مقالات

آسیب های شبکیه چشم و علائم آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
5544 بازدید

آسیب شبکیه چشم

داخلی ترین لایه چشم که لایه بسیار نازکی است و تقریبا 75 مساحت کره چشم را می پوشاند شبکیه نام دارد. سلول های گیرنده نور و سلول های عصبی  در شبکیه قرار دارند. آیا به تازگی مشکلی در رابطه با بینایی دارید که بدتر از حد طبیعی است؟ توجه داشته باشید که در حالی که بینایی عموما با سن افزایش سن کاهش می یابد، گام های حیاتی برای محافظت از بینایی باید اتخاذ شود. اما آسیب به شبکیه ممکن است در برخی از چشم ها اتفاق بیفتد، بدون توجه به اینکه چقدر مراقبت می کنیم.

بایستی بدانید که در آسیب به شبکیه ، بینایی کاهش می یابد و کیفیت زندگی کاهش می یابد. آسیب شبکیه ای می تواند نتیجه بسیاری از مشکلات اساسی باشد. بنابراین جدایی شبکیه، پارگی شبکیه و سایر شرایط شبکیه محتمل است. در ادامه ما شما را با نکاتی در خصوص آسیب هایی که به شبیکه چشم وارد می‌شوند، آشنا می‌کنیم که شما را در درمان آسیب شبکیه یاری خواهند داد.

آسیب شبکیه چشم

علائم آسیب شبکیه

در صورت داشتن هریک از علائم زیر احتمال دارد که شما آسیب شبکیه ای داشته باشید. آسیب شبکیه ای یک مورد غیر معمول نیست و علت اصلی آن تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولار است. ماکولا که برای کارهایی مثل خواندن و رانندگی لازم است. در این بیماری لکه زرد که حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است، تخریب می‌شود. در اینجا برخی  علامت هشدار دهنده از آسیب شبکیه ای است که به معنی آن است که زمان برای مشورت با چشم پزشک است اشاره می‌کنیم.

  • تاری دید که در آن اشیاء وضوح خود را از دست می‌دهند که با عدم کنتراست بین رنگ و تیره شدن بینایی مشخص می شود. این به این دلیل است که که شبکیه بخشی از چشم است که شامل ساختارهای حساس به نور است و چشم به دلیل آسیب سلول های شبکیه چشم نور کمتری مصرف می کند و این امر باعث ایجاد امواج در امتداد عصب بینایی مغز می شود.
  • دید دوگانه نیز نشانه ای از آسیب شبکه ای است. آب مروارید هم می تواند بینایی دوگانه ایجاد کند، اما این معمولا در یک چشم اتفاق می افتد.
  • دید انحرافی که در خلال آن شی دارای لبه صاف موجی به نظر می رسد. ممکن است به علت آسیب شبکیه باشد. بخشی از چشم وجود دارد که غشای اپی‌رتینال نام دارد که درست در بالای شبکیه قرار دارد. اگر بیش از حد روی شبکیه برسد، می تواند بینایی شما را تحریف کند و در نهایت باعث آسیب شود. با این حال، دید انحرافی ممکن است به علت پارگی مویرگها در پشت چشم و نشت مایع به شبکیه باشد. این پارگی ممکن است به دلایلی همچون دیابت و عدم حفظ سطح قند خون مربوط باشد.

درمان آسیب شبکیه

در صورتی که هریک از علائم ذکر شده را مشاهده کردید سعی کنیدخونسردی خود را حفظ کنید و آرام باشید و حتماً برای درمان و مشاوره به فوق تخصص شبکیه مراجعه نمایید تا پزشک براساس نوع آسیب وارده به شبکیه دستورالعمل خاص شما را تجویز کند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲