مقالات

مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
12076 بازدید

 بیماران آب سیاه یا همان گلوکوم، با پایین آورده شدن فشار داخل چشمشان (IOP) تا اندازه ای تحت عمل لیزر آب سیاه قرار می گیرند که برای عصب های بینایی شان مضر نباشد. در این مقاله به بررسی تمام مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم خواهیم پرداخت. پس از لیزر آب سیاه، مراقبت هایی برای پیگیری طول دورۀ درمان ضروری است و بیمار حتماً باید با آن ها آشنا باشد.

مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم چگونه است؟

مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم به دو دستۀ مراقبت های فوری (صفر تا 6 هفته) و مراقبت های میان مدت تا طولانی (بعد از 6 هفته) تقسیم می شود که در هرکدام از این دوره های درمانی، اقدامات خاصی بعد از لیزر آب سیاه انجام خواهد شد.

مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم

اصول دستۀ اول مراقبت ها

این اقدامات بلافاصله بعد از لیزر آب سیاه آغاز می شود و تا 6 هفته پس از آن ادامه دارد:

  1.  اطمینان حاصل کنید که عمل به درستی انجام شده و فشار چشم کاهش پیدا کرده است.
  2. یک روز بعد از لیزر آب سیاه جراح چشم را معاینه می کند تا احیاناً متوجه عوارض زودرسی مثل عفونت، ایجاد زخم ها و... بشود.
  3. شما در مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم باید چشمتان را از هرگونه آسیب خارجی دور نگه دارید. معمولاً بعد از لیزر آب سیاه محفظه ای روی چشم شما قرار می دهند که می توانید از آن استفاده کنید.
  4.  شما باید محیط چشم خود را تمیز نگه دارید و از تماس مستقیم دست ها با آن نیز خودداری کنید. اگر قصد حمام کردن دارید، باید احتیاط کنید تا به سمت چشمی که لیزر آب سیاه روی آن انجام شده است خم نشوید و از محافظ چشم نیز استفاده کنید.
  5. یکی دیگر از اصول مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم این است که پیش از استفاده از قطره های چشمی ، باید دست های خود را کاملاً شسته باشید. قطره های آنتی بیوتیک چشمی بعد از لیزر آب سیاه معمولاً برای استفادۀ 4 تا 6 ساعت یک بار در روز و به مدت 2 یا 3 ماه استفاده تجویز می شود.

اصول دستۀ دوم مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم

این اقدامات  بعد از گذشت 6 هفته از لیزر آب سیاه آغاز می شود و زمان ادامۀ آن ممکن است در افراد مختلف گوناگون باشد.

پس از شش هفته از لیزر آب سیاه باید به پزشک مراجعه کنید و او پس از معاینه تشخیص دهد شما باید از عینک استفاده کنید یا لنزهای طبی و درمانی.

طبق اصول مراقبت های بعد از لیزر آب سیاه چشم، بیمار باید تا مدتی از انجام ورزش های سنگین، قرار گرفتن در معرض باد، سوار شدن به موتور سیکلت و... خودداری کند و درصورت انجام دادن این فعالیت ها از چشم خود به کمک عینک های ورزشی یا آفتابی و محافظ های مخصوص محافظت کند.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲