جداشدگی شبکیه چشم

جداشدگی شبکیه (Retinal Detachment) یک بیماری چشم است که شبکیه را درگیر می‌کند. برای فهم بهتر بیماری جداشدگی شبکیه و علائم جداشدگی شبکیه چشم و همچنین روش‌های درمان جداشدگی شبکیه ابتدا بهتر است با ساختار چشم و به‌خصوص ساختار پرده شبکیه و کارکرد آن آشنا شویم.

ساختار چشم

ساختار و عملکرد شبکیه چشم

چشم انسان ازنظر عملکرد شباهت‌های زیادی به دوربین عکاسی دارد. نور به‌وسیله عدسی که در جلوی چشم قرارگرفته بر روی پرده شبکیه متمرکز می‌شود. داخلی‌ترین لایه کره چشم انسان پرده شبکیه است که وظیفه اصلی آن درک و احساس نور به‌وسیله سلول‌های حساس به نور است که در پرده شبکیه قرار دارند. با تابش نور به چشم، نور بر روی شبکیه چشم متمرکزشده و سلول‌های حساس به نور، آن را به پیام‌های عصبی تبدیل می‌کنند که از طریق راه‌های عصبی به مغز رسیده و ما می‌توانیم محیط و اجسام را ببینیم.

جداشدگی شبکیه چگونه اتفاق می‌افتد؟

منظور از جداشدگی شبکیه ، جابه‌جا شدن پرده شبکیه از محل طبیعی و نرمال خود است که اگر این بیماری به‌موقع درمان نشود باعث از دست رفتن بینایی فرد می‌شود. البته در برخی افراد ممکن است پیش از جداشدگی شبکیه گسستگی‌هایی در سطح شبکیه ایجاد شود که سوراخ شبکیه نامیده می‌شود و درنهایت می‌تواند منجر به پارگی شبکیه شود.

علائم جداشدگی شبکیه چشم

جداشدگی شبکیه هیچ دردی ندارد و در بیشتر موارد حتی بیمار متوجه مشکل خود نمی‌شود ولی در برخی بیماران علائم جداشدگی شبکیه چشم بروز پیدا می‌کند و باعث ناراحتی بیمار شده و علائم ناخوشایندی برای او ایجاد می‌کنند که با روش‌های درمان  می‌توان این علائم را تا حد زیادی بهبود بخشید. شایع‌ترین علائم  عبارت‌اند از:

•  احساس لکه‌های بزرگ یا کوچک هنگام نگاه کردن به سطحی یکنواخت
  • احساس نورهای گذرا و جرقه‌های نورانی در میدان دید
  • احساس وجود پرده‌ای در مقابل چشم
  • کاهش دید

علل جداشدگی شبکیه

به برخی از علل شایع پارگی شبکیه در زیر اشاره می‌کنیم:

• تغییرات زجاجیه: بافت ژله‌ای شفاف چشم زجاجیه نام دارد که با افزایش سن حالت ژله‌ای خود را ازدست‌داده و چین‌وچروک دار می‌شود که متعاقباً باعث افزایش فشار به شبکیه و درنهایت جداشدگی شبکیه می‌شود.
  • ضربه به چشم: ضربه خوردن به چشم نیز می‌تواند باعث ایجاد سوراخ در شبکیه و جداشدگی شبکیه شود.
  •     برخی از بیماری‌ها: بیماری‌هایی مثل دیابت نیز از علل جداشدگی شبکیه هستند.

درمان جداشدگی شبکیه

روش‌های درمان جداشدگی شبکیه

روش‌های درمان پارگی شبکیه بسته به‌شدت جداشدگی متفاوت هستند و می‌توانند به‌صورت سرپایی یا در اتاق عمل انجام شوند. روش‌های درمان جداشدگی شبکیه شامل موارد زیر هستند:

• درمان با لیزر: با تابش اشعه لیزر بر روی شبکیه باعث ایجاد جوش خوردگی در آن می‌شوند
  •  کرایوتراپی: با کاهش دما در ناحیه جداشدگی شبکیه، باعث چسبندگی بیشتر ناحیه جداشده در شبکیه می‌شوند.
  • تزریق گاز: با تزریق گاز خاصی فشار بر ناحیه جداشده را بیشتر کرده و موجب اتصال آن می‌شوند.
  • ویترکتومی (تخلیه زجاجیه): با عمل جراحی، زجاجیه تخلیه‌شده و مایعی جایگزین می‌شود که باعث قرار گرفتن شبکیه در محل اصلی خود می‌شود.