آیا شب کوری باعث نابینایی می شود ؟

شب کوری چیست؟ علائم شب کوری کدام است؟ آیا شب کوری باعث نابینایی می شود؟ و آیا همۀ افراد ممکن است در معرض ابتلا به شب کوری باشند؟ این ها سؤالاتی است که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد.

شب کوری چیست؟

شب کوری (night blindness) یا کوری شبانه حالتی است که چشمان فرد مبتلا در شب یا در جاهایی که نور از میزان مشخص کمتر باشد، قادر به تشخیص پدیده ها و انطباق با محیط نیست. در واقع شب کوری به خودی خود یک بیماری چشمی به حساب نمی آید، بلکه نتیجۀ وجود یک یا چند اختلال دیگر در چشم هاست. یکی از مهم ترین درگیری های ذهنی فرد مبتلا این است که آیا شب کوری باعث نابینایی می شود؟ در ادامه دقیق تر به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

به طور کلی  علائم شب کوری فقط شب ها و یا در نور کم ظاهر می شود و نمی تواند تأثیر کلی و اساسی بر تمام بینایی فرد داشته باشد. به عبارت دقیق تر این بیماری باعث نابینایی مطلق نخواهد شد. افراد مبتلا به شب کوری بهتر است شب ها رانندگی نکنند و بیشتر کارهای مهم خود را به روز و زمانی که نور زیاد است موکول نمایند.

علائم شب کوری چیست؟

یکی دیگر از سؤالات پر تکرار این است که علائم شب کوری چیست و چطور ظاهر می شود. در ادامه به رایج ترین و شناخته شده ترین علائم شب کوری خواهیم پرداخت:

• رانندگی شبانه برای مبتلایان به این بیماری بسیار سخت است.
  • در نور کم فرد نمی تواند به خوبی چهرۀ افراد پیرامون خود را تشخیص دهد.
  • بعد از اینکه فرد از مکان تاریک به مکان روشنی می رود، زمان بسیار زیادی طول می کشد تا چشمان او به نور محیط عادت کند.
  • یکی دیگر از علائم شب کوری بروز سردرد، درد چشم، تاری چشم و حساس شدن چشم به نور است.
  • در بعضی مواقع حالت تهوع و استفراغ نیز از علائم این بیماری است.

آیا شب کوری باعث نابینایی می شود

در جواب دقیق این سؤال که آیا شب کوری باعث نابینایی می شود، باید ببینیم که علت اصلی ایجاد کنندۀ این بیماری چه بوده است. چون همان طور که گفته شد، شب کوری در واقع نتیجۀ یک یا چند اختلال بینایی دیگر است.

علائم  نتیجۀ وجود چند بیماری مهم و قابل درمان چشمی هستند که عبارت است از:

• گلوکوم

در بیماری گلوکوم ،  فشار چشم افزایش پیدا می کند و عصب های بینایی آسیب می بیند.

• آب مروارید

این بیماری تار و ابری شدن لنز چشم هاست و زمانی اتفاق می افتد که پروتئین موجود در چشم آسیب ببیند یا از بین برود.

• نزدیک بینی

علائم شب کوری در افراد مبتلا به نزدیک بینی نیز مشاهده می شود.

پس اگر بیمار علت اصلی ایجادکنندۀ این بیماری را پیش از پیشرفت بیماری تشخیص دهد و نسبت به درمان آن اقدام کند منجر به نابینایی نخواهد شد.