مراقبت بعد از عمل ویترکتومی

عمل ویترکتومی

چشم عضو حساس و حیاتی بدن است و همه ما در صورت وجود مشکل قطعا به چشم پزشک مراجعه می کنیم . به جراحی برداشتن همه یا قسمتی از زجاجیه چشم برای از بین بردن کدورات و مشکلات زجایجه جراحی ویترکتومی یا همان تخلیه زجاجیه می گویند. در طی این جراحی، زجاجیه تخلیه شده و معمولا با یک محلول BSS جایگزین می‌شود.

در حال حاضر بهترين درمان استفاده از تركيبات مهار كننده فاكتورهاي رشد سلولهاي عروق خوني است كه به صورت تزريق در چشم و در فضاي زجاجيه استفاده مي شود. از اين تركيبات داروي شايعي كه در اين موارد استفاده مي شود آواستين است. داروي ايليا دارويي با طيف اثر وسيع تر و طولاني اثر تر است كه اثرات آن بهتر از آواستين مي باشد.

ويتركتومي چگونه بينايي را بهبود مي بخشد؟

در عمل ويتركتومي خون يا باقيمانده هاي ناشي از عفونت يا التهاب كه ممكن است باعث انسداد يا محو شدن تصوير براي تمركز بر روي شبكيه شود خارج مي شود. همچنین بافت آسيب ديده اي كه ممكن است باعث جابجايي، چروك خوردگي يا پارگی شبكيه شود خارج مي شود.

اگر جسم خارجی در چشم گیر افتاده باشد و خارج نشود در بینایی فرد مشکل ایجاد می شود که با عمل ویترکتومی هم می توان این اجسام را کرد.

مراقبت بعد از عمل ویترکتومی

• تعداد زیادی از بیماران بعد از عمل ویترکتومی در یکی دو روز اول دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند که در صورت مصرف مایعات خنک و غذای کم این مشکل بر طرف می شود.
  • همچنین احتمال وقوع درد يا ناراحتي بعد از جراحي وجود دارد. استفاده از محافظ چشمي براي مدت كوتاهي بعد از عمل توصيه مي شود.
  • معمولاً لازم است قطره های آنتی بیوتیک و قطره های ضد التهاب، پس از جراحی استفاده شود. گاهی قطره های دیگر ،مثل داروهای پایین آورنده فشار چشم و یا قطره های گشاد کننده مردمک، نیز استفاده می شود. بنابراین حتما با توجه به تجویز پزشک معالج از قطره های استفاده کنید.
  • به قرار گرفتن سر در وضعیت خم یا پایین تر از سطح بدن توجه کنید زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع می تواند باعث شکست درمان شود . رعایت این وضعیت با توجه به اهمیت آن حتما توسط متخصص شبکیه برای بیمار توضیح داده خواهد شد.
  • تعداد روز های بعد از عمل را حتما به خاطر بسپارید تا در هر مراجعه مجدد به پزشک به خاطر داشته باشید. لازم است بعد از جراحی حتما در فواصل مشخص به پزشک مراجعه کرد.
  • از مالیدن و فشار دادن چشم خودداری کنید زیرا ممکن است در روند ترمیم زخم تداخل ایجاد کند.