مقالات

جراحی شبکیه چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2868 بازدید

جراحی شبکیه

با بررسی ساختمان چشم متوجه خواهید شد که یکی از قسمت های مهم چشم ، شبکیه چشم است که نقش بسیار مهمی در بینایی دارد. آسیب هایی شبکیه منجر می شود تا گاها نیاز به جراحی شبکیه داشته باشید. این جراحی ها شامل موارد متفاوتی است که با توجه به علت آسیب و مقدار آسیب ، پزشک تشخیص می دهد که از کدام یک استفاده نماید.

مشكلات شبکیه (جداشدگي شبكيه، سوراخ ماكولا...) در بیشتر موارد توسط فوق تخصص شبکیه و با روش جراحی درمان می شوند . شروع به درمان به موقع کمک زیادی به بهبودی فرد می کند.

دلایل نیاز به جراحی شبکیه

افزایش سن ، ضربه‌های وارده  به چشم در حین فعالیت ، دیابت ، عوارض چشمی فشار خون ، بیماریهای وراثتی ، تومور های  شبکیه چشم و ... منجر آسیب به شبکیه می شوند که مشکلاتی برای بینایی ایجاد می کنند. برای رفع هر یک از این آسیب ها با توجه به تجویز پزشک ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

جراحی شبکیه چشم

مهمترین جراحی های شبکیه چشم

یکی از رایج ترین آسیب ها به شبکیه ، پارگی شبکیه است که برای درمان آن در موارد حاد می توان در کنار تزریق داخل چشمی از جراحی استفاده کرد. عمل ویترکتومی از جراحی هایی است که در این مورد به بیمار کمک می کند. زمانی که جدا شدگی شبکیه شدید باشد و خونریزی داخل شبکیه چشم اتفاق افتاده باشد با استفاده از این جراحی خونریزی های داخل شبکیه تخلیه می شود و معمولا با یک محلول BSS جایگزین می‌شود. مدت عمل جراحی بسته به شرایط شما از یک تا چند ساعت متغیر است.

برای مطالعه بیشتر درباره این جراحی به عمل ویترکتومی مراجعه نمایید.

لیزر شبکیه نیز یکی از این جراحی ها محسوب می شود که کاربرد های متفاوتی دارد . برای مثال افرادی که مبتلا به رتینوپاتی دیابتی هستند ، همانطور که می دانند این بیماری منجر به ایجاد عروق اضافی در شبکیه می شود . با تاباندن لیزر به این عروق آن ها را از بین برده و از رشد آن ها جلوگیری می شود.

برای مطالعه بیشتر درباره این جراحی به لیزر شبکیه مراجعه نمایید.

قراردادن كمربند اطراف صلبيه (جراحي اسكلرال باكلينگ) از دیگر جراحی های محسوب می شود که در جداشدگی شبکیه به کار می رود. در طی عمل جراحی، پزشک قطعه ای بالشتک شکل  از سیلیکون را به بخشی از شبکیه جدا شده شما در بخش سفید رنگ چشم وصل می کند. کارکرد این بالشتک این است که اسکلرا را به شبکیه پاره شده فشار دهد. سوراخ های شبکیه نیز با استفاده از لیزر بسته می شوند.

جمع بندی

بینایی اهمیت زیادی در زندگی روزمره ما دارد و مراقبت از چشم به کاهش مشکلات آ«کمک می کند . با توجه به این اهمیت اگر در بینایی خود دچار هر تغییر غیر عادی در بینایی شدید از جمله تاری دید و مگس پران ، حتما به متخصص چشم مراجعه کنید. زیرا تشخیص به موقع منجر به شروع سریع تر مراحل درمان می شود و نتیجه درمان نیز بهتر است.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲