مقالات

لخته خون در شبکیه چشم چیست و علائم آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
10829 بازدید

لخته خون در شبکیه چشم به نوعی سکته چشم نیز نامیده می شود. شبکیه چشم  یک لایه حساس به نور در پشت چشم است که وظیفه بینایی را بر عهده دارد. گردش خون به بیشتر سطح شبکیه در درجه اول از طریق یک شریان و یک رگ انجام می شود. اگر هم رگ خونی یا یکی از شاخه های کوچکتر آنها مسدود شود ، گردش خون به شبکیه می تواند به طور قابل توجهی مختل شود. لخته خون در چشم یا انسداد نامیده می شود.

در صورت انسداد رگ اصلی و لخته خون در شبکیه چشم ، چشم به طور معمول بینایی را از دست می دهد ، اغلب این اتفاق به صورت ناگهانی رخ می دهند . اگر انسداد در عروق شاخه ای کوچکتر اتفاق بیفتد ، ممکن است افت جزئی بینایی وجود داشته باشد یا علائمی نداشته باشد. این وضعیت اغلب بدون درد است.

چشم ها مانند تمام اندام های بدن  به خون غنی از اکسیژن برای عملکرد مطلوب خود نیاز دارند. چشم ها  دارای اعصاب و بافت هایی هستند که سیگنال هایی را به مغز می فرستند تا تصویری از شی  ایجاد کنند. یکی از این بافت های مهم شبکیه است که در قسمت پشت چشم قرار گرفته است.

شبکیه در ارسال سیگنال ها به مغز نقش اساسی  دارد و شامل شریان ها و رگ های کوچک و بزرگی است که خون را به قلب منتقل می کند. این خون برای بینایی ضروری است و انسداد لخته خون در شبکیه می تواند به طور دائم در بینایی تأثیر بگذارد و منجر به نابینایی شود.

سکته چشمی که به عنوان انسداد  یا تجمع لخته خون در شبکیه نیز شناخته می شود ، در اثر لخته شدن یا تنگ شدن رگ های خونی شبکیه ایجاد می شود. جریان خون شبکیه قطع شده و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به آسیب دائمی شبکیه و از بین رفتن بینایی فرد شود.

لخته خون در شبکیه چشم

چه کسانی در معرض لخته خون در شبکیه چشم هستند؟

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا من در معرض  لخته خون در شبکیه چشم هستم؟ در برخی از افراد ممکن است خطر ابتلا به سکته چشمی در مقایسه با سایر افراد بیشتری باشد. عوامل خطر شبیه به سکته چشمی معمولی است.  افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی از شرایط زیر را دارند ممکن است در معرض خطری بیشتری برای لخته خون در شبکیه چشم باشند.

  • آترواسکلروز یا ایجاد پلاک در عروق
  • فشار خون بالا
  •  کلسترول بالا
  •  حمله قلبی قبلی یا سکته مغزی
  •  درد قفسه سینه
  • بیماری عروق کرونر قلب
  •  دیابت یا سابقه خانوادگی دیابت
  •  گلوکوم

بنا به اظهار نظر آکادمی چشم پزشکی آمریکا : افراد در دهه 60 ممکن است بیشترین خطر ابتلا به سکته مغزی چشم ، یا لخته خون در شبکیه چشم باشند.

علائم اصلی لخته خون در شبکیه چشم

علائم اصلی انسداد عروق شبکیه و لخته خون در شبکیه چشم تغییر ناگهانی در بینایی است. این علائم  می تواند شامل تاری دید یا از بین رفتن جزئی یا کامل بینایی در اشخصا مختلف باشد. علائم بینایی معمولاً فقط در یک چشم مشاهده می شود. معمولا این علایم همراه با درد جشمی نیست.  بسته به اینکه به سرعت به دنبال معالجه هستید و اگر شرایط نامطلوب در سلامتی داشته باشید ، تغییر در بینایی می تواند کوتاه مدت یا دائمی باشد. در صورت بروز هرگونه تغییر در بینایی ، باید فوراً با چشم پزشک مراجعه کنید. توصیه می شود قطعاً اگر ناگهان بینایی خود را با یک چشم از دست دادید ، فوراً به اورژانس بروید.

راه های جلوگیری از بروز لخته خون در شبکیه چشم

از آنجا که بسیاری از  دلایل  لخته خون در شبکیه چشم  مربوط به فشار خون بالا ، تصلب شرایین یا دیابت است ، ممکن است با  ترک سیگار و کنترل فشار خون ، سطح کلسترول و قند خون ، از بروز این مشکل چشمی جلوگیری کرد. همچنین ، افراد مبتلا به دیابت حداقل یک بار در سال باید معاینات مربوط به چشم پزشکی را انجام دهند.

برای کمک به جلوگیری از انسداد شریان شبکیه مربوط به آسیب دیدگی چشم ، همیشه در محل کار و در هنگام ورزش ، از وسایل محافظ مناسب چشم (عینک ، سپر صورت ، ماسک صورت) استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید هر زمان که در اتومبیل سوار می شوید از کمربند ایمنی استفاده کنید تا از برخورد صورت و چشمان به داشبورد در هنگام تصادف جلوگیری به عمل آورید. در آخر توصیه ما این است که برای جلوگیری از عوارض بعدی لخته خون در شبکیه چشم حتماً در سریع ترین زمان ممکن به چشم پزشکی مراجعه نمایید.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲