آب مروارید مادرزادی چیست ؟

با شنیدن کلمه آب مروارید بسیاری از افراد تصور می کنند که این نوع بیماری فقط در بزرگسالان و افراد مسن اتفاق می افتد. اما آب مروارید مادرزادی بیماری است که 0.4 درصد از نوزادان در بدو تولد به این بیماری مبتلا هستند.

آب مروارید مادرزادی

آب مروارید مادرزادی که نام دیگر آن کاتاراکت مادرزادی است، یکی از بیماری های نادر در کودکان است که باعث کدر شدن عدسی چشم شده و به مرور زمان باعث تاری در دید و نابینایی می شود. عدسی چشم در حالت عادی شفاف است و نباید حالت کدری داشته باشد. برخلاف سایر آب مروارید ها که به مرور زمان به وجود می آید،

آب مروارید مادرزادی از بدو تولد با کودک همراه است. البته در برخی از موارد نیز این بیماری پس از بدو تولد بوجود می آید. این نوع بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است و مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. این بیماری در یک یا هر دو چشم  ممکن است به وجود  آید.

علت ایجاد آب مروارید مادرزادی

علت ایجاد آب مروارید مادرزادی یا کاتاراکت مادرزادی، معمولا پدر و مادر نوزاد هستند که به این عرضه دچار بوده اند و این بیماری به نوزاد نیز به صورت ارثی انتقال داده شده است. اما آب مروارید مادرزادی دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از:

• این بیماری ممکن است به دلیل عفونت ناشی از بیماری هایی مانند سرخجه یا توکسوپلاسموز به وجود آید.
  • التهاب و واکنش های دارویی
  • ممکن است مشکلات مروبوط به متابولیسم، هورمون و کروموزم ها باعث به وجود آمدن این بیماری شود.
  • تروما چشم
  • عوارض بیماری های چشمی و برخی از بیماری های کودکان مانند آرتریت روماتوئید
  • پرتو درمانی پس از سرطان
  • استفاده نمودن از استروئید
  • وجود عفونت، روبلا و چرک در بدن مادر در دوران بارداری

علائم آب مروارید مادرزادی

نوزادان از سه تا چهار ماهگی به راحتی می توانند اشیای اطراف خود را تشخیص دهند و شما در این زمان می توانید به راحتی تشخیص دهید که آیا کودکتان می تواند اشیای اطرافش را ببیند یا نه. اگر کودکتان اشیا را اشتباه تشخیص داد یا نتوانست اشیا را ببینید، این امر می تواند یکی از علائم این بیماری باشد. از دیگر علائم آب مروارید مادرزادی می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

• کدر شدن مردمک چشم که باعث می شود مردمک چشم به رنگ سفید یا خاکستری درآید.
  • قرمز شدن مردمک چشم که در عکس ها مشخص می شود و در حالت عادی نمی توان آن را تشخیص داد.
  • حرکات غیرعادی و سریع چشم (نیستاگومس)

روش تشخیص آب مروارید مادرزادی

برای تشخیص آب مروارید مادرزادی پزشک از معاینه چشم نوزاد استفاده می کند تا این بیماری را تشخیص دهد. گاهی از آزمایش خون و رادیوگرافی نیز استفاده می شود تا این بیماری دقیق تر تشخیص داده شود.

روش  درمان آب مروارید مادرزادی

بهتر است آب مروارید مادرزادی در سه ماهه اول زندگی نوزاد درمان شود زیرا این بیماری در مراحل دیگر زندگی مانع مراحل رشد کودک خواهد شد. عدم درمان و توجه به این بیماری می تواند به تنبلی چشم و گاهی به نابینا شدن کودک بیانجامد. اما باید به این نکته نیز توجه نمود که آب مروارید مادرزادی خفیف نیازی به درمان ندارد، اما آب مروارید متوسط تا شدید که باعث بروز مشکلاتی خواهد شد باید درمان شود.

درمان آب مروارید مادرزادی با روش جراحی انجام می شود. روش جراحی یکی از معمول ترین روش های درمان این بیماری است. در این روش، پیش از عمل پزشک قطره ای در چشم بیمار می ریزد تا مردمک چشم گشاد شود و پس از آن اقدام به بیهوش نمودن بیمار و جراحی می نماید.

در حین انجام جراحی، برشی کوچک در قرنیه چشم ایجاد می شود و عدسی تیره و کدر خارج می شود و یک عدسی شفاف پلاستیکی بنام لنز داخل چشمی(IOL) یا ایمپلنت داخل چشمی بجای عدسی خارج شده قرار داده می شود. بهترین زمان برای عمل جراحی آب مروارید مادرزادی، بین 3 تا 6 ماهگی کودک است.

پس از عمل جراحی، اگر یکی از چشم ها مبتلا به آب مروارید مادرزادی باشد، اپتومتریست برای چشم قوی تر، چشم بند تجویز می کند که چشم ضعیف تر مجبور باشد به وسیله سیگنال های مغز تصاویر را به درستی تشخیص دهد. همچنین پس از عمل جراحی به دلیل اینکه دید در چشم جراحی شده و یا چشم ها تار می شود، کودک باید از عینک و لنزهای تماسی استفاده کند تا بتواند بر اشیا نزدیک تمرکز نماید. پزشک در مورد زمان استفاده کودک از لنز و عینک تصمیم می گیرد و با توجه به شرایط بیمار و افزایش سن ممکن است قدرت این لنز و عینک ها نیز تغییر پیدا کنند.

روش پیشگیری آب مروارید مادرزادی

برای بیماری آب مروارید مادرزادی روش پیشگیری خاصی وجود ندارد اما با روش هایی می توان درصد ابتلا به این بیماری را در نوزادان تشخیص داد. در حالتی که روش انتقال این بیماری به صورت ژنتیکی و از طریق مادر و پدر منتقل می شود، با انجام آزمایش های ژنتیکی و تشخیص پیش از تولد که با آزمایش های مولکولی از جنین انجام می شود، می توان درصد ابتدا به این بیماری را تا حدودی تشخیص داد.