مقالات

تزریق آواستین در چشم افراد دیابتی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
3908 بازدید


تزریق آواستین

تزریق آواستین

یکی از راه های جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت در چشم، تزریق آواستین در چشم افراد دیابتی می باشد. بیماری دیابت یکی از بیماری های خطرناکی است که امروزه می توانیم ببینیم. در صورتی که بیماری دیابت به خوبی کنترل نشود ممکن است اثرات مختلفی مانند بیماری آب مروارید و آب سیاه شود.

اگر راه های مختلف برای کنترل بیماری دیابت در افراد جواب ندهد در بلند مدت ممکن است باعث کاهش شدید دید چشم و تاری دید شود. این کاهش دید از طریق تشکیل مویرگ های غیر طبیعی در شبکیه چشم و در نتیجه آن تشکیل بافت های فیبرواسکولر روی شبکیه به وجود می آید. این مشکل معمولاً در افرادی به وجود می آید که سابقه بیش از پنج سال در مبارزه با بیماری دیابت را دارند.

تزریق آواستین در چشم افراد دیابتی برای بهبود این مشکل و یا مهیا ساختن افراد دیابتی جهت عمل لیزر چشم صورت می گیرد. این تزریق به واسطه ی حساس بودن عنصر چشم باید حتماً باید توسط چشم پزشک متخصص صورت گیرد تا عوارض تزریق آواستین  و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال نداشته باشد.

تزریق آواستین بر طبق نظر پزشک معالج می تواند به روش های مختلفی صورت بگیرد. معمولاً چشم پزشکان در فاصله ی چند روزه عمل تزریق را در هر دو چشم بیمار دیابتی انجام می دهند هر چند از روش همزمان نیز می توان استفاده نمود.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

تزریق آواستین در چشم افراد دیابتی

مراحل و نحوه تزریق آواستین در چشم افراد دیابتی

عمل تزریق آواستین یک عمل سرپایی می باشد اما با توجه به خطراتی که ممکن است در طول درمان چشم متوجه افراد بیمار دیابتی باشد باید طی مراحلی دقیق و با حساسیت خاصی از طرف بیمار و پزشک معالج صورت پذیرد.

از کارهای مهمی که در اولین مرحله تزریق آواستین در چشم افراد دیابتی که باید صورت گیرد توجیه کامل بیمار است. یک بیمار دیابتی باید بداند که تزریق آواستین حدود سه ثانیه به طول می انجامد بنابراین در زمانی که سوزن تزریق ، داخل چشم افراد قرار گرفته است دست های خود را پایین نگه داشته و هیچ گونه حرکتی انجام ندهند. در این هنگام بیمار باید به سمت بالا نگاه کرده تا عملیات قبل و بعد از تزریق به خوبی صورت پذیرد.

قبل از تزریق باید چند قطره بی حسی به همراه تتراکائین به همراه چند قطره بتادین 5 درصد برای پیشگیری از کاهش عوارض مختلف بعد از جراحی مانند اندوفتالمیت روی سطح چشم ریخته شود.

بعد از مراحل اولیه آماده سازی تزریق آواستین در چشم افراد دیابتی، سوزنی که آواستین در آن قرار دارد با توجه به نظر دکتر چشم پزشک در یک ناحیه از چشم بیمار به سمت داخل وارد می شود و عمل تزریق را انجام می دهد. در این تزریق سوزن باید به سوی مرکز ویتره و به صورت کاملاً عمود بر قسمت صلبیه وارد شود. در طول تزریق رفتن سوزن به سمت قدام می تواند اثرات مخرب زیادی بر روی چشم افراد داشته باشد.

اگر در طول مدت 5 دقیقه بعد از تزریق فشار داخل چشم چک شده و عددی کم تر از 35 میلی متر جیوه را نشان دهد بیمار می توان مرخص شده و عمل تزریق آواستین در چشم فرد دیابتی با موفقیت به پایان رسیده است.

بعد از مرخص شدن بیمار ممکن است دچار عوارض تزریق مانند سردرد، کاهش دید، افزایش قرمزی چشم ، دید سایه یا پرده، ایجاد شدن ترشحات غلیظ چشمی و ... شود.

اگر پس از معاینات مختلف چشمی در طول شش هفته ی بعد مشخص شد که تزریق آواستین در چشم فرد دیابتی جواب نداده است این تزریق باید دوباره صورت بگیرد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲