مقالات

خطرات و مراحل رتینوپاتی دیابتی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2764 بازدید

رتینوپاتی دیابتی چیست ؟

رتینوپاتی دیابتی چیست ؟

رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض مهم دیابت بوده که بر اساس تحقیقات بین‌المللی انجام‌شده یک نفر از سه نفر افراد مبتلابه دیابت را درگیر می‌کند. رتینوپاتی دیابتی باعث رشد غیرطبیعی و بروز تغییراتی در رگ‌های خونی موجود در پرده شبکیه چشم شده که این آسیب وارده به شبکیه چشم در اثر دیابت اتفاق می‌افتد و در صورت عدم رسیدگی و درمان به‌موقع باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری ازجمله نابینایی می‌شود.

مراحل رتینوپاتی دیابتی

در این قسمت از مقاله به بررسی مراحل رتینوپاتی دیابتی می‌پردازیم. این بیماری دارای دو مرحله به شرح زیر است:

  • رتینوپاتی دیابتی غیرپرولیفراتیو یا غیر تکثیری: در این مرحله بیماری بااینکه ممکن است سایر علائم بروز پیدا کند ولی هنوز بر روی شبکیه عروق خونی جدید رشد نکرده‌اند. این مرحله بیماری می‌تواند از طیفی تا شدت خفیف، متوسط و شدید پیشرفت کند. درشدت خفیف فقط میکروآنوریسم در متوسط علاوه بر میکروآنوریسم، خونریزی‌های نقطه‌ای و لکه‌ای و رسوباتی به نام اگزودا و در شدید علاوه بر علائم متوسط خونریزی‌های داخل شبکیه و یا دانه‌تسبیحی شدن وریدها دیده می‌شود.
  • رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو: این مرحله از شدیدترین مراحل رتینوپاتی دیابتی بوده و علاوه بر داشتن علائم رتینوپاتی دیابتی غیرپرولیفراتیو شدید حداقل یکی از علائم نورگ زایی و یا خونریزی شبکیه و زجاجیه را به همراه دارد.خطرات رتینوپاتی دیابتی

خطرات رتینوپاتی دیابتی 

خطرات رتینوپاتی دیابتی بر اساس میزان پیشرفت و مرحله بیماری شامل موارد متعددی است که در زیر خطرات رتینوپاتی دیابتی را بررسی می‌کنیم:

  • خونریزی داخل زجاجیه: اولین مورد از خطرات رتینوپاتی دیابتی خونریزی خود به خودی داخل زجاجیه است. در رتینوپاتی دیابتی، رگ‌های خونی جدیدی در پرده شبکیه رشد می‌کنند که این رگ‌ها شکننده بوده و می‌توانند باعث ایجاد خونریزی در داخل زجاجیه شوند. این خونریزی اغلب موارد با ایجاد لکه‌ها و یا خطوط سیاهی در جلوی چشم به نام مگس پران چشم مشخص‌شده و در موارد شدید خونریزی با پر شدن زجاجیه از خون می‌تواند باعث از دست رفتن کامل بینایی شود.
  • جدا شدن شبکیه چشم: جدا شدن شبکیه چشم یکی دیگر از خطرات جدی رتینوپاتی دیابتی است. با ایجاد رگ‌های خونی جدید در پرده شبکیه و رشد این رگ‌ها، بافت شبکیه دچار زخم می‌شود و چون هر زخمی تمایل به جمع شدن دارد باعث ایجاد فشار و کشیده شدن شبکیه می‌گردد و درنتیجه این فشار و کشیدگی می‌تواند جداشدگی شبکیه را ایجاد کند.
  • گلوکوم یا آب‌سیاه چشم: رشد غیرطبیعی رگ‌های خونی در شبکیه، جریان طبیعی مایعات به خارج از چشم را دچار اختلال کرده و با جمع شدن این مایعات، فشار داخل چشم افزایش میابد و گلوکوم یا آب‌سیاه چشم را ایجاد می‌کند.
  • از دست رفتن بینایی: یکی جدی‌ترین خطرات رتینوپاتی دیابتی از دست دادن بینایی است که در مراحل شدید این بیماری اتفاق می‌افتد.

درمان رتینوپاتی دیابتی

درمان رتینوپاتی شبکیه شامل موارد زیر است:

لیزر درمانی : در مراحل اولیه بیماری و برای جلوگیری از عوارض جدی‌تر این روش درمان رتینوپاتی دیابتی انجام می‌پذیرد.

تزریق anti-VEGF: در روش‌های جدیدتر درمان رتینوپاتی دیابتی، داروهای ضد فاکتور رشد اندوتلیوم عروق و یا داروهای استروئیدی به داخل چشم تزریق می‌شوند.

ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه: این روش درمان رتینوپاتی دیابتی، در مراحل شدید رتینوپاتی دیابتی انجام می‌گیرد.


برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲