکان پذیر می سازد. بزرگ و ضخیم شدن ناخنک، در چشم فرد سبب احساس نوعی جسم خارجی می شود. در این شرایط امکان استفاده از لنز تماسی هم برای بیمار وجود ندارد. بر همین اساس، برای برطرف نمودن این عارضه، به انجام عمل ناخنک چشم اقدام می گردد.

مراقبت بعداز عمل ناخنک چشم

وجود سوزش، درد، و قرمزی پس از عمل جراحی ناخنک چشم، امری طبیعی و نرمال می باشد. این مسئله به علت فرآیند برداشتن ناخنک موجود در چشم و بخیه های چشمی بروز پیدا می کند. پس از عمل، استفاده از قطره های چشمی باید به صورت منظم و مرتب انجام پذیرد.

در روزهای ابتدایی عمل جراحی ناخنک چشم، باید از دست زدن و مالیدن ناحیه جراحی شده پرهیز نمود. چند روز پس از عمل جراحی می توان نظافت شخصی و حمام را انجام داد. انجام دقیق معاینات به وسیله پزشک معالج به دقت و با جدیت باید پیگیری شود. به منظور جلوگیری از آسیب و صدمه به چشم استفاده از عینک آفتابی ضرورت پیدا می کند.

بعد از جراحی امکان عود ناخنک وجود دارد برای کاهش این موارد حتما باید از عینک آفتابی مناسب استفاده کرد و همچنین قطره های چشمی که پزشک تجویز می کند.