پماد های چشمی و انواع آن ها

پمادهای چشمی

پمادهای چشمی در راستای بهبودی عفونت های لایه چشم و نواحی اطراف آن کمک حال فرد بیمار قرار می گیرند تا روند درمان و عفونت زدایی ناحیه چشم وی زودتر ترمیم گردد.

چشم یکی از عضوهای بسیار حساس و ظریف در صورت انسان می باشد که با کوچکترین درد و سوزشی در این ناحیه هر چه سریعتر می بایست مراتب را با پزشک معالج پیگیری نمود تا وی نیز بعد از معاینات اولیه نسبت به تجویز پمادهای چشمی به فرد حادثه دیده مبادرت ورزد.

پمادهای چشمی که پزشک برای فرد تجویز می نماید، برای درمان سوزش، درد، خارش و عفونت های چشم و مجرای اشکی مناسب است و روند درمان و بهبودی را برای فرد زودتر به پیش می برد. علاوه بر درمان عفونت ها و برطرف کردن درد و سوزش در ناحیه چشم اینگونه پمادهای چشمی برای استریل کردن چشم نیز به کار می آیند.

انواع پمادهای چشمی

پمادهای چشمی دربردارنده انواع و اقسامی هستند که هر کدام از آنها کاربست های متفاوتی دارند و البته زیر نظر پزشک و با تجویز وی می بایست مورد استفاده قرار گیرند. در زیر به انواع پمادهای چشمی می پردازیم و آن ها را به شکل مفصل توضیح و شرح می دهیم سپس با نحوه استفاده از هر کدام بیشتر آشنا می شویم.

1: لوبراتکس: یک نوع پماد چشمی ساده می باشد. برای استریل کردن با پایه وازلینی مورد استفاده قرار می گیرد و دربردارنده لانولین می باشد. این پماد برای تسکین درد ناراحتی های خفیف چشمی ناشی از عوامل فیزیکی چون باد و نور خورشید و... مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان محافظت کننده ناراحتی های چشمی است.

2: فارماکولوژی: نوعی دیگر از انواع پماد ساده چشمی محسوب می شود که باعث جلوگیری به عمل آوردن اشک می شود و سطح چشم را مرطوب نگه می دارد. از مزایای دیگر این پماد چشمی، محافظت از قرنیه چشم است.

3: تتراسایکلین: این پماد دارای آنتی بیوتیک می باشد که مورد استفاده در عفونت چشم و جراحی های چشمی قرار می گیرد. تجویز این پماد فقط بنا به دستور و تجویز پزشک می باشد و از مصرف خودسرانه آن می بایست جلوگیری به عمل آید. بعد از معاینه پزشک معالج این پماد برای تاری دیدگان و سوزش چشم برای فرد بیمار مورد استفاده واقع می گردد.

4: جنتامایسین: این پماد چشمی نیز به منظور درمان عفونت چشمی، التهاب پلک، قرنیه و مجرای اشکی و نیز زخم قرنیه بکار گرفته می شود. استفاده از این پماد به علت تاری دید در صورت به هنگام شب معمولا توصیه می گردد و در صورت بروز عفونت مجرای اشکی با مالش دادن ملایم پوست آن محل می توان به روند درمان آن کمک شایانی نمود.

5: آسیکلوویر: این پماد چشمی نیز بنا به دستور پزشک معالج برای درمان التهاب قرنیه مورد کاربست واقع می گردد و از طریق بافت پوششی و سطحی قرینه به راحتی جذب چشم می گردد.

نحوه استفاده از پمادهای چشمی

استفاده از پمادهای چشمی معمولا در شب بکار گرفته است؛ درست برعکس قطره های چشمی که در هنگام روز مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه کاربست پمادهای چشمی بدین صورت است که برای استفاده از این نوع پمادها، داشتن آینه اولین اولویت است البته می توان فرد دیگری نیز پماد چشمی را بر روی ناحیه عفونت چشم شما بمالد. راهکارهای دیگری نیز برای نحوه استفاده از این پمادهای چشمی وجود دارد که به ترتیب به آنها می پردازیم:

1. در ابتدا برای رعایت نمودن بهداشت می بایست دست خود را با آب و صابون به خوبی شست.
  2.  نوک لوله پماد چشمی را می بایست به خوبی نگاه کرد تا خراب نشده باشد و بعد از اطمینان از سالم بودن آن اقدام به مالش پماد کرد.
  3.  نوک این پمادهای چشمی نباید با چشم یا هر چیز دیگری تماس پیدا کند و همچنین نباید آلوده باشد
  4.  برای استفاده از پماد می بایست سر خود را به عقب خم نموده سپس پلک پایینی چشم را با انگشت نشانه به پایین نگه داشته تا یک فضای پاکتی مانندی میان پلک و دیدگان ایجاد شود.
  5.  در همین حال با دست دیگر لوله پماد را می بایست به سمت پایین گرفت و آن را به چشم نزدیک کرد ولی به هیچ عنوان نباید با چشم تماس پیدا کند.
  6. در حالیکه به سمت بالا می بایست نگاه افکند، در همین حال لوله پماد چشمی را باید فشار داد تا پماد وارد آن فضای پاکتی مانند گردد سپس انگشت نشانه را باید از روی پلک برداشت.
  7.  خیلی ملایم باید پلک زد و به مدت 1 الی 2 دقیقه می بایست پشمان خود را بست.
  8.  با استفاده از دستمال کاغذی پمادهای اضافه را روی پلک و مژه باید پاک نمود.
  9.  می بایست در لوله پماد را بست و نوک لوله را نباید شست و آب کشید.
  10.  در انتهاء باری دیگر می بایست دستهای خود را شست تا پماد روی آن تمیز گردد.