انحراف چشم | علت و درمان انحراف چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

انحراف چشم

انحراف چشم یا استرابیسم نوعی بیماری چشم است که در آن چشم ها در جهات مختلفی قرار دارند و مانند چشم افراد سالم دارای نظم و هماهنگی نیستند. حرکات چشم به وسیله شش عضله که چشم را به جهت های مختلف هدایت می کنند،انجام می پذیرد . این عدم هماهنگی بین چشم ها ناشی از عدم هماهنگی عضلات چشم است.

انحراف چشم در بعضی موارد در نوزادانی که تازه به دنیا آمدن طبیعی است و بعد از 3 تا 4ماه رفع می شود ، در صورت عدم رفع این مشکل حتما باید نوزاد مورد معاینه قرار گرفته و درمان شود . درمان سریع در کودکان اهمیت دارد و خطر تنبلی چشم را به دنبال دارد. استرابیسم در کودکان مشکل شایعی می باشد.

علت و علائم انحراف چشم

علت این بیماری در کودکان اغلب ارثی است و از بدو تولد وجود دارد و گاهی به دنبال اختلالات مغزی مانند فلج مغزی یا بیماری های شبکیه مانند رتینوپاتی نوزادان زودرس به وجود می آید. بهتر است در خانواده‌هایی که زمینه تنبلی و انحراف چشم دارند کودکان از سن شش‌ماهگی تحت معاینه قرار گیرند.

در بزرگسال به دنبال مشکلاتی دیابت ، بیماری گریو ، سکته مغزی ، برخی جراحی های چشم مانند جراحی آب مروارید و یا آسیب به سر و چشم ممکن است دچار انحراف چشم شوند. عیوب انکساری مثل دور بینی نیز می‌توانند در کسانی که زمینه انحراف چشم دارند، منجر به تنبلی چشم شود.

از علائم این بیماری می توان به لوچ بودن چشم ها ، سر درد ، مشکل در بینایی ، دو بینی و خستگی چشم اشاره کرد . تشخیص این بیماری توسط چشم پزشک صورت می گیرد بنابراین در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید. معاينه چشم پزشکي در همه کودکان در سنين حدود سه سالگي توصيه مي شود

درمان انحراف چشم

راه های درمان شامل قطره های چشمی ، بستن چشم قوی تر برای  اصلاح آمبليوپی (تنبلی چشم) ، ورزش عضلات چشم ، تجويز عينک با قدرت انکساري مناسب، تجويز عينک حاوي منشور، تزريق سم بوتولينيوم و عمل جراحي عضلات خارج کره چشمي است که بسته یه نوع و شدت انحراف پزشک معالج تشخیص می دهد از چه روشی استفاده شود.

جراحی انحراف چشم در بزرگسالان معمولاً به طور سرپایی انجام می‌شود اما به طور کلی، نیاز به بستری شدن بیمار بستگی به شرایط عمومی سلامت او و ترجیح جراح بستگی دارد. بعد از جراحی، اغلب بیماران می‌توانند ظرف چند روز به تمامی فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند. بسته به شدت انحراف چشم، ممکن است در مواردی به بیش از یک بار جراحی برای درمان انحراف چشم نیاز باشد