مقالات

عروق شبکیه چیست؟ انواع گرفتگی عروق شبکیه

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
5809 بازدید

انسداد و گرفتگی عروق شبکیه

گرفتگی عروق شبکیه

از عمده مشکلاتی که ممکن است بینایی انسان را به خطر بیندازد انسداد عروق شبکیه می باشد. حال میخواهیم بدانیم که اصلا عروق شبکیه چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟
عروق شبکیه رگ ها و شریان های ریز و درشتی هستند که وظیفه ی انتقال خون به شبکیه ی چشم را بر عهده دارند. گرفتگی عروق شبکیه موجب می گردد که جریان خون قطع شده و از این رو در تغذیه ی سلول های شبکیه اختلال ایجاد گردد. از عمده دلایلی که سبب گرفتگی یا انسداد عروق شبکیه می شوند می توان به تجمع موادی در جداره ی آن ها و یا افزایش غلظت خون و در بعضی مواقع ترکیبی از دو مورد فوق، اشاره کرد.

علائم و دلایل گرفتگی عروق شبکیه

بیماری هایی نظیر دیابت، چربی خون و از همه مهم تر فشار خون از مهمترین دلایل بروز عارضه ی انسداد عروق شبکیه محسوب می شوند؛ بنابراین فراموش نکنید که فشار خون را حتما باید جدی بگیرید و سریعا آن را کنترل نموده و از خوردن موادی که موجب تشدید فشار خون می شوند پرهیز کنید. 

کاهش نمک، مصرف نکردن سیگار و الکل، کم کردن اضافه وزن، انجام مرتب ورزش های هوازی و مصرف کلسیم و پتاسیم از موثرترین روش های کاهش فشار خون می باشند. عروق شبکیه نقش بسیار مهمی در بینایی انسان دارند و انسداد عروق شبکیه موجب کاهش سریع بینایی شده و همچون پرده ای، همه یا قسمتی از میدان دید چشم را میپوشاند و عمدتا دردی به همراه ندارد.

روش های درمان گرفتگی عروق شبکیه

امروزه با توسعه ی چشمگیر علم پزشکی، روش های درمان انسداد عروق شبکیه نیز تغییر یافته و پیشرفته تر شده اند. در عکس برداری و معایناتی که پزشک فوق تخصص شبکیه انجام می دهد، عروق شبکیه ای که دچار پیچ خوردگی شده اند و خونریزی های سطحی یا عمقی شبکیه قابل تشخیص هستند.

از جمله روش هایی که متخصصان برای درمان انسداد عروق شبکیه توصیه می کنند، خارج کردن مقداری از زلالیه ی چشم می باشد، چرا که با این کار فشار وارده بر داخل کره ی چشم کاهش یافته و سبب خونرسانی مجدد به شبکیه می شود. استنشاق نمودن مخلوطی از گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن نیز می تواند در باز کردن عروق شبکیه و افزایش اکسیژن رسانی به شبکیه مفید باشد.

 از دیگر روش های درمان انسداد عروق شبکیه می توان به تزریق مستقیم دارویی به نام ترومبولیتیک که خاصیت حل کنندگی لخته ی خون را دارد، به داخل رگ های افتالمیک اشاره کرد که موجب بهبود وضعیت بینایی و عروق شبکیه ی چشم می شوند. توجه داشته باشید که این عملیات تزریق حتما باید در ۸ ساعت از آغاز انسداد عروق شبکیه و به دست یک متخصص انجام شود.

انواع انسداد عروق شبکیه

انواع انسداد عروق شبکیه

انسداد عروق شبکیه شامل سه نوع انسداد عروق مرکزی (CRVO)، گرفتگی نیم شاخه ی مرکزی (HRVO) و انسداد شاخه ای عروق شبکیه (BRVO) می باشد. نوع CRVO گرفتگی مرکزی بوده و کل شبکیه ی چشم را درگیر می کند. BRVO گرفتگی شاخه ی تخلیه کننده ی ربع یا قسمتی از ماکولا و یا بخشی از نواحی محیطی شبکیه می باشد؛ و نهایتا در نوع HRVO نیمه ی فوقانی یا تحتانی عروق شبکیه ی چشم درگیر می شوند.

 شدت افت دید در RVO یا انسداد عروق شبکیه به میزان خونریزی یا اختلال در خونرسانی ماکولا بستگی دارد. از رایج ترین علل گرفتگی عروق شبکیه می توان به افزایش سن و اختلالات عروقی نیز اشاره کرد و اکثر بیماران مبتلا به انسداد عروق شبکیه افراد بالای ۶۵ سال می باشند و این عارضه در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد.
پزشکان و متخصصان از انسداد عروق شبکیه با عنوان سکته ی چشم نیز یاد می کنند که در اثر یک لخته ی خونی یا بیش از حد باریک شدن رگ ها و شریان های خونی شبکیه ایجاد می گردد. می دانید که چشم ها نیز همچون سایر اعضای بدن برای داشتن عملکردی مطلوب به جریان خون سرشار از اکسیژن نیاز دارند.

 شبکیه از تاثیرگذارترین بخش های چشم است که در پشت چشم قرار می گیرد و نقشی ویژه و حیاتی در فرستادن سیگنال های بینایی به مغز انسان ایفا می کند و حاوی رگ های بسیار زیادی است که وظیفه ی انتقال خون از قلب به چشم را بر عهده دارند و واضح است که گرفتگی عروق شبکیه که متشکل از همین رگ های کوچک و بزرگ است تاثیر فراوانی در افت بینایی خواهد داشت.

دقت داشته باشید که سکته ی چشمی یا RVO عمدتا بدون درد است و تغییر ناگهانی در بینایی فرد یا کاهش بینایی در یکی از چشم ها عموما از اولین نشانه های انسداد عروق شبکیه در فرد می باشد. در حالت کلی جهت پیشگیری از ابتلا به عارضه ی انسداد عروق شبکیه ی چشم حتما روزی حداقل دو ساعت ورزش را در برنامه ی خود جای دهید. رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه، سبزیجات و چربی های اشباع نشده داشته باشید. از مصرف سیگار و الکل جدا خودداری نمایید و در صورت دیدن کوچکترین علامت ابتلا به عارضه ی گرفتگی عروق شبکیه به یک چشم پزشک فوق تخصص شبکیه مراجعه فرمایید.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲