مقالات

بیماری شبکیه نوزادان نارس

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
3944 بازدید

بیماری شبکیه نوزادان نارس

بیماری شبکیه نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان نارس یا بیماری شبکیه نوزادان نارس، یک ضایعه عروقی است که در اثر عدم رشد و تکامل کامل عروق خونی شبکیه چشم در نوزادانی که زودتر از موعد و یا با وزن کم به دنیا آمده اند، ایجاد شده و می تواند موجب کوری نوزاد شود. مهمترین علت بروز بیماری، رشد عروق خونی غیر طبیعی در شبکیه است که توانایی رساندن اکسیژن کافی به این ناحیه از چشم را ندارند.

علت رتینوپاتی نوزادان نارس

در مرحله عروقی شدن از مراحل تکامل جنین، افزایش فشار اکسیژن در سرخرگ ها، سبب ایجاد انقباض در عروق نارس شبکیه می شود. در صورتی طولانی شدن زمان هیپراکسی، انسداد در عروق ناحیه پدید می آید. در روند بیماری چشم و شبکیه نوزادان نارس، در ادامه انسداد ذکر شده، بدن برای جبران خون رسانی اقدام به تشکیل عروق جدید می کند اما نفوذ این عروق به شبکیه با نشت پروتئین ها و یا پارگی عروق همراه است که در نهایت منجر به چسبندگی و اختلال در عملکرد طبیعی شبکیه می شود.

علایم بالینی بیماری

تمام نوزادانی که با وزن کمتر از یک و نیم کیلوگرم و یا زودتر از موعد به دنیا می آیند، در بدو تولد باید از نظر کیفیت بینایی و عوارض احتمالی در چشم مانند بیماری  شبکیه نوزادان نارس بررسی و معاینه شوند.
انحراف چشم ها، ضعف دید، وجود لکه سفید در چشم، بستن و تنگ کردن چشم، نزدیک بینی و عدم تشخیص تصاویر دور، از جمله علایمی است که والدین باید در نوزادان نارس خود کنترل کنند و در صورت مشاهده هر یک از آنان، به پزشک مراجعه کنند.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

تشخیص بیماری  شبکیه نوزادان نارستشخیص بیماری  شبکیه نوزادان نارس

نوزادان نارس باید در هفته های 4 تا 6 بعد از تولد، از نظر احتمال ابتلا به رتینوپاتی یا بیماری شبکیه نوزادان نارس مورد معاینه به وسیله افتالموسکوپ قرار بگیرند. عمده تشخیص بیماری از طریق کسب تاریخچه بیمار و علایم بالینی صورت می گیرد.
توجه کنید که معاینات دوره ای و در فواصل تعیین شده توسط چشم پزشک معالج، در پیگیری وضعیت عود و یا بهبود بیماری، بسیار ضروری است.

پیشگیری و درمان

در صورت نارس بودن نوزاد و تولد با سن داخل رحمی کمتر از 32 هفته، معاینه به موقع توسط چشم پزشک، نقش حیاتی در پیشگیری و یا کنترل بیماری چشم و شبکیه نوزادان نارس ایفا می کند.
همچنین تمام نوزادانی که با وزن کمتر از 2 کیلوگرم به دنیا می آیند، باید در همان ابتدا از نظر ابتلا به بیماری مورد معاینه قرار گرفته و پس از آن چه در صورت تشخیص وجود بیماری و چه در صورت عدم ابتلا به رتینوپاتی، باید در فواصل معین تحت معاینه پزشک متخصص چشم قرار بگیرند.
در مواردی که شدت عارضه کم بوده و بیماری در درجه 1 یا 2 قرار دارد، بهبودی به صورت خود به خودی حاصل می شود. اما اگر بیماری شدید تر باشد، درمان صورت می گیرد.
کرایوتراپی یکی از روش های بسیار رایج در درمان بیماری چشم و شبکیه نوزادان نارس محسوب می شود. در این روش قسمت هایی از شبکیه که چسبندگی یا خونریزی در آنجا رخ داده منجمد شده و تحت درمان قرار می گیرد.
از لیزر تراپی نیز در برخی موارد برای درمان بیماری چشم و شبکیه نوزادان نارس استفاده می شود.
 لازم به ذکر است که با وجود باقی ماندن اسکار های دائمی بر روی شبکیه چشم، درمان های ذکر شده در اغلب موارد در حفظ دید بیمار و درمان علایم موفق عمل می کنند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲