مقالات

تومور رتینوبلاستوما ، علائم و روش های درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2279 بازدید

تومور رتینوبلاستوما، یکی از سرطان های شایع در، شبکیه چشم کودکان است. این بیماری در بیشتر مواقع از شکم مادر آغاز میشود. به این بیماری گلیومای شبکیه ای نیز گفته میشود این مقاله به منظور کمک به شناخت رتینوبلاستوما و مسائل حول محور آن تهیه شده است.

رتینوبلاستوما چیست؟ 

این بیماری به عنوان سرطان های نادر در چشم است. و نوعی تومور شبکیه چشم شناخته شده است. که معمولا در کودکان زیر پنج سال اتفاق می افتد. و میتوان گفت که از هر پانزده هزار کودک، یک کودک دچار این نوع از بیماری سرطان میشود. این بیماری در قسمت شبکیه چشم ایجاد میشود. شبکیه چشم بسیار در برابر نور حساس است. بسیار کم اتفاق می افتد که این سرطان هر دو چشم کودک را درگیر کند. معمولا در بیشتر مواقع سرطان در یک چشم کودک به وجود می آید. برای تشخیص آن اولین نشانه وجود سرطان رتینوبلاستوما، سفید شدن مردمک چشم است.

دلایل به وجود آمدن تومور رتینوبلاستوما

بیماری رتینوبلاستوما، به دو دلیل میتواند به وجود آید. اول به دلیل انتقال ژنتیکی و ارثی بیماری و دومین دلیل به دلایل مختلف محیطی و غیر ارثی است.

1.       دلیل ژنتیکی و ارثی:

 اگر بخواهیم بطور علمی راجع به این دلیل صحبت کنیم. باید اینگونه توضیح دهیم که، در شبکیه چشم سلول هایی وجود دارد که با تومور های مختلف مقابله میکند. و به نوعی چشم را از تومور های مختلف حفاظت می کند. اما در زمان هایی این سلول ها دچار جهش می شوند و نمیتوانند در مقابل تومور ها از شبکیه حفاظت کنند. از طرفی این جهش موجب میشود. زمانی که سلولی میمیرد نتواند خود را ترمیم کند. و با تجمع کردن سلول های مرده در شبکیه چشم، خود باعث ایجاد تومور در شبکیه چشم میشود.

 این سلول های رتینوبلاستوما میتوانند به قسمت های دیگر چشم نیز اسیب برسانند و یا حتی با گسترش انها و عدم درمان انها میتوانند به قسمت هایی از مغز و یا ستون فقرات نیز اسیب برسانند. از آنجایی که پژوهش و آزمایشات متعدد افراد حرفه ای نیز نتوانسته علت این جهش سلولی را پیدا کنند. پس از بررسی های طولانی به این نتیجه رسیده اند که، این جهش سلولی میتواند به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی باشد.

2.       دلیل غیر ارثی:

 معمولا بیش از 50 درصد از ابتلا به این بیماری، به دلیل عوامل غیر ارثی است. که به آن اسپورادیک نیز میگویند. در اثر این دلیل، بیماری معمولا در یک چشم است. اما گاهی در دو چشم و حتی در صورت پیشرفت بیماری میتواند غده پینه آل را نیز درگیر کند.

تومور رتینوبلاستوما

نشانه های وجود سرطان رتینوبلاستوما 

•        لکوکوریا : لکوکوریا همان رفلکس مردمک چشم است. بیشتر افراد در عکس های کودکان خود مشاهده کرده اند که، وقتی از آنها عکس گرفته میشود چشم آنها در عکس قرمز است. اما کودکانی که دچار بیماری رتینوبلاستوما هستند. این رنگ صورتی یا سفید دیده میشود. در صورت مشاهده همچنین موردی بهتر است والدین کودک را برای معاینه نزد دکتر متخصص ببرد.

•        یکی دیگر از علائم بیماری رتینوبلاستوما، تنبلی چشم در کودکان است.  همچنین ممکن است افرادی که به کودک نگاه میکنند احساس کنند که هر چشم کودک به یک جهت نگاه میکند. و کودک دچار انحراف بینایی است.

•        همچنین قرمزی چشم، وجود داشتن مشکلات دید، تفاوت رنگ عنبیه های دو چشم فرد، زمانی که فرد در معرض نور قرار میگیرد سایز چشم او کوچک میشود به وجود آمدن چشم درد و سوزش چشم در فرد و همچنین در برخی موارد ایجاد خونریزی در چشم از نشانه های مهم در وجود بیماری رتینوبلاستوما است.

راه های درمان قطعی سرطان رتینوبلاستوما 

با خوشحالی میتوان اعلام کرد که، در کشور های توسعه یافته 95 درصد این بیماری قابل درمان است. اما متأسفانه در کشور های در حال توسعه این رقم برای درمان، بسیار کمتر از 50 درصد است. روش های درمانی مختلفی برای مقابله با این بیماری وجود دارد. که با توجه به نوع تومور، میزان پیشرفت ان و ... از انها استفاده میکنند. این روش های درمانی عبارتند از:

  • شیمی درمانی: شیمی درمانی در درمان تمامی بیماری های سرطانی به یک شکل است. یعنی میتواند در قالب دارو باشد و یا به صورت تزریقات در رگ های خونی افراد شکل بگیرد و به این صورت سلول های سرطانی را از بین ببرد. در این روش تومور را کوچک میکنند و باید با استفاده از روش های دیگر انها را از بین برد.
  • لیزر درمانی یا فوتوکوآگولاسیون.
  • سرما درمانی
  • گرما درمانی
  • پرتو درمانی: برای از بین بردن سلول های سرطانی از دو نوع پرتو درمانی استفاده میشود. پرتودهی خارجی و پرتوی داخلی که به ان براکی تراپی نیز گفته میشود.
  • جراحی: زمانی که دیگر هیچ راهی برای از بین بردن تومور جواب ندهد از جراحی استفاده میشود. که خود بر اساس میزان پیشرفت سرطان رتینوبلاستوما انواع مختلفی دارد. جراحی برای خارج کردن چشم بیمار تاثیر گرفته از رتینوبلاستوما و جراحی برای جایگذاری چشم کاشته شده
  • استفاده از چشم مصنوعی: در زمانی که بیماری به قدری پیشرفت کرده که چشم را به طور کامل از بین برده است.

بهترین و قطعی درمان با توجه به میزان وجود سلول های سرطانی و درجه سرطان مشخص میشود. زیرا هدف از درمان از بین بردن سلول های سرطانی است.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲