مقالات

رتینوپاتی دیابتی چیست؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم
5885 بازدید

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی

در اثر عواملي همچون افزايش شيوع چاقي ناشي ازشكل نادرست زندگی شهر نشينی و افزايش سن جوامع بشری ، شيوع بيماری ديابت در جهان به سرعت رو به افزايش است. قند خون بالا مي تواند سبب پيدايش تغييراتی در رگهاي كوچك بدن شود و از اين طريق ديابت روي بينايی اثر مي گذارد.رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض بیماری دیابت است که روی چشم ها تأثیر می گذارد. رتینوپاتی را می توان از جمله خطرناک ترین عوارض ابتلا به دیابت دانست .

 آسیب رگ های خونی در قسمت حساس به نور عقب چشم یعنی شبکیه چشم، باعث بروز رتینوپاتی دیابتی می شود. این بیماری در ابتدا علامتی ندارد و یا فقط مشکلات چشمی خفیفی ایجاد می کند، ولی سرانجام  در صورت عدم درمان باعث کوری فرد می شود.

علامت هاي رتينوپاتی ديابتی چيست؟

 رتينوپاتی غيرپروليفراتيو مرحله ای است كه گاهي علائم خفيفي دارد و حتي ممكن است بدون علامت باشد ولي اگر نقطه حساس ديد (ماكولا) درگير شود، كاهش بينايي پديد خواهدآمد. زماني كه خونريزي اتفاق بیافتد، ممكن است دچار اختلال در ديد يا حتي از بين رفتن ديد شود.  رتينوپاتی پروليفراتيو بدون درد است اما يك نوع شديد و جدي از بيماری است كه بايد به سرعت درمان گردد. حاملگی و فشار خون بالا ممكن است سبب تشديد رتينوپاتی شوند.

معمولاً در مرحله رتینوپاتی زمینه ای علامتی وجود ندارد. اگرچه ممکن است در صورت ایجاد تورم مرکز دید تاری دید بصورت تدریجی ایجاد شود. شما ممکن است هرگز به تغییر میزان دید خود پی نبرید. معاینه چشم پزشکی تنها راهیست که به کمک آن میتوان تغییرات داخل چشم شما را پیدا کرد.

دلایل به وجود آمدن بیماری رتینوپاتی دیابتی

طبق گفته ی پزشکان متخصص علت ایجاد رتینوپاتی دیابتی این است که قند خود بیش از حد باعث مسدود شدن رگ های خونی موجود در شبکیه ی چشم و متوقف شدن خون رسانی شود. در نتیجه بافت چشم برای جبران این کم خونی تلاش می کند رگ های جدیدی ایجاد کند. اما این رگ ها به خوبی در شبکیه چشم توسعه نمی یابند.

علاوه بر داشتن سابقه ی بیماری رتینوپاتی اولیه، عوامل دیگری نیز در ایجاد این بیماری دخیل هستند. عواملی مانند وراثت، کلسترول بالا و فشار خون بالا. هم چنین زنان باردار نیز در معرض ابتلا به دیابت و رتینوپاتی دیابتی هستند.

تشخیص رتینوپاتی دیابتی

موثرترین روش برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی معاینه چشمی در فواصل منظم میباشد که بوسیله ی چشم پزشک بایستی انجام شود رتینوپاتی بسیار شدید شاید کاملاً بدون علامت باشد. بیماری را میشود با درمان بهبود بخشید برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی چشم پزشک با استفاده از دستگاهی بنام افتالموسکوپ بدرون چشم شما نگاه میکند. چشم پزشکی شاید قبل از معاینه با استفاده از قطره چشمی مردمک را باز کند.

چنانچه چشم پزشک رتینوپاتی دیابتی را تشخیص دهد شاید احتیاج به عکس رنگی ته چشم یا آزمایش خاصی بنام "آنژیوگرافی با فلوئورسئین" باشد تا مشخص شود که شما احتیاج به درمان دارید یا خیر؟ در آنژیوگرافی با فلوئورسئین یک ماده رنگی به داخل رگ شما تزریق میشود و عکسهای مخصوصی از چشم شما گرفته میشود.

درمان رتینوپاتی دیابتی

درمان رتینوپاتی دیابتی

برای درمان چشم پزشک مسائل زیر را در نظر میگیرد:

  • سن شما
  • تاریخچه پزشکی شما
  • چگونگی نحوه زندگی شما
  • چه مقدار شبکیه صدمه دیده است ؟

درمان با ليزر شبکیه  (در اختلال تكثيری شبكيه) تقريبا در 80 % موارد مي تواند ديد را حفظ و گاهی بهتر كند . در  60 % موارد مي تواند جلوي « آسيب به نقطه حداكثر ديد » بيماران با بدتر شدن آن را بگيرد يا حداقل بدتر شدن آن را به تاخير بيندازد . معمولا 4 ماه طول مي شد تا درمان اثر خود را نشان هد.  در حدود 3 به هرحال ، ممكن است بعد از چندين جلسه درمان ، كاهش كيفيت ديد مثلاً اشكال ديد در نوركم، تشخيص رنگ ها و ديدن جرقه های نور جلوی چشم یا مگس پران رخ دهد. درمان با ليزر ، معجزه نيست بلكه فقط ميتواند جلوی ايراد آسيبهای بعدی به شبكيه را بگيرد.

یکی دیگه از روش های رایجی که امروزه استفاده می شود تزریق آواستین است که در آن دارو داخل چشم تزریق می شود. جهت تزریق آین دارو  بابد به متخصص شبکیه مراجعه نمایید و طبق شدت بیماری شما ، تعداد دفعاتی که برای تزریق باید مراجعه نمایید مشخص می شود.

برداشتن زجاجيه چيست؟

در رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو پیشرفته ممکن است چشم پزشک برداشتن زجاجیه را توصیه کند. این جراحی میکروسکوپی در اطاق عمل انجام می­شود. ویترکتیومی زجاجیه پر شده از خون را بر می دارد و به جای آن ماده شفافی را جایگزین می­کند. در حدود 70% بیماران بعد از برداشتن زجاجیه بهبودی دید دارند . گاهی اوقات قبل از انجام عمل برداشتن زجاجیه چشم پزشک ممکن است برای چند ماه یا یکسال صبر کند تا شاید خونریزی خود بخود جذب شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲