روماتیسم چشمی علائم و درمان آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

روماتیسم چشمی، بیماری است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، در نهایت بینایی چشم را تهدید می کند. با پیشگیری از استرس که جزء عوامل تشدید کننده روماتیسم چشمی است، تا اندازه ای پیشرفت بیماری را مختل بسازیم.

بیماری روماتیسم چشمی

التهاب یک یا چند لایه در چشم را گویند که التهاب بافت میانی چشم به نام یووئیت شناخته می شود. شیوع روماتیسم چشمی در جهان و از جمله ایران نسبتاً بالا بوده و می توان به عنوان سومین بیماری مهم چشمی آن را قلمداد نمود. این بیماری همه اقشار جامعه از زن، مرد و حتی کودکان را نیز درگیر می سازد.

روماتیسم چشمی را می توان به عنوان طیف گسترده ای از بیماری ها دانست. بیماری یووئیت گاه ممکن است به صورت یک حمله حاد، بدون کوچکترین پیش زمینه ظاهر شود. زمانی علاوه بر چشم، علائم یک بیماری روماتیسمی در مفاصل ریه، ستون فقرات و... را نشان می دهد.

حتی در بعضی از موارد، بافت چشم به عنوان یک آنتی ژن دست بکار شده و سیستم دفاعی بر علیه آن را با ظهور علائم مختلف بروز می دهد.

شایان ذکر است که علت روماتیسم چشمی می تواند به دلیل عوامل عفونی یا غیر عفونی باشد. همچنین مسئله ژنتیک یا قومیت نیز در رابطه با این بیماری تأثیر دارد.

علائم روماتیسم چشمی

با توجه به درگیری محل التهاب در چشم، بیماری دارای علائم متفاوتی از جمله موارد زیر است:

عوارض بیماری روماتیسم چشمی

عوارض مختلف یووئیت تحت تأثیر عوامل متعددی، از جمله وسعت لایه های درگیر، مدت زمان بیماری و دفعات تکرار آن قرار دارد.

البته زمان شروع درمان مناسب و تشخیص صحیح بیماری نیز در روند کار مؤثر است. بنابراین روماتیسم چشمی ممکن است قادر به ایجاد عوارض بیماری در اشکال  زیر باشد:

درمان بیماری روماتیسم چشمی

بنا بر عقیده پزشکان متخصص چشم، درمان این بیماری به صورت گام به گام انجام می پذیرد.

• در صورت وقوع بیماری در یک مرتبه

با تحت نظر گرفتن بیمار، جلوگیری از پیشرفت بیماری  را با درمان قطره چشمی شروع می کنند. این کار با کاهش تدریجی میزان استفاده از قطره پایان می پذیرد.

• در موارد طولانی شدن، مقاومت به بیماری و تکرار مداوم علائم

در این موارد پزشک متخصص چشم از نتیجه  آزمایشات مخصوص، تصویر برداری دقیق و آزمایش خون به تشخیص صحیح بیماری و درمان آن اقدام می کند.

پزشک متخصص چشم در موارد حادتر داروهای استروئیدی (کورتون)، یا داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن تجویز می نماید. حتی ممکن است به تزریقات دور چشم یا تزریق داخل چشم اقدام کند. در نهایت جهت توقف بیماری، امکان دارد، عمل جراحی چشم نیز انجام بگیرد.