مقالات

آیا قوز قرنیه باعث کوری می شود؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
7212 بازدید

بیماری قوز قرنیه یکی از بیماری های شایع چشمی می باشد که معمولاً از هر دو هزار نفر یک نفر به آن مبتلا می شود و از سنین نوجوانی آغاز شده و تا میانسالی نیز ادامه پیدا می کند. بیماری قوز قرنیه که در علم پزشکی به نام کراتوکونوس شناخته می شود، در اثر نازک شدن قرنیه چشم و مخروطی شدن شکل آن بروز پیدا می‌کند، در این مقاله می خواهیم شما را با عوامل به وجود آورنده قوز قرنیه روشهای درمان و پیشگیری آن آشنا کنیم و می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا قوز قرنیه باعث کوری میشود یا خیر؟

قوز قرنیه

قوز قرنیه چرا و چگونه اتفاق می افتد؟

عواملی مانند فعالیت طولانی مدت در معرض نور زیاد، استفاده از لنزهای چشمی نامناسب، مالش طولانی مدت چشم در اثر حساسیت و از همه مهمتر عملکرد غیر طبیعی آنزیم های نگهدارنده قرنیه در پیدایش قوز قرنیه یا همان کراتوکونوس تاثیرگذار هستند.

یکی دیگر از عواملی که در پیدایش قوز قرنیه تاثیر گذار می‌باشد عامل وراثت است، این عامل معمولاً در موارد غیر فامیلی انتقال پیدا میکند و همچنین کسانی که مبتلا به سندروم داون هستند، نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض قوز قرنیه یا همان کراتوکونوس هستند.

اگرچه هنوز علت دقیق پیدایش این بیماری کشف نشده است اما تحقیقات نشان می دهد که مالش محکم چشم در بروز این عارضه بی تاثیر نیست، پس مراقبت از چشم ها و قرار نگرفتن در معرض نور شدید عامل های مهمی هستند که در جلوگیری از قوز قرنیه تاثیر گذار خواهند بود.

علائم و نشانه های قوز قرنیه

برای اینکه متوجه شویم که آیا قوز قرنیه باعث کوری میشود یا خیر، بهتر است ابتدا با علائم این بیماری آشنا شویم.

شایع‌ ترین علامت بیماری کراتوکونوس تاری دید است که حتی با استفاده از عینک نیز نمی‌توان این تاری دید را برطرف نمود، تاری دید در بیماری قوز قرنیه در اثر نازک شدن قرنیه و پیدایش شکل نامنظم مخروطی شکل در آن است. این امر سبب کاهش دید فرد در نتیجه عدم تمرکز کافی نور بر روی شبکیه می شود، در ابتدای بیماری فرد تاری دید و افزایش سطح حساسیت به نور را احساس خواهد کرد و روند پیشرفت این بیماری ممکن است به مدت ۲۰ سال نیز به طول بیانجامد.

با توجه به اینکه روند پیشرفت این بیماری کند است، بنابراین تشخیص آن برای پزشکان کمی مشکل است اما در مواردی که پیشرفت با سرعت بیشتری انجام بگیرد، با استفاده از معاینه دقیق چشم و قرنیه می توان وجود بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه را در فرد حدس زد.

یکی دیگر از علایم این بیماری نیاز مکرر به تعویض شماره عینک می باشد و بیماران مبتلا به قوز قرنیه ممکن است دچار نزدیک بینی یا آستیگماتیک نیز شوند. هر چقدر این بیماری سریعتر شناسایی شود، درمان آن آسان تر و کم هزینه تر نیز خواهد بود، یعنی با استفاده از عینک و لنز نیز می توان قوز قرنیه را درمان کرد، اما در صورت پیشرفته تر شدن بیماری مضاف بر اینکه بافت قرنیه نیز به تحلیل می رود، درمان بیماری قوز قرنیه مشکل تر و پر هزینه تر خواهد بود. اما در حالت کلی باید بدانید که قوز قرنیه منجر به کوری نمی شود اما در صورت عدم توجه بینایی فرد به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت و تاثیر زیادی در کیفیت زندگی فرد خواهد داشت.

آیا قوز قرنیه باعث کوری میشود؟

اصلی ترین موضوع این مقاله پاسخ به این سوال است که آیا قوز قرنیه باعث کوری می شود یا خیر؟

همانطور که اشاره شد این بیماری باعث کوری بیمار نمی شود، اما بینایی را به شدت کاهش خواهد داد به طور زندگی طبیعی را برای فرد مشکل خواهد کرد. اما خوشبختانه روش های درمانی متعددی برای بهبود بینایی فرد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

روش های درمان قوز قرنیه

روش های درمان قوز قرنیه

در صورتی که قوز قرنیه خفیف و جزئی باشد، پزشک با استفاده از عینک یا لنز به بهبود بینایی بیمار کمک خواهد کرد، اما به یاد داشته باشد که هنوز هیچ دارویی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری یافت نشده است. در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و بینایی وی با عینک یا لنز تماسی بهبود پیدا نکند، پزشک از لنز های سخت یا رینگ قرنیه استفاده خواهد کرد که بر روی قرنیه بیمار قرار خواهد گرفت و بینایی را شفاف تر خواهد کرد.

روش درمانی دیگر کراتوکونوس انجام عمل پیوند قرنیه می باشد که در موارد شدید نیاز پیدا خواهد کرد. در این روش قرینه فرد بیمار با قرینه یک فرد سالم جایگزین خواهد شد و این عمل موفق ترین روش درمانی بیماری قوز قرنیه است. در صورت انجام عمل پیوند قرنیه ، بیمار باید پیوسته موارد احتیاط را رعایت کند تا ضربه ای به چشم او وارد نشود و از مالش مداوم و محکم چشمان خود پرهیز کند. عمل پیوند قرنیه زمانی انجام خواهد شد که قرینه به حدی نازک شده باشد که پزشک نتواند آن را اصلاح کند.

روش دیگر درمان قوز قرنیه استفاده از عمل لیزری Trans PRK Refund می باشد که یک روش جراحی غیرتهاجمی نامیده می‌شود و نیازی به برش قرنیه و خونریزی نیست، در این روش از لیزر برای اصلاح شکل قرنیه بیمار استفاده میشود. باز هم لازم به اشاره است که در صورت تاخیر در انجام این عمل، فرد دچار کوری نخواهد شد اما میزان دید او بسیار کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از روش های درمان قوز قرنیه استفاده از اشعه ماورا بنفش و استفاده از ریبوفلاوین است، در این روش رشته های پروتئینی قرنیه با استفاده از اشعه های ماورای بنفش و به کمک ریبوفلاوین به یکدیگر اتصال محکمی ایجاد خواهد کرد و سبب مستحکم تر شدن بافت قرنیه شده و مانع از نازک شدن آن خواهد شد، کسانی که در روند ابتدایی این بیماری هستند و یا از لنزهای تماسی استفاده می کنند، بهترین نتیجه را از این عمل خواهند گرفت، همچنین ضخامت قرنیه باید حداقل ۴۰۰ میکرون باشد .

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲