مقالات

لنز های تماسی و طریقه استفاده از آن ها

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
3671 بازدید

لنز های تماسی

لنز های تماسی

بعد از عینک ، یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری استفاده از لنز های تماسی است . البته برخی جراحی های برداشتن عینک مانند عمل لیزیک یا لازک را ترجیح می دهند.

لنزهای نماسی قطعات کوچک پلاستیکی نازک و شفاف هستند که بر روی قرنیه چشم قرار داده می‌شوند، و قادرند دور بینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم را تصحیح ‌کنند. لنزهای تماسی يك ابزار پزشكی هستند كه بايد بطور مناسب توسط يك متخصص چشم تجويز شوند.متخصص پس از معاینه چشم و بررسی اینکه چشم شما مناسب استفاده از لنز است یا خیر ، برای شما تجویز می کند. لنز محدودیت های عینک را ندارد و در هنگام ورزش می توان از آن استفاده کرد.

انواع لنز های تماسی

انواع لنز های تماسی

از انواع لنز ها ، لنز های تماسی نرم  می باشند که ازجنس پلاستيک قابل انعطاف هستند و آب بيشتری را جذب مي کنند و در نتيجه اکسيژن بيشتری به قرنيه مي رسد.  لنزهای نرم روزانه از دسته لنز های رایج هستند که  شب، هنگام خواب برداشته مي شوند و صبح روز بعد مجددا در چشم گذاشته مي شوند.

لنز سخت که می تواند برای درمان آستیگماتیسم و بهبود اختلالات مربوط به سطح قرنیه استفاده شود . این لنز ها می تواند شبانه استفاده شود و بدلیل ایجاد تغییر در انحنای قرنیه در روز سبب بهبود بینایی فرد شود.در لنز های سخت یا لنزهاي نفوذپذير به گاز (RGP) زمان عادت كردن طولاني تر است، مدت زمان بيشتري قابل استفاده هستند و مقاومتشان نسبت به ايجاد رسوب روي سطح آن ها بيشتر است. لنزهاي نفوذپذير به گاز براي كسانيكه ديد با كيفيت بهتر مي خواهند توصیه می شوند.

نزهای تماسی دایمی  در طول شب نیز می توانند در چشم  باشند اما حداقل هفته ای یکبار برای تمیز  و ضدعفونی کردن باید از چشم خارج شوند. لنزهای یکبار مصرف در طول روز استفاده میشوند و شب از چشم خارج شده و به دور انداخته می شوند.

طریقه استفاده از  لنز تماسی نرم

طریقه استفاده از  لنز تماسی

قبل از آنکه اقدام به گذاشتن لنز در چشم کنید باید از عدم وجود عفونت چشم و التهاب و حساسیت در چشم خود مطمئن شوید و مراحل زیر را برای قرار دادن لنز در چشم انجام دهید :

  • شستن دستهاي خود با آب و صابون خشك كردن آن ها با دستمال تمیز
  • شستن لنز تماسي با سرم فيزيولوژی
  • قرار دادن لنز در انتهايي ترين نوك انگشت نشانه دست راست
  • پایین کشیدن پلك پايين با انگشت وسط دست راست از ريشه مژه از قسمت وسط
  • بالا کشیدن پلك بالا را با انگشت نشانه دست چپ از ريشه مژه از قسمت وسط به سمت
  • قرار دادن لنز در چشم و نگاه كردن به سمت بالا و پايين و راست و چپ در چشم و جا انداختن لنز

لنز تماسی خود را دقیقا مطابق دستور پزشک تان استفاده کنید و از خوابیدن با لنز کاملا خودداری کنید.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲