مقالات

سوراخ شدن و نازک شدن شبکیه چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
33393 بازدید

سوراخ شدن شبکیه چشم

سوراخ شدن شبکیه چشم

شبکیه داخلی ترین لایه ی چشم حساس به نور از بافت چشم بسیاری از مهره داران است. اپتیک چشم یک تصویر متمرکز دو بعدی را در شبکیه ایجاد میکند که این تصویر را توسط امواج الکتریکی عصبی به مغز منتقل میکند تا ادراک بینایی را ایجاد کند.

سوراخ شدن شبکیه چشم شرایطی را به جود می آورد که امکان دارد بینایی تیره ای را برای شما ایجاد کند و در صورت عدم درمان به مشکلات بینایی دائمی و غیر قابل بازگشت منجر شود. در اغلب موارد در مراحل اولیه علائم قابل توجهی وجود ندارد در این شرایط درمان بسیار راحت تر خواهد بود. این را به خاطر داشته باشید که معاینه منظم چشم به جلوگیری از ایجاد مشکلات ناشی از سوراخ شدن شبکیه ی چشم در دراز مدت کمک خواهد کرد.

سوراخ شدن شبکیه چشم زمانی رخ میدهد که یک شکاف کوچک در بافت حساس به نور ( شبکیه ی چشم شما ) در پشت چشم به وجود آید. سوراخ ایجاد شده در شبکیه اجازه میدهد که در پشت بافت آن مایع وارد شود و باعث جدا شدن شبکیه شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد برای پیشگیری از نابینایی، درمان فوری آن ضروری است.

علائم سوراخ شدن شبکیه چشم

اغلب هیچ نشانه ای ندارد اما میتوان به تاری دید، ایجاد یک سایه ی تاریک در دید، جرقه های نورانی در میدان دید، نقاط شناور در میدان دید، کج و معوج دیدن تصاویر اشاره کرد.

علت ایجاد شدن سوراخ در شبکیه چشم :

  • بالا رفتن سن معمولا بالاتر از 50 سالگی
  • صدمه و آسیب وارد شدن به چشم
  • داشتن سابقه ی خانوادگی

سوراخ شدن شبکیه ی چشم چگونه درمان میشود؟

معمولا با جراحی چشم و تزریق داخل چشمی این مشکل قابل درمان است.

نازک شدن شبکیه چشم

نازک شدن شبکیه چشم

بسیاری از مردم در سراسر جهان از بیماری های ناشی از نازک شدن شبکیه چشم رنج میبرند. نازک شدن شبکیه چشم به شرایطی می گویند که شامل نازک شدن غیر طبیعی بافت محیطی شبکیه میشود و تاثیر عمده ای بر زندگی روزانه ی فرد مبتلا شونده دارد و بر کارهای شخصی مانند تماشای تلویزیون و رانندگی و غیره و همچنین سلامت روانی فرد تاثیر می گذارد.

 زمانی که نازک شدن شبکیه اتفاق می افتد، امکان سوراخ شدن آن افزایش میابد که در صورت سوراخ شدن شبکیه احتمال دارد بینایی تا حد زیادی از بین برود. به همین دلیل تشخیص دقیق نازک شدن شبکیه چشم بسیار ضروری است. معمولا نازک شدن شبکیه با تکه های بیضی شکل یا عمودی شکل در چشم دیده میشود که گاهی اوقات همراه با توده های رنگدانه ای یا الگوهای برش خورده ای که توسط عروق اسکلروتیک به وجود می آید، دیده میشوند. در بسیاری از موارد نازک شدن شبکیه در امتداد مرز خارجی آن اتفاق می افتد.

درمان نازک شدن شبکیه چشم

با توجه به شدت نازکی پیش آمده در شبکیه ی چشم روش های درمان متفاوت خواهد بود. در حال حاضر تنها راه برای درمان انواع نازک شدن شبکیه ی چشم که در مراحل پیشرفته ی بیماری قابل استفاده است، جراحی کردن و استفاده از شبکیه ی مصنوعی میباشد. اما با پیشرفت علم بررسی هایی در زمینه ی ژن درمانی و پیوند سلولی نیز در حال بررسی است.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲