مقالات

خونریزی چشم دیابتی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
7558 بازدید

خونریزی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های موجود در چشم پاره می‌شوند و بدین ترتیب چشم دچار خونریزی می‌شوند. ازجمله عوامل خونریزی چشم می‌توان به دیابت، فشارخون بالا ، ضربات چشم و... اشاره کرد. خونریزی چشمی دلایل بسیارزیادی دارد .خون موجود در چشم بعد از یک هفته به صورت کامل جذب چشم می‌شود. درادامه این مطلب درباره درمان خونریزی چشم دیابتی بحث می‌کنیم.


خونریزی چشم دیابتیخونریزی چشم دیابتی چیست؟

خونریزی چشم دیابتی در شبکیه اتفاق می افتد و به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته می‌شود. این نوع بیماری بیشتر درافراد دیابتی دیده می‌شود و زمانی که تغییرات قندخون در بدن افراد صورت می‌گیرد، اتفاق می‌افتد. این بیماری به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند و درنهایت نیز حتی ممکن است در اثر این بیماری فرد بینایی خود را نیز از دست دهد.

دقت کنید اگر خونریزی چشم دیابتی درمان نشود، می‌تواند خطرنابینایی فرد را به حداکثررساند. دقت کنید احتمال این نوع خونریزی به مرورزمان و با افزایش قندخون بیشتر می‌شود و به عروق خونی داخل چشم آسیب می‌رساند. ازجمله علائم این بیماری می‌توان به وجود لکه های سیاه در چشم، لکه های چشمی، تغییرات در بینایی چشم، دوگانه دیدن و احساس درد در چشم اشاره کرد.

اگر دیابت و فشارخون دارید، و یا حس می‌کنید مستعد بیماری‌های چشمی هستید، لازم است زیرنظر پزشک قراربگیرید. بدین ترتیب فشارخون و قند شما هرچند مدت یکبار اندازه گیری شود. دقت کنید برای جلوگیری از این عارضه لازم است هرچندوقت یکبار به پزشک مراجعه کنید. اگر باردارهستید و یا دیابت دارید، لازم است در فواصل کمتری به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از خونریزی چشم دیابتی

برای پیشگیری از خونریزی چشم دیابتی لازم است اقدامات بسیارزیادی را انجام دهید. این اقدامات به صورت پیشگیرانه صورت می‌گیرد و درادامه برخی از آن‌ها را موردبررسی قرارمی‌دهیم.

ویزیت چشم حداقل سالی یکبار

از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه‌ای که لازم است برای خونریزی چشم دیابتی انجام دهیم، ویزیت چشم حداقل سالی یکباراست. البته دقت کنید اگر مستعد این عارضه هستید، برای مثال فشارخون بالا و یا دیابت دارید، باید بازه زمانی کمتری را برای رفتن به چشم پزشک درنظربگیرید. بدین ترتیب رگ‌های خونی چشم در همین ابتدا موردبررسی قرارمی‌گیرد و همین موضوع نیز روی درمان عارضه موثرتر خواهدبود.

کنترل قندخون

دقت کنید اگر قندخون بالایی دارید، حتما باید آن را کنترل کنید. قندخون بالا می‌تواند سبب آسیب به عروق خونی شود. به همین دلیل لازم است هرچندوقت یکبار قندخون خود را چک کنید.

تغذیه سالم

برای این که میزان انسولین را در بدن خود تنظیم کنید، لازم است قبل ازهرکاری روی میزان تغذیه خود تمرکز کنید. برای مثال می‌توانید میزان بسیارزیادی میوه، سبزیجات،پروتئین و ... را وارد تغذیه خود کنید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن سبب بروز مشکلات عروقی می‌شود به همین دلیل لازم است برای پیشگیری از خونریزی چشم دیابتی آن را ترک کنید.

ورزش کردن

ورزش می‌تواند تاثیر بسیارزیادی را در بیماران دیابتی داشته باشد. البته اگر از داروهای پایین آورنده قندخون استفاده می‌کنید، می‌توانید ورزش‌های مناسب را از پزشک خود بپرسید.

بیماری کلیوی را درمان کنید

اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، برای پیشگیری از خونریزی چشم دیابتی لازم است، اقدامات لازم را برای درمان این بیماری انجام دهید.

آیا خونریزی چشم دیابتی درمان می‌شود؟

دقت کنید بهتراست به جای درمان به فکر پیشگیری از این بیماری باشید واما اگر بازهم راه‌های پیشگیرانه نتوانست از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید، می‌توانید از روش‌های درمانی برای این عارضه استفاده کنید.برخی از روش‌های درمانی درادامه بررسی می‌کنیم:

  • لیزر یکی از راه‌های درمان خونریزی چشم دیابتی است، البته دراین روش پزشک باید به مراقبت‌های لازم را انجام دهد، زیرا ممکن است سبب آسیب به شبکیه چشم شود. دقت کنید درمان به این روش اگر به درستی صورت گیرد و درنهایت نیز مراقبت‌های مربوط به آن توسط بیمار رعایت شود، خطر نابینایی فرد را تاحدبسیارزیادی کاهش می‌دهد. البته این روش درمانی تنها در مراحل اولیه تشخیص بیماری موثر است و می‌تواند اثرات این بیماری را تاحدبسیارزیادی کاهش دهد.
  • داروهای ضداستروئیدی مانند آواستین به زجاجیه چشم تزریق می شود. البته دراین روش ممکن است پس ازمدت زمان اندکی نیاز به دارومجددی داشته باشید.
  • اگر بیماری در مراحل وخیم خود تشخیص دهد، نیاز به جراحی ویترکتومی است.

رتینوپاتی دیابتی

آشنایی با انواع رتینوپاتی دیابتی

خونریزی چشم دیابتی به دو نوع متفاوت زمینه ای و تکثیری تقسیم می‌شود. البته هردوی این موارد سبب ازدست رفتن بینایی فرد نمی‌شود، درادامه بیشتر درباره انواع این عارضه بحث می‌کنیم.

ریتنوپاتی زمینه‌ای

ریتنوپاتی زمینه‌ای جز اولین عوارض خونریزی چشم دیابتی است که در آن عروق کوچک موجود در شبکیه چشم صدمه می‌بینند. بدین ترتیب مایعی از این عروق نشت می کند و درنهایت نیز باعث تورم پرده شبکیه چشم می‌شود. البته دقت کنید این مرحله روی دیدفرد تاثیربسیارزیادی نمی‌گذارد و اما بعدها درصورت تشدید این عارضه ممکن است سبب کاهش دید فرد شود. دقت کنید این مرحله می‌تواند به یک هشدار برای شروع درمان تلقی شود. به همین دلیل درصورت بروز به سرعت باید برای درمان آن اقدام کنید.

دقت کنید در ریتنوپاتی زمینه ای گاهی مایع نشت شده در مرکز چشم جمع می‌شود، به همین دلیل نیز ممکن است دیدخوبی را برای اشیا نزدیک خود داشته باشید.

رتینوپاتی تکثیری

دراین نوع عارضه رگ های خونی جدیدی روی سطح چشم رشد می‌کنند، این رگ دیواره‌های بسیارنازکی دارند به همین دلیل باکمی حساسیت می‌توانند دچارخونریزی شوند. خون نشت شده از این نوع رگ‌ها باعث کدرترشدن زجاجیه چشم می‌شود.

حتی این رگ‌های خونی بعدها ممکن است به یک بافت سفت تبدیل شوند، این بافت سفت شبکیه را از چشم جدا می‌کند. درصورت این که برای درمان این موضوع اقدام نکنید، این عارضه می‌تواند سبب کاهش دید بیش ازاندازه شود. هم چنین رگ های داخل چشم می‌تواند فشاربسیارزیادی را به داخل چشم واردکندو درنهایت نیز سبب بروز آب سیاه شود.

خونریزی چشم دیابتی ازجمله عوارض شایع بیماری دیابت است که بهتراست به جای درمان پیشگیری های لازم را برای آن انجام دهید. دقت کنید تمامی اطلاعات لازم درباره ا‌ین بیماری دراین مطلب ارائه شده است و شما می‌توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی را دراین زمینه کسب کنید و مراقبت‌های لازم را دراین زمینه انجام دهید.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲