مقالات

غربالگری rop | غربالگری نوزادان نارس

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2336 بازدید

بیماری rop  چیست

غربالگری rop، به منظور تشخیص زودهنگام بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس انجام می شود و یکی از انواع غربالگری نوزادان نارس می باشد. مدت زمان طبیعی برای یک بارداری نرمال 38 تا 42 هفته می باشد. نوزاد نارس، به نوزادی گفته می شود که زودتر از این موعد به دنیا آمده است. در این حالت، ارگان ها و اندام های نوزاد به خوبی شکل نگرفته اند و انواع بیماری ها وجود دارند که می توانند زندگی او را تهدید کنند. یکی از این بیماری ها، rop می باشد.

بیماری rop  چیست

از غربالگری rop برای تشخیص زودهنگام بیماری rop استفاده می شود. rop یا رتینوپاتی در نوزادان نارس، یکی از بیماری های چشمی شایع در نوزادان می باشد که در اثر ایجاد رگ های خونی غیر طبیعی در رتینای چشم می تواند سبب ایجاد مشکلات شبکیه، خونریزی زجاجیه ، انحراف و تنبلی چشم ، نزدیک بینی و در موارد شدید حتی کوری نوزاد شود.

در نوزادان نارس، انواع غربالگری نوزادان وجود دارد که برای تشخیص زودهنگام مشکلات و بیماری های موجود در نوزاد انجام می شود. یکی از این غربالگری ها، غربالگری rop می باشد که به منظور بررسی و تشخیص بیماری رتینوپاتی چشم انجام می شود.

بیماری rop در صورت تشخیص زود هنگام، قابل پیشگیری و درمان است، اما در صورتی که تشخیص داده نشود و یا دیر تشخیص داده شود، می تواند آسیب جدی به چشم نوزاد وارد نماید و ضمن سخت تر شدن روند درمان، بهبود کامل و صد در صدی نیز در چشم نوزاد حاصل نمی شود. به همین دلیل غربالگری rop در بدو تولد و در نوزادان نارس بسیار اهمیت دارد.

غربالگری rop چگونه انجام می شود

غربالگری rop توسط متخصص چشم و در هفته های چهارم تا ششم پس از تولد انجام می شود. برای انجام غربالگری، پزشک متخصص با استفاده از قطره مخصوص چشم، باعث گشادتر شدن مردمک شده و سپس با استفاده از ابزار ویژه، به معاینه شبکیه چشم می پردازد. برای پیگیری روند درمان یا بررسی کلی چشم، از معاینات دوره ای و متناوب نیز استفاده می شود.

غربالگری rop

غربالگری rop برای چه نوزادانی مورد نیاز است؟

از غربالگری rop برای نوزادانی که دارای وزن پایین (وزن پایین تر از 2 کیلوگرم)هستند و نوزادان نارسی که اندام های درونی آنها مثل دستگاه تنفس به طور کامل شکل نگرفته و نیازمند استفاده از دستگاه اکسیژن هستند، استفاده می شود. از دیگر عوامل مساعد کننده برای ابتلا به بیماری، تزریق خون و درمان با اریتروپویتین می باشد.

در روند طبیعی تکامل چشم، اثر کمبود اکسیژن در محیط رحم مادر، باعث ایجاد عروق خونی در چشم نوزاد می شود. به علت تولد زود رس نوزاد، این عروق ممکن است به طور کامل شکل نگرفته باشند و چون اکثر نوزادان نارس ، دارای مشکل تنفسی نیز هستند، باید به دستگاه اکسیژن وصل شوند. این دستگاه با تامین اکسیژن مورد نیاز نوزاد باعث ادامه بقا او می شود، اما با تاثیر منفی بر روند رگ سازی چشم و ایجاد عروق خونی بیماری زا، می تواند باعث ابتلا به rop شود.

در صورت تشخیص زود هنگام بیماری با غربالگری rop، پزشک می تواند با تجویز داروهای چشمی خاص، مانع از پیشرفت بیماری و آسیب بیشتر به چشم شود. اما در صورتی که از این غربالگری استفاده نشود، و بیماری نوزاد تشخیص داده نشود، به مرور زمان و با رشد نوزاد، آسیب شدیدی به شبکیه و دیگر اجزای چشم نوزاد وارد می شود که می تواند حتی باعث کوری نوزاد شود. بیماری rop، بسته به میزان آسیب وارد شده به چشم، در 5 درجه، دسته بندی می شود.

در مواردی که اثرات آنتی اکسیدانی برای بدن دارند، مانند زیاد بودن بیلی روبین و ویتامین E خون، میزان ابتلا به بیماری rop، کاهش یافته بود.    

آیا غربالگری rop در دوره های پس از تولد نیز مورد نیاز است؟

در برخی نوزادان نارس، عروق چشمی در ابتدای تولد و در غربالگری rop اولیه سالم هستند و در چند روز ابتدایی تولد نوزاد، هیچ علائمی که نشان دهنده  ابتلا به این بیماری باشد در نوزاد دیده نمی شود. اما به مرور زمان و با ایجاد رگ های بیماری زا در چشم، روند آسیب بیماری به چشم و علائمی مانند نزدیک بینی، خونریزی چشم و غیره، پدیدار می شوند. به همین دلیل اکثر متخصصین به مادران نوزادان نارس توصیه می کنند که برای انجام غربالگری rop ثانویه نیز مراجعه نمایند تا به طور کامل، خیالشان از بابت سلامت چشم نوزادشان راحت شود.

در صورت بروز چه علائمی در نوزاد، غربالگری rop باید تکرار شود؟

در صورت بروز علائم زیر، شما باید غربالگری rop نوزاد خود را تکرار نمایید:

  • انحراف چشم
  • بی میلی نسبت به استفاده از یک چشم
  • افت ناگهانی دید
  • مشکل در دیدن فاصله دور
  • نگه داشتن اجسام نزدیک چشم
  • بستن و تنگ گردن یک چشم
  • ضعف دید (که قبلاً توسط پزشک تشخیص داده نشده)

در صورت مثبت شدن نتیجه غربالگری rop، برای درمان این بیماری می توان از روش استفاده از دارو یا لیزر درمانی استفاده کرد. در این روش ها، عروق خونی بیماری زا بوسیله دارو یا روش های دیگر، از بین می روند تا میزان بینایی فرد بهبود یابد.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲