مقالات

قرمزی چشم و فشار خون بالا

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
19395 بازدید

دقت کنید اگر فشارخون بالایی دارید، باید بدانید که در معرض مشکلات بینایی هستید. به همین دلیل نیز باید مراقبت‌های لازم را دراین زمینه انجام دهید. فشارخون بالا  می‌تواند تاثیربسیارزیادی را در رگ‌های خونی شبکیه داشته باشد و درنهایت نیز باعث تخریب آن‌ها خواهدشد. یکی از علائم فشارخون بالا قرمزی چشم است، که درادامه این مطلب بیشتر درباره آن بحث می‌کنیم.

قرمزی چشم از علائم فشارخون بالا

 افرادی که به صورت دائمی فشارخون بالایی دارند، معمولا قرمزی چشم دارند. این نوع بیماری سبب می‌شود تا در طولانی مدت رگ‌های خونی فرد دچار انبساط شود و یا نهایتا نیز پاره شود. همین موضوع نیز سبب بروز لکه‌های قرمزی روی چشم می‌شود.

خونریزی در بخش ملتحمه چشم نیز ازجمله عوارض چشمی فشارخون بالا است. این بخش از چشم دارای رگ‌های خونی بسیارریزی است که دراثرفشار پاره می‌شوند.بعداز پاره شدن این رگ‌ها خون به داخل فضای بین این بخش و صلبیه می‌رسد. البته این اتفاق ممکن است در اثر ضربه خوردن چشم نیز اتفاق افتد. زیرا هرگونه ضربه می‌تواند این رگ‌های نازک را دچار پارگی کند و درنهایت نیز سبب خونریزی شود.

زمانی که فشارخون بالا می‌رود، نیروی بسیارزیادی به مویرگ‌های نازک داخل چشم وارد می‌شود و درنهایت نیز فشاربسیارزیادی به سلول‌های چشم وارد می‌شود. بدین ترتیب این عمل می‌تواند سبب پاره شدن این مویرگ‌ها می‌شود و درنهایت نیز خون در سطح چشم پخش می‌شود.

 این عارضه دراثرفشارخون بالا صورت می‌گیرد و به همین دلیل نیز بعدازمدت زمان اندکی بعد از پایین آمدن فشارخون به صورت کلی به بین می‌رود. بعد از این عارضه باید تمام تلاش خود را برای پایین آوردن فشارخون داشته باشید زیرا عدم توجه به این موضوع می‌تواند خطرات بسیارزیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

اگر به صورت دائمی چشمانتان قرمز است بهتراست دراین مورد حتما با چشم پزشک صحبت کنید. زیرا درصورت این که این عارضه درمان نشود، می‌تواند مشکلات بسیارزیادی را برای بینایی شما ایجادکند. البته باید دقت کنید بسیاری از افراد هیچ گاه علائم خاصی را برای این عارضه ندارند و در مراحل پیشرفته بیماری دچار سردرد، دوبینی و ... می‌شوند. می‌توانید با درمان‌های خانگی را نیز برای این عارضه استفاده کنید.

قرمزی چشم  و فشار خون بالا

درمان خانگی برای قرمزی چشم

اگر دچار قرمزی چشم شده‌اید، اولین کاری که باید انجام دهید پایین آوردن فشارخون است. البته انجام کارهای دیگری نیز می‌تواند در درمان قرمزی چشم موثر باشد. درادامه برخی از این روش‌ها را موردبررسی قرارمی‌دهیم.

ماساژچشم

برای درمان خونریزی چشم دیابتی می‌توانید روزانه چشم هایتان را به خوبی ماساژ دهید، بدین ترتیب ماهیچه‌های اطراف چشم احساس آزادشدن می‌کنند وفشارچشم به میزان بسیارزیادی کاهش پیدا می‌کند. می‌توانید برای ماساژ چشمهایتان از روغن زیتون نیز کمک بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید انگشت خود را به روغن زیتون آغشته کرده و حدود سی ثانیه روی چشم نگه دارید.  برای اثرگذاری بیشتر لازم است این کار را روزی دو و یا سه بار انجام دهید.

لمس با کف دست

یکی از راه‌های درمانی بسیارمهم برای درمان فشارچشم بالا لمس چشم با کف دست است. البته این راه حل بیشتر مناسب افرادی است که مدت زمان بسیارزیادی به صفحه کامپیوتر خیره می‌شوند. می توانید قبل از این کار ابتدا کف دست را به خوبی گرم کنید وسپس روی چشم ماساژ دهید، این کار را بهتراست سی ثانیه به خوبی انجام دهید. این کار را می‌توانید روزی سه تا پنج بار تکرارکنید.

نورخورشید

از بهترین درمان‌هایی که برای خونریزی چشم دیابتی موثر واقع می‌شود، درمان با کمک نورخورشید است. می‌توانید هرروز در ساعت‌های اولیه به نورخورشید نگاه کنید.  بهترین زمان برای نگاه کردن به چشم بین ساعت هشت تا ده صبح است. سعی کنید دراین مدت زمان ده دقیقه به خوبی در برابر نورخورشید قراربگیرید.

ورزش دادن چشم

ورزش منظم از راه‌های درمان فشارچشم بالا است. با ورزش علاوه بر بالارفتن تمرکز و حافظه می‌توانید گردش خون چشم را نیز بهبود بخشید. شاید از خود بپرسید ورزش دادن چشم به چه صورت است برای این کار می‌توانید یک خودکار را درمقابل چشم‌هایتان قراردهید و به آن نگاه کنید. سپس نیز می‌توانید با دور ونزدیک کردن مداد چشم هایتان را ورزش دهید. این کار را ده تا پانزده بار تکرار کنید و سپس به چشم هایتان استراحت دهید.

آب سرد

آب سرد می‌تواند گردش خون را درچشم هایتان افزایش دهد. شما می‌توانید با آب سرد، فشارچشم را تاحدزیادی درمان کنید. این کار را می‌توانید هرزمانی که چشمهایتان دچار خستگی شود، انجام دهید. برای این کار می‌توانید یک حوله آب سرد را روی چشم هایتان قراردهید.

 تمامی روش‌های درمانی که دراین جا بیان شد، تنها راه حلی موقتی برای درمان فشارچشم بالا است. بهتراست درهمان ابتدای این عارضه به پزشک مراجعه کنید و وی را درجریان درمان خود قراردهید. استفاده از روش‌های بالا تنها می‌تواند از پیشرفت بیماری تاحدزیادی جلوگیری کند. البته باید نکات مراقبتی بسیارزیادی را نیز دراین حوزه رعایت کنید. برای مثال دراین زمان به هیچ عنوان نباید از لنزهای تماسی استفاده کنید. هم چنین می‌توانید برای بهبودسریع تر از اشک مصنوعی نیز استفاده کنید.

آزمایش‌های لازم برای درمان فشارچشم

برای این که میزان فشارچشم اندازه گیری شود و درنهایت نیز از بروز خطرات بعدی جلوگیری شود، آزمایش‌های بسیارزیادی دراین زمینه صورت می‌گیرد. برخی از این آزمایش‌ها را درادامه بررسی می‌کنیم:

  • اولین آزمایش بررسی کیفیت بینایی فرد است. بدین ترتیب پزشک مشخص می‌کند فرد چه میزان بینایی دارد.
  • معاینه قسمت جلویی چشم قدم بعدی برای تشخیص فشارچشم است. بخش جلویی چشم شامل قرنیه عدسی، عنبیه و اتاق قدامی می‌شود که به کمک میکروسکوپ تشخیص داده می‌شود.
  • تونومتری از روش های درمان فشارچشم است، با کمک این روش تونومتری هرروز دو و یا سه بار انجام می‌شود و بدین ترتیب فشارچشم در هرساعت اندازه گیری می‌شود.
  • عصب بینایی فرد موردبررسی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب از سطح عصب به خوبی تصویربرداری می‌شود و معاینات لازم دراین باره موردبررسی قرارمی‌گیرد.
رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲