دژنراسيون ماكولا ، علت و علائم و درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

دژنراسيون ماكولا

دژنراسیون ماکولا

ماکولا قسمت حساس به نور شبکيه و مسئول ديد مستقيم و واضح است که براي کارهاي دقيق مثل خواندن و رانندگي لازم است. در بیماری دژنراسیون ماکولا ، پرده شبکیه در این نقطه حساس، نازک می شود و رنگ آن تغییر می کند و ديد مرکزي و دقيق فرد را از بين مي‌برد. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. همچنین این بیماری شایعترین علت کوری در افراد مسن است و بیشتر در افراد بالای 65 سال شایع است و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

دژنراسیون دو نوع است :

نوع خشک : دژنراسیون ماکولای نوع خشک با رسوب زردرنگی به نام دروزن (drusen) در لکه زرد چشم شروع می‌شود. چند دروزن کوچک ممکن است تغییری در بینایی ایجاد نکند اما با افزایش اندازه این لکه‌ها و تعداد آن‌ها کم بینایی اتفاق می‌افتد و فرد بیشتر هنگام مطالعه متوجه آن می‌شود. در مراحل پیشرفته‌تر بیماری دژنراسیون ماکولای خشک نازک شدگی لایه سلول‌های حساس به نور در لکه زرد چشم منجر به تحلیل رفتن یا مرگ بافت می‌شود. در شکل تحلیل رفتن دژنراسیون ماکولای خشک، بیماران ممکن است در مرکز بینایی خود لکه‌های تیره مشاهده کنند. در مراحل پیشرفته بیماران بینایی مرکزی خود را از دست می‌دهند.

نوع مرطوب : دژنراسیون ماکولای مرطوب یک بیماری مزمن چشمی است که باعث تاری دید و یا بروز یک نقطه کور در میدان دید می شود. به طور کل این بیماری به وسیله رگ های خونی غیرطبیعی بروز می کند که از طریق این رگ ها مایع یا خون به ماکولا نشت می کند. هیچ کس علت دقیق دژنراسیون ماکولای مرطوب را نمی داند، اما در افرادی بروز می کند که دچار دژنراسیون ماکولای خشک شده باشند. از بین تمام افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا مربوط به افزایش سن، حدود 10 درصد آنها به نوع مرطوب آن مبتلا هستند

علت و علائم بیماری دژنراسیون ماکولا

علت دقيق اين بيماري هنوز شناخته نشده است .این بیماری می تواند عوارض استفاده بعضی از دارو ها باشد و همچنین به نظر می رسد ارث و سابقه خانوادگی نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارد. سیگار کشیدن، این بیماری را وخیم تر می کند و سبب بروز زودتر آن می شود و علاوه بر این، بیماری فشار خون و بالابودن چربی و نداشتن فعالیت بدنی نیز بیماری را تشدید می کند. از علائم این بیماری می توان به کاهش ناگهانی یا تدریجی دید اشاره کرد. تحریف در بینایی مانند خم به نظر رسیدن خطوط راست ، کاهش شدت یا روشنایی رنگ‌ها ، افزایش تاری کلمات تایپ شده و سختی در تشخیص چهره افراد از علائم دژنراسیون ماکولا خشک هستند که معمولاً به آرامی و بدون درد پیشرفت می‌کنند.

درمان دژنراسیون ماکولا

درمان و پیشگیری از بیماری

آنتی اکسیدان هایی نظیر لوتئین ، ویتامین A ، C و E میتوانند ماکولا (لکه زرد) را در برابر تخریب محافظت کنند. مطالعات بسیاری ثابت کرده است که مصرف روزانه مکمل های حاوی لوتئین ، روی و ویتامین‌های C ، E ، A ، B3 در پیشگیری و کاهش خطر پیشرفت بیماری و حفظ سلامت چشم ها تاثیر بسزایی دارند. مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ که در ماهی به میزان فراوانی یافت می‌شود اثر حفاظتی در مقابل دژنراسیون ماکولا دارد. مصرف اسیدهای چرب امگا-۶ که در روغن‌های نباتی یافت می‌شوند خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

در مورد دژنراسیون ماکولای کمتر شایع یعنی نوع مرطوب، درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند پیشرفت کاهش بینایی را در برخی افراد متوقف کرده یا به تعویق بیندازند. درمان‌های جدیدتر حتی می‌توانند تا حدی کاهش بینایی ایجادشده را بازگردانند. درمان‌ها می‌توانند شامل داروهای ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (ضد VEGF )،  درمان فتودینامیک و فتوکواگولاسیون با لیزر (laser photocoagulation) باشد.

هر چند اخیراً پیشرفت های زیادی در درمان AMD صورت گرفته است ولی دید از دست رفته قابل بازگشت نیست. برای بیمارانی که دیدشان را از دست داده اند وسایلی وجود دارد که با استفاده از لنز های بزرگ کننده و نور زیاد به بهبود بینایی کمک می کنند. بعضی از این وسایل تصویر را به قسمت های محیطی تر شبکیه و خارج از محدوده ماکولا منتقل می کنند. اگر متوجه تغییراتی در دید مرکزی شدید و یا اگر توانایی دیدن رنگ‌ها و جزئیات دقیق مختل شده است حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.