مقالات

دوربینی ، علائم و راه های اصلاح آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
6394 بازدید

دوربینی

دوربینی

در چشم سالم لایه اشک، قرنیه، مایع زلالیه، عدسی و زجاجیه محیط هایی شفاف هستند که نور و تصویر را از خود عبور می دهند و مشابه یک عدسی همگرا موجب می شوند که تصویر کامل و واضح اشیاء روی لکه زرد شبکیه تشکیل شود . عیوب انکساری ناشی از حالتی است که در آن شکل چشم مانع متمرکز شدن نور بر روی شبکیه می‌شود. دوربینی که یکی از عیوب انکساری چشم است یعنی چشم تصویر اجسام دور را به راحتی می بیند اما تصویر اجسام نزدیک را تار می بیند. چشم دوربین تصویر اجسام نزدیک را پشت شبکیه تشکیل می دهد. دوربینی (هیپروپی) نسبت به نزدیک بینی شیوع کمتری دارد.

انواع دوربینی چشم

دوربینی چشم ساده : معمولا به علت کاهش قدرت تطابق یک چشم و یا به علت کاهش طول قدامی خلفی چشم و یا کاهش ضریب شکست اجزای اپتیکی چشم ایجاد می‌ گردد.

دوربینی چشم پاتولوژیک : معمولا به صورت مادرزادی در شکل یک عارضه ظاهر می‌ گردد، مثلا فقدان عدسی در چشم، جابجایی عدسی ، تغییرات شکل و انحنای سطح انکساری.

دوربینی چشم فانکشنال : این نوع دوربینی چشم به علت فلج عضلات مژگانی چشم و فقدان نیروی تطابق در چشم ایجاد می‌ شود.

علائم و نشانه های دوربینی

دوربینی اغلب ارثی می‌باشد. اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار دوربینی باشد، این احتمال وجود دارد که شما و سایر خویشاوندان با افزایش سن دچار همان عیب انکساری شوید. سن در ایجاد دوربینی چشم نقش دیگری را ایفا می‌کند. در موارد نادر، برخی از بیماری‌ها مانند بیماری شبکیه و تومورهای چشم می‌توانند باعث ایجاد دوری چشم شوند. علائم دوربینی شامل تاری دید، اشکال در دیدن اشیای نزدیک ، چشم درد ،خستگی چشم ، سردرد بخصوص در ناحیه‌ای پشت سر و گاهی سردرد در ناحیه پیشانی و گیجگاهی ، اشک ریزش ، قرمزی چشم و در برخی موارد تنبلی چشم و  لوچی است.

تشخیص و درمان دوربینی

یک چشم پزشک می‌تواند دور بینی چشم را در معاینه چشم اولیه تشخیص دهد. تست‌های بینایی در مدرسه اغلب متوجه دوربینی در کودکان نمی‌شوند. بطور معمول در مدارس تنها دید دور تست می‌شود و از کودک خواسته می‌شود تا با فاصله گرفتن از یک تخته حرف یا علامت‌های روی آن را بخوانند.پ

اگر کودک نتواند چیزها را از فاصله دور ببیند ممکن است به دلیل نزدیک بینی باشد. بچه‌هایی که تست بینایی را در مدرسه انجام نمی‌دهند باید به متخصص چشم مراجعه کنند که دید کودک را از فاصله‌ی نزدیک نیز بررسی کند، دانستن دلیل مشکل بینایی در فرزندتان موضوع بسیار مهمی است. اگر فرزندتان اغلب دچار دوبینی است یا از سردرد شکایت دارد و در مدرسه دچار مشکلات بینایی است و دید تار دارد باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان دوربینی

عینک : برای اصلاح دید افراد دوربین از عدسی همگرا استفاده می‌شود، زیرا توان چشم افراد دوربین از چشم سالم کمتر است. لذا فاصله کانونی عدسی چشم دوربین بیشتر از چشم سالم بوده و تصویر اجسام پشت شبکیه می‌افتد. نمره عینک افراد دوربین که همان توان عدسی همگرا است، مثبت است و چشم افرادی از پشت عینک درشت دیده می‌شود.

لنز برای دوربینی چشم : لنزهای تماسی کروی تاربینی و دوربینی را اصلاح می‌کنند. تمام گزینه‌های خود را در نظر بگیرید برای مثال تعداد دفعات تغییر لنزها یا مدت زمان استفاده از آن‌ها در طول روز. لنزهای تماسی پیورویژن با اپتیک پیشرفته دیدی واضح وشفاف را که شما نیازمند آن هستید فراهم می کننداین لنزها تفرق نور و هاله ها را به ویژه در شرایط نوری کم کاهش می دهند.

جراحی چشم : شایع‌ترین انواع جراحی لیزر چشم عبارتند از: لیزیک، پی آر کی و لازک. هر یک از این جراحی‌های لیزر چشم از یک لیزر خاص مشابه به نام لیزر اکسایمر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کنند. این همان چیزی است که باعث اصلاح دید. دوربینی چشم می‌شود. اما جراحی لیزر چشم در جزئیات روش، زمان لازم برای بهبودی، ابزار جراحی، مورد استفاده و تقاضای شما متفاوت است. ممکن است شما برای انجام عمل لیزیک نسبت به عمل لازک مناسب‌تر باشید.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲