مقالات

انسداد عروق شبکیه از علت تا درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
10401 بازدید

انسداد عروق شبکیه

انسداد عروق شبکیه

یکی از مشکلاتی که می تواند چشم را تهدید کند انسداد عروق شبکیه است. شبکیه نیز دارای رگ ها و شریان های ریزی است که وظیفه خونرسانی به شبکیه را بر عهده دارند. انسداد عروق شبکیه باعث می شود جریان خون قطع گردد و تغدیه سلول های شبکیه در صورت قطع جریان خون مختل می شود. این عروق ممکن است در اثر تجمع موادی در جدار آنها و یا در اثر افزایش غلظت خون و یا ترکیبی از این دو دچار انسداد شوند .

علت ها و علائم انسداد عروق شبکیه چیست؟

بخش عمده ای از دلیل این عارضه مربوط به فشار خون  است و بخشی نیز مربوط به دیگر بیماری ها مانند دیابت و چربی خون می باشد. بنابراین فشار خون را باید حتما جدی گرفت و به دنبال کنترل آن بود. می تواند با کاهش نمک و اصلاح اضافه وزن، خودداری از مصرف الکل و سیگار، مصرف پتاسیم و کلسیم و انجام ورزش های هوازی منظم، فشار خون را کنترل کرد. انسداد عروق شبکیه باعث کاهش سریع دید شده و مانند یک پرده، بخشی یا همه میدان دید را می پوشاند و بدون درد است.

انسداد عروق شبکیه

انواع انسداد وريدی شبکيه 

انسداد وريد شبکيه شامل:

  • انسداد وريد مرکزي
  • انسداد شاخه اي وريدي
  • انسداد نيم شاخه مرکزي

درمان انسداد عروق شبکیه

درمان انسداد عروق شبکیه

درمان هاي رايج براي انسداد وريدي شبکيه و عوارض حاصل از آن در حال تغيير مي باشند. در معاینات و تصویر برداری که فوق تخصص شبکیه انجام می دهد ، وريدهاي متسع و پيچ خورده و خون ريزی های سطحی و عمقی شبکيه مشخص می شود.

روش‌هاى درمانى که توصيه مى‌شوند عبارتند از:

۱- پاراسنتز اتاق قدامى (خارج کردن مقداری از زلالیه) که مى‌تواند با کاهش فشار داخل کره‌ چشم موجب خونرسانی مجدد شبکيه شود. اين عمل به‌ويژه در موارد ناشى از آمبولى شريان مرکزی شبکیه ضرورت دارد.

۲- تزريق داخل وريدى استازولاميد به‌منظور کاهش فشار داخل کره‌ چشم

۳ - استنشاق مخلوط گازى اکسيژن - دى‌اکسيدکربن به‌منظور اتساع عروق شبکيه و افزايش اکسیژن رسانی به شبکیه.

4- تزریق مستقيم داروهای ترومبوليتيک (حل کننده لخته خون) به درون شريان افتالميک مى‌تواند سبب بهبودى بینایی شود. اين کار بايد ظرف ۸ ساعت از شروع انسداد انجام شود و نياز به مهارت راديولوژیست دارد. خطر سکته مغزى وجود دارد. ضد انعقادهاى سيستميک عموماً استفاده نمى‌شوند.


برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲