مقالات

مراقبت های بیماری csr و راه های پیشگیری

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
12438 بازدید

بیماری CSR  به دلیل تجمع مایع در بخش مرکزی شبکیه رخ داده و به آن ورم ماکولا یا لکه زرد نیز می گویند. علت نامگذاری این بیماری به لکه زرد این است که تجمع مایع عروقی در زیر شبکیه چشم و لایه ماکولا یا لایه زرد مرکزی چشم رخ می دهد. به همین دلیل به این بیماری لکه زرد نیز گفته می شود.

علت های بروز این بیماری بسیار زیاد است و به طور کلی این علت ها به صورت غیر مستقیم باعث وقوع این اختلال می گردد. زیرا این اختلال نتیجه وجود مشکلی دیگر در مغز بوده که باعث پیامدهای این چنین می شود.

علت بروز بیماری CSR

همانطور که می دانید در چشم ها نیز مویرگ های بسیار باریک و ظریفی وجود دارد که وظیفه خون رسانی را بر عهده می‌گیرند. زمانی که این مویرگ ها آسیب دیده باشند و با هر تپش قلب مقداری از مایع داخل مویرگ ها به بافت پشت شبکیه چشم وارد شده اما به مویرگ ها برنمیگردد.

در صورت باقی ماندن این مایع عروقی در پشت شبکیه، تورم در آن قسمت ایجاد میشود و در نهایت باعث جدا شدن و خارج شدن شبکیه از حالت طبیعی خود می گردد. در صورتی که مقدار این تورم کم باشد به شبکیه و لایه ماکولا آسیب نرسیده و به مرور با کم شدن تورم دوباره سر جای خود برمی گردند.

اما اگر این تورم بیش از حد باشد، باعث ایجاد پارگی در شبکیه  و در نهایت می‌تواند منجر به نابینایی گردد. توجه داشته باشید که در صورت آسیب دیدگی شبکیه، این آسیب دیدگی به صورت دائمی بوده و قابل برگشت نیست. اما اگر شبکیه و لایه ماکولا آسیب دیده باشند،بعد از رفتن تورم بینایی به حالت طبیعی برگشته و مشکلی ایجاد نمی شود.

مراقبت های بیماری csr

روش های درمان و مراقبت های بعد از درمان

یکی از راههای درمان بیماری CSR، استفاده از لیزر شبکیه چشم است که می تواند بسیار مفید و موثر باشد. بعد از استفاده از این درمان مراقبت های ویژه‌ای نیز لازم است تا روند بهبود بیماری سریعتر شود :

در اولین قدم بهتر است بعد از انجام جراحی لیزر یک نفر همراه با بیمار بوده و به وی در راه رفتن کمک کند. تا چند ساعت بعد از انجام جراحی، مردمک چشم در حداکثر اندازه باقی می ماند. در نتیجه بهتر است بیمار از عینک آفتابی با کیفیت استفاده کنید.

در برخی موارد لیزر شبکیه چشم باعث بروز تاریخ موقت می‌شود که بعد از چند ساعت و یا چند روز این مشکل برطرف خواهد شد. در این مدت بهتر است به چشم فشار نیاورده و در محیط های تاریک و یا نور شدید قرار نگیرید.

حساسیت به نور یکی دیگر از عوارض جراحی لیزر شبکیه چشم است که موقت می باشد. به گونه ای که لکه های سیاه در مینایی فرد ایجاد شده و در تاریکی و نور شدید بینایی افت پیدا میکند. به همین جهت بهتر است بیمار در محیط های بسیار روشن و یا بسیار تاریخ قرار نگیرد و کارهای دقیق و همراه با جزئیات زیاد انجام ندهد.

در زمان حمام کردن و شستشوی صورت بهتر است مراقب باشید تا کف و مواد شوینده وارد چشم نشود. زیرا این مواد می‌تواند در نتیجه جراحی اثر منفی بگذارد.

رژیم های غذایی مناسب جهت پیشگیری و بهبود بیماری CSR

همانطور که گفته شد این بیماری در اثر استرس شدید می تواند در فرد ایجاد شود در نتیجه بهتر است از راه ها و روش هایی استفاده کرد که باعث کاهش استرس شده و از بروز این بیماری جلوگیری گردد. روش‌های زیادی نیز برای کاهش استرس وجود دارد اما مواد غذایی نیز می‌توانند در این امر موثر باشند. از مواد حاوی تریپتوفان استفاده کنید:

اسید آمینه تریپتوفان در مغز به سروتونین تبدیل شده که منجر به ایجاد حس آرامش و شادی در فرد می شود. این اسید آمینه در مواد نشاسته دار مانند غلات، نان کامل، حبوبات، ماکارونی، سیب‌زمینی و برنج قهوه‌ای وجود دارد.  مصرف مواد پر کربوهیدرات نیز می تواند در کاهش استرس بسیار موثر باشد. از جمله این مواد می توان به میوه هایی مانند سیب، موز، خربزه و سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی، ذرت، هویج، بروکلین و گوجه فرنگی اشاره کرد.

پروتئین های دریایی مانند ماهی و میگو نیز می‌توانند باعث تقویت عملکرد مغزی و عصبی شوند و همچنین فشار خون را تنظیم کرده و انرژی لازم را در فرد ایجاد کنند.

این پروتئین ها نیز همانند نشاسته هادارای تریپتوفان هستند و می توانند باعث کاهش استرس شود. همچنین دارای امگا ۳ نیز می باشند که باعث بهبود عملکرد مغزی می‌شوند. مصرف مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات کامل، نخود، خشکبار، لوبیا، لبنیات، آبمیوه های غنی شده و میوه تازه همگی دارای مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیوم و پتاسیم هستند که در تحریک اعصاب بسیار موثر بوده می‌تواند فشارخون و استرس شدید را کاهش دهد.

مصرف مواد حاوی ویتامینهای نظیر ویتامین b۶ ،b۱۲ و اسید فولیک، نوشیدنی های فاقد کافئین، دمنوش های گیاهی مانند بابونه، رزماری و سنبل‌الطیب نیز در کاهش استرس و اضطراب موثر بوده و می تواند منجر به پیشگیری از بیماری CSR شوند.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲