مقالات

عمل لیزیک

تاریخ انتشار : | دسته بندی : جراحی ها
6150 بازدید

جراحی لیزیکجراحی لیزیک چیست؟

جراحی لیزیک نوعی روش جراحی است که برای اصلاح مشکلات بینایی شایع مانند دور بینی ، نزدیک بینی و آستیگمات استفاده می شود تا وابستگی به عینک و لنز های تماسی را کاهش دارد. بهبود دید در این عمل سریع می باشد ومشکلات و ناراحتی های بعد از عمل کمتر می باشد. زمان عمل لیزیک کمتر از ده دقیقه است. حداقل سن برای انجام این اعمال جراحی 18 سال تمام بوده و لازم است در یک سال اخیر تغییر محسوسی در شماره عینک فرد رخ نداده باشد.

تکنیک جراحی لیزیک

لیزیک ترکیبی از یک جراحی میکروسکوپی و لیزر است. قبل از شروع جراحی، قطره بی حسی در چشم ریخته می شود در این جراحی ابتدا توسط دستگاهی به نام میکروکراتوم لایه ای بسیار نازک از قرنیه برش داده و کنار زده می شود . این فلپ به قطر  ۱۶۰ میکرون (هر میکرون برابر با یک هزارم میلیمتر است) است . .سپس استرومای قرنیه با نور اگزایمر یا لیزرماورابنفش مورد تابش قرار می گیرد و  مجدداً فلپ به محل اولیه خود برگردانده می شود . فلپ پس از چند دقیقه سر جای خود می چسبد و این لایه بدون نیاز به بخیه در جای خود فیکس می گردد.

جراحی لیزیک

مزایای جراحی لیزیک

لیزیک که یکی از شایع ترین، دقیق ترین و بی خطرترین روش های جراحی عیوب انکساری محسوب می شود. در عمل لیزیک به این دلیل که سطح قرنیه دستکاری نمی‌شود و لیزر به سطح آن تابانده نمی‌شود خیلی سریع بعد از عمل دید بیمار برمی‌گردد و فرد خیلی زود می‌تواند به کارهای روزانه‌اش بپردازد.

در مورد تصحیح کمتر از حد با عمل لیزیک، میتوان با بلند کردن لایه نازکی که در طی عمل اول ایجاد شده و لیزر مجدد، این عمل را تکرار کرد. بهبودی مانند عمل اول سریع می باشد.

بر خلاف پی.آر.کی. که در نمره‏ های بالا احتمال کدورت قرنیه در آن وجود دارد، در عمل لیزیک هیچ گونه کدورتی در قرنیه ایجاد نمی‏ شود. در عمل لیزیک بر خلاف پی.آر.کی. نیازی به کنترل ترمیم زخم با استفاده از قطره‏های استروییدی نیست. بیماران لیزیک معمولا بیش از یک هفته به دارو نیاز ندارند.

عوارض جراحی لیزیک

لیزیک نیز مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد . دیدن هاله یا سایه در کنار تصویر در چند ماه اول شایع است، ولی این عوارض بندرت در فعالیت‏های معمول ایجاد مشکل می‏کند. عمده این مشکلات بتدریج در ۱ تا ۳ ماه اول بعداز عمل خود به بخود از بین می‏روند.

از دیگر عوارضی عمل ليزيک ایجاد عفونت و یا عدم دستیابی به نتیجه قابل قبول در اصلاح دید فرد می باشد . همچنین ليزيك ممکن است باعث ايجاد خشكي چشم گردد.

مراقبت های بعد از لیزیک

بعد از عمل لیزیک موارد زیر را در نظر داشته باشید :

  • روزهای نخست باید از مالش پلک ها با دست خودداری کنید
  • بلافاصله پس از عمل لیزیک دید تار است که بینائی طی دو تا سه هفته آینده شفافتر خواهد شد.
  • حد اقل دو هفته اول پس از عمل، از آرایش لبه پلک ها و اطراف چشم اجتناب شود.
  • تا 3 هفته استخر و سونا نروید.
  • مالیدن و ضربه زدن به چشم به خصوص در لیزیک که یک لایه از سطح قرنیه برداشته شده و سرجایش گذاشته شده، می‌تواند باعث آسیب قرنیه شود.
  • از قطره های چشمی با توجه به دستور چشم پزشک استفاده شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲