شب کوری

از بیماری های چشمی که دید را در شب دچار مشکل می کند شب کوری است. این بیماری ب این معنا نیست که فرد نابینا می شود بلکه به این معناست که فرد مبتلا به این بیماری در شب و تاریکی توانی دیدن اجسام را ندارد و در دید آن به طور غیر عادی اختلال ایجاد می شود. بیماری شب کوری ارثی در ایران به دلیل ازدواج های فامیلی شیوع زیادی دارد.

علاوه بر ضعف در دید در شب ، افراد مبتلا به این بیماری هنگام رفتن از محیطی روشن به محیطی تاریک نیز نیاز به زمان بیشتری برای تطابق دید دارند و قدرت تباین و تقابل (کنتراست) دید آنها نیز کمتر است

علت شب کوری

شايع ترين علت شب كوری بيماری  RP( رتينيت پيگمانتوزا ) است كه اين بيماری ارثی است.رتينيت پيگمانتوزا از بيماريهای ژنتيكی است كه شبكيه را درگير مي كنند ، در این بيماری سلول های گيرنده نوری (سلولهای استوانه ای و مخروطی) از بین می روند , در نتيجه بينايی به مرور کاهش پیدا می کند و از بین می رود.

همچنین این بیماری اغلب در اثر کمبود شدید ویتامین آ در بدن ایجاد می شود. در موارد دیگر کمبود رنگدانه ارغوانی یا رودوپسین (Rhodopsin) و اختلال در تشکیل سلول های گیرنده های نوری، به خصوص سلول های استوانه ای که مسئول دید در تاریکی و شب هستند، باعث بروز این بیماری می شود.

اعتیاد به الکل ، برخی بیماری های کبد ، التهاب رنگدانه های شبکیه چشم و بیماری آب سیاه چشم یا گلوکوم نیز ممکن است باعث بروز این بیماری شوند.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

021-88201656

پیشگیری و درمان این بیماری

پیشرفت‌های خوبی در زمینه سلول‌های بنیادی در حوزه چشم پزشکی و ترمیم سلول‌های آسیب دیده به دست آمده است که امید است در آینده نیز با درمان کامل این بیماری ، مشکلات مبتلایان حل شود. اگر به علت بیماری های چشمی دیگر شب کوری ایجاد شده باشد با درمان بیماری ها ، مشکل شب کوری نیز رفع می شود.

مصرف ویتامین E و غذاهای حاوی ویتامین A با دوز بالا برای مبتلایان به شب کوری بسیار ضروری است و مانع پیشرفت بیماری در افراد مبتلا می شود. استفاده از عینک های مخصوص برای دید بهتر به افراد مبتلا به این بیماری کمک میکند.

اگر دیدتان در شب مشکل ایجاد کرده و نمی توانید اجسام را ببنید ،  به هیچ عنوان در شب رانندگی نکنید و حتما جهت معاینه چشم به چشم پزشک مراجعه نمایید. در چنین مواردی، چشم‌پزشک آزمایش‌هایی انجام می‌دهد تا مشخص شود آیا به شب کوری مبتلا هستید یا نه، و آیا این شب کوری به بیماری دیگری ارتباط دارد یا خیر.