مقالات

شبکیه چشم و تشخیص آسیب های آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
5163 بازدید

شبکیه چشم

شبکیه چشم

به داخلی ترین لایه ی ساختمان چشم شبکیه گفته می شود. عملکرد این لایه به این صورت است که جریانات الکترومغناطیسی نور را گرفته و آنها  را به یک پیام عصبی تبدیل می کند. سپس این پیام را به لب پس سری منتقل می کند و باعث می شود مغز ببیند. شبکیه لایه ی بسیار حساسی می باشد. در زمینه ی شبکیه یک پزشک بینایی به تنهایی نمی تواند کمکی کند بلکه بیمار باید به پزشک فوق تخصص شبکیه مراجعه نماید.

شبکیه چشم از سلول های عصبی و سلول های گیرنده ی نور و جریانات تشکیل شده است. سلولهای گیرنده ی نور متفاوت هستند. سلولهایی که در روشنایی به مغز کمک می کنند که رنگها را ببیند و سلولهایی که به دیدن در تاریکی کمک می کند.

شبکیه چشم مسئله بسیار حساسی است که می تواند به بینایی بیمار آسیب بزند. در چنین مواقعی بیمار استرس این را دارد که آیا پزشکی که می خواهد به آن مراجعه کند توانایی و مهارت لازم را برای درمان او دارد یا خیر؟ تشخیص  یک پزشک فوق تخصص شبکیه بستگی به شرایط بیمار دارد. به اینکه تا چه اندازه شبکیه ی چشم بیمار آسیب دیده و یا تا چه اندازه بیمار دیر به فوق تخصص شبکیه مراجعه کرده باشد.

اگر تاری دید، لکه ی زرد، نزدیک بینی و یا اختلال در دید و تشخیص رنگ ها دارید و مشابه این مشکلات دارید باید به یک فوق تخصص شبکیه مراجعه کنید تا پزشک در این زمینه معاینات و رسیدگی های لازم را انجام دهد.

بهترین فوق تخصص شبکیه تلاش خود را برای درمان بیمار به عمل می آورد و در مواردی که لازم باشد جراحی را نیز برای بیمار توصیه می نماید. قبل از هر کاری، پزشک بیمار را باید بطور کامل از وضعیتش آگاه نماید تا در صورت نیاز به عمل جراحی بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

معاینه شبکیه چشم

معاینه شبکیه چشم

برای تشخیص آسیب های شبکیه چشم، پزشک فوق تخصص شبکیه چشم  تست هایی برای بیمار تجویز می کند که پس از انجام این تست ها می توان آسیب دیدگی و میزان آن را در شبکیه تشخیص داد. از جمله تست هایی که در مراکز درمانی برای بیمار انجام می شود می توان به تست های زیر اشاره کرد:

  • صفحه ی شطرنجی:

این تست برای سنجش عملکرد ماکولا انجام می شود. یک صفحه شطرنجی مقابل بیمار قرار می گیرد. در صورتی که صفحه را بصورت خطوطی مواج، شکسته و یا در حرکت ببیند، یعنی ماکولای چشم بیمار آسیب دیده است.

  • تست میدان بینایی:

این تست برای سنجش بینایی مرکزی بیمار است. فوق تخصص قرنیه در این تست نقاط کور در شبکیه را دنبال می کند. این نقاط کور نشانه ی بیماری در شبکیه می باشد.

  • افتالموسکوپی غیر مستقیم:

این تست با استفاده از یک لنز دستی برای بررسی داخل چشم می باشد.حاصل این تست یک نمای محیطی از شبکیه می باشد.

  • عکاسی فوندوس:

در این  تست تصویری از پشت چشم که شامل عصب بینایی، ماکولا ،زجاجیه، عروق خونی و شبکیه می باشند تهیه می شود. این تصویر میزان آسیب شبکیه،ماکولا و تغییرات آن،دیابت و دیگر مشکلات چشم را بررسی می کند. می توان گفت این تست یک تست جامع  است.

بیماری هایی مانند رتینوپاتی دیابتی در افراد دیابتی و  همچنین مگس پران چشم و عارضه هایی مانند پارگی شبکیه از جمله مواردی هستند که توسط فوق تخصص شبکیه درمان می شوند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲