مقالات

تنبلی چشم ، تشخیص و درمان آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم
2995 بازدید

تنبلی چشم

تنبلی چشم

تنبلی چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) اصطلاح پزشکی است که در زمانی که بینایی معمولا در یکی از چشم ها کاهش می¬یابد، به کار برده می شود. این اختلال به ندرت هر دو چشم را درگیر می کند. در اختلال تنبلی چشم، ظاهر چشم طبیعی به نظر می رسد، اما به صورت نرمال کار نمی کند زیرا ارتباط آن با مغز دچار اختلال شده است. 
دلیل این اختلال این است که زمانی که چشم سالم دید بهتری را دارد و تصویر شفاف و با کیفیت تری ایجاد می¬کند، سبب می شود که مغز، آن چشم سالم را برای دید انتخاب کند و چشمی که دارای اختلال است، مسیرش با مغز محدود و گاهی خاموش می¬شود. تنبلی چشم ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد مانند انحراف چشم و عدم ناهماهنگی بین دو چشم (استرابیسم یا strabismus که در عوام به آن لوچی چشم گفته می¬شود و علت آن عدم تشکیل تصویر واضح در شبکیه است)، عیوب انکساری مثل دوربینی ، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم و اختلالاتی که موجب عدم شفافیت در مسیر بینایی می شوند مانند کاتاراکت (یا آب مروارید)، افتادگی پلک و کدورت قرنیه.

علائم تنبلی چشم

تنبلی چشم معمولا با علائمی در کودک همراه است که می توان به این اختلال پی برد، مانند کج کردن گردن و سر، بستن یکی از چشم ها و انحراف یکی از چشم ها به داخل یا خارج. چنانچه کودکی به اشیاء نزدیک بیشتر از اشیاء دور عکس العمل نشان دهد، یک چشم نزدیک بین و یک چشم دور بین بوده و کودک چشم نزدیک بین را برای دید ترجیح می دهد. لذا این امر باعث تنبلی چشم دوربین  و حتی در برخی موارد هر دو چشم می شود. این اختلال آنیزومتروپی نامیده می¬شود.

 جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

تنبلی چشم در کودکان

 تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم در کودکان، معمولا در سنین کمتر از 6 سال بروز کرده که معمولا توسط والدین شناسایی می شود. ضروری است که بینایی همه نوزادان در زمان تولد و تا قبل از 4 ماهگی توسط اپتومتریست معاینه و بررسی شود. اگر تاریخچه خانوادگی مثبتی از عیوب انکساری، آب مروارید در دوران کودکی و یا هر بیماری جدی چشم وجود داشته باشد، می بایست چشمان نوزاد تا سنین کودکی و بالاتر به طور منظم معاینه شود.
کاهش بینایی در یک کودک، همیشه به معنای تنبلی چشم نیست. در برخی موارد استفاده از عینک موجب اصلاح خطای انکساری شده و بینایی را بهبود می بخشد.

تنبلی چشم در بزرگسالان

در سنین بالاتر که فرد مهارت های لازم را کسب کرده  و توانایی ابراز مشکلات خود را دارد، تنبلی چشم به صورت خستگی چشم، ضعف بینایی و تاری دید، سردرد ویا گاها اختلالاتی چون آب مروارید وعیوب انکساری بروز می کند.

تشخیص تنبلی چشم

تشخیص تنبلی چشم توسط چشم پزشک یا اپتومتریست صورت می گیرد. برای تشخیص این اختلال در کودکان، یک پوشش روی یکی از چشم های کودک قرار داده شده و عکس العمل چشم دیگر در برابر یک جسم متحرک، و دنبال کردن آن جسم بررسی می شود. اگر یک چشم دارای آمبلوپی باشد و چشم سالم دارای پوشش باشد، کودک به بالا و پایین نگاه کرده و یا پوشش را کنده و گریه می کند. در صورتی که علت بیماری مثل آب مروارید باشد، تشخیص آن به جهت معاینه با دستگاه توسط پزشک راحت تر است.

عوارض تنبلی چشم

تنبلی چشم باید تا زیر 8 سالگی تشخیص داده شده و درمان گردد، در غیر این صورت درمان آن کمی سخت‌تر می‌شود.  تنبلی چشم در صورت عدم درمان، مشکلاتی را ایجاد می‌کند که عبارتند از:

از دست دادن بینایی: گفتیم که تنبلی اغلب در یک چشم رخ می‌دهد که اگر به موقع درمان نشود، چشم آسیب‌دیده به طور دائم کم‌بینا یا نابینا می‌گردد.

لوچی چشم: لوچی به حالتی گفته می‌شود که چشم‌ها هم‌تراز نبوده و در وضعیت ناهمگونی نسبت به هم قرار دارند. به این معنی که چشم سالم به یک سمت نگاه می‌کند و چشم ناسالم در جهت دیگری انحراف می‌یابد. در صورتی که تنبلی درمان نگردد لوچی تا آخر عمر همراه کودک خواهد ماند.

ایجاد اختلال در دید مرکزی: تنبلی چشم در رشد دید مرکزی کودک اختلال ایجاد می‌کند که در نهایت تاری دید و مشکلات چشمی دیگر را به دنبال دارد.

درمان تنبلی چشم

تنبلی چشم در کودکان، معمولا با قرار دادن یک پوشش یا پچ بر روی چشم سالم قابل درمان است. این کار سبب می شود چشمی که دچار تنبلی است، ارتباطش با مغز برقرار شده و بینایی آن اصلاح گردد. البته به طور منظم باید چشم سالم را باز کرد تا کودک دچار تاری دید نشود. از قطره های مخصوصی هم برای چشم سالم که بسته شده است، استفاده می شود. اگر کودک با بستن چشمش احساس ناراحتی کرده و سعی در کندن پچ داشت، می توان از عینکی استفاده کرد که لنز آن در چشم سالم تار بوده و برای چشمی که دچار تنبلی است، شفاف باشد. تقویت بینایی در چشم ضعیف چند هفته تا چند ماه زمان میبرد.
در مورد مواردی هم که تنبلی چشم به دلیل عیوب انکساری ایجاد شده، عینک یا لنز توسط پزشک متخصص یا اپتومتریست تجویز می شود.
والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که تنبلی چشم تنها تا سن 8 الی 10 سال قابل درمان است و از این سنین به بعد درمان سختر می شود.
در این مقاله در مورد تنبلی چشم صحبت کردیم و اطلاعاتی در مورد راه‌های تشخیص و درمان آن در اختیارتان قرار دادیم. توجه داشته باشید که با تشخیص به موقع و درمان این عارضه به راحتی می‌توانید از مشکلات بسیاری که ممکن است آینده کودک شما را مورد تهدید قرار دهد، پیشگیری کنید. پس تنبلی چشم را جدی بگیرید و قبل از بروز حادثه به فکر درمان آن باشید. سلامتی شما آرزوی ماست.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲