مقالات

بررسی تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
7556 بازدید

 آستیگمات

آستیگمات به عیوب شایع و به طور کلی قابل درمان در انحنای چشم را می گویند که باعث تاری دید و بینایی نزدیک می شود. آستیگمات وقتی اتفاق می افتد که سطح  قرنیه چشم شما دارای منحنی ناسازگار باشد. به جای داشتن یک منحنی مانند یک توپ گرد ، سطح آن به شکل تخم مرغ در آید. جالب است بدانید که بیشتر ما تا اندازه ای دارای این بیماری چشمی هستیم و به ندرت نیاز به درمان پیدا می کنیم. اما مواقعی که این ناراحتی چشمی همراه با تحریف بینایی و سردرد و دیگر ناراحتی های چشمی شود باید به درمان آن پرداخت.

وقتی به یک شیء نگاه می کنیم ، پرتوهای نوری برگشتی از آن شی از داخل چشم عبور می کنند تا به شبکیه برسند. این باعث می شود که پیام های عصبی از سلولهای شبکیه پایین عصب بینایی به مراکز بینایی در مغز ارسال شود. مغز اطلاعاتی را که دریافت می کند پردازش می کند ، بنابراین ما می توانیم آن شی را ببینیم. آستیگماتیسم اغلب با سایر مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی و دور بینی اتفاق می افتد. در مجموع ، به این شرایط بینایی، خطاهای انکساری چشمی گفته می شود.

این عیب چشمی  اغلب در بدو تولد وجود دارد و ممکن است با نزدیک بینی یا دور بینی همراه باشد.

علائم آستیگمات چشم

اگرچه آستیگمات ممکن است بدون علامت باشد، درجه های بالاتر این عیب انکساری ممکن است دارای علائمی مانند زیر باشد.

  • ممکن است فرد دارای تاری دید و یا دید تحریف شده در فواصل نزدیک و دور باشد.
  • سردرد از علائم شایع آن است
  • مشکلات مربوط به دید در شب
  • خستگی چشم در هنگام مطالعه زیاد یا کار با کامپیوتر و ...

 آستیگمات چگونه تشخیص داده می شود؟

آستیگمات با استفاده از همان  ابزارهایی که برای تشخیص دوربینی و نزدیک بینی استفاده می شود ، تشخیص داده می شود. پزشک بینایی سنجی (اپتومتریست) با اندازه گیری چگونگی تمرکز چشم ها می تواند میزان آستیگماتیسم  بودن چشم شما را  تعیین کند. آنها می توانند قدرت لنزهای نوری مورد نیاز را نیز تعیین کنند.

چه عواملی باعث آستیگمات می شود؟

آستیگمات بسیار رایج است. پزشکان نمی دانند که چرا شکل قرنیه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. آنها این نظر را دارند که احتمال ایجاد این عارضه ارثی باشد. برخی معتقد هستند که به علت نگاه کردن به صفحه تلویزیون از نزدیک و یا مطالعه در نور کم می تواند باعث بروز این عیب انکساری چشم شود. اما باید گفت که این نظریه از نظر عملی تایید شده نیست. علت آستیگماتیسم نامشخص است ، با این وجود اعتقاد بر این است که تا حدودی با عوامل ژنتیکی مرتبط است.

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم

تفاوت آستیگمات با ضعیفی چشم در این است که ضعیف شدن چشم به مرور زمان و با توجه به عوامل مختلفی به وجود می آید اما آستیگمات چیزی است که از زمان کودکی همراه ما است و بنا به عواملی در شرایطی ممکن است که نیاز به اصلاح و درمان پیدا کند. ضعیف شدن چشم به دلایل زیادی ممکن است به وجود بیاید که در زیر بیان می کنیم:

  • به علت سیگار کشیدن
  • خوابیدن با آرایش برای طولانی مدت
  • به علت نرسیدن ویتامین کافی به بدن
  • استفاده زیاد و طولانی مدت از گوشی و کامپیوتر
  • عینک های آفتابی نامرغوب و نا مناسب و استفاده نکردن از عینک آفتاب مناسب در شرایطی که نیاز به عینک آفتابی است.
  • مواد آرایشی بی کیفیت و استفاده از آن ها
  • رعایت نکردن فاصله استاندارد در هنگام نگاه کردن به صفحه تلویزیون و یا استفاده از مانیتور کامپیوتر و گوشی و ...

عواملی که بیان شد به همراه دیگر عوامل باعث ضعیف شدن بینایی در افراد در طول عمر می شود. اما همان طور که گفتیم این عیب انکساری چشمی جزو عیوب انکساری چشم به شمار می رود که از دوران کودکی به همراه انسان است و تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی و ارثی بستگی دارد.

راه های درمان آستیگمات چشمی

بزرگسالان مبتلا به آستیگمات قابل توجه ممکن است متوجه شوند که بینایی آنها به همان اندازه ای که باید باشد نیست. کودکانی که علائم این عارضه را دارند ممکن است از این بیماری آگاه نباشند. بعید است که آنها از تاری دید یا تحریف  در دید گله کنند. تقریباً تمام سطوح آستیگمات قابل اصلاح است. چندین گزینه اصلاحی برای درمان آن شامل موارد زیر است:

  • عینک های مناسب و تجویز شده توسط پزشک متخصص
  • لنزهای چشمی
  • لیزر و سایر جراحی های انکسار
  • ارتوکراتولوژی (انکسار درمانی قرنیه)
رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲