مقالات

ساختمان چشم و قسمت های مختلف آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
64309 بازدید

ساختمان چشم

ساختمان چشم

هنگامی که حواس پنجگانه دیدن، شنیدن، چشایی، بوییدن و لامسه،مورد بررسی قرار گرفت، مردم بیشتر ترس از دست دادن بینایی خود را دارند. با وجود این، بسیاری از مردم درک خوبی از آناتومی چشم ، نحوه عملکرد دید و مشکلات بهداشتی که می توانند روی چشم تاثیر بگذارند ندارند. چشم ها بعد از مغز، پیچیده ترین عضو بدن هستند. حرکات کره چشم در هر چشم به وسیله ۶ عضله کوچک که به اطراف کره چشم می چسبد کنترل می شود. بیماری این عضلات و یا عدم هماهنگی آن ها می تواند به انحراف چشم یا لوچی منجر شود.

چشم چگونه کار می کند؟

چشم انسان همانند یک دوربین دیجیتال عمل می کند . پرتوهای نور وارد سطح  شفاف جلوی چشم به نام قرنیه می شوند. نور پس از عبور از لایه ای که زلالیه نام دارد، وارد مردمک چشم می شود. مردمک سوراخی است که به پرتوی نور اجازه ی ورود می دهد. چون نور به طور مستقیم و بدون بازتاب از مردمک می گذرد، این سوراخ سیاه به نظر می رسد. باز شدن مردمک با عنبیه ( بخش رنگی چشم ) صورت می گیرد و میزان این باز شدن به میزان ورود نور بستگی دارد.

نور پس از آن به عدسی چشم می تابدو عدسی، پرتوهای تابیده به شبکیه چشم را متمرکز می کند. عدسی یک دیسک شفاف و انعطاف پذیر است که شکل آن به منظور تنظیم تمرکز چشم تغییر می کند.در مرحله بعد نور وارد کره چشم می شود که مملو از مایعی ژل مانند به نام زجاجیه است. نور در نهایت به پرده ای به نام شبکیه می تابد که در قسمت انتهایی کره چشم واقع شده است. پرتوهای نوری پس از برخورد با پرده شبکیه در قالب پیام هایی عصبی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می شوند.

ساختمان چشم

قسمت های مختلف ساختمان چشم

قرنيه چشم


به بافت شفاف جلوی چشم  قرنیه می گویند که علت شفافیت قرنیه ، ساختمان همگن ، فاقد رگ  بودن و بی آب  بودن آن است.یکی از علل عیوب انکساری(نزدیک بینی  ، دوربینی ، آستیگمات) از دست رفتن قدرت انکساری قرنیه می باشد.

عنبیه چشم

عنبیه بخش رنگی پشت قرنیه است كه رنگ چشم افراد را تعیین می كند. رنگ این بخش در چشم افراد مختلف متفاوت است و از آبی و سبز تا عسلی و قهوه ای تغییر می كند.در صورت نبود هیچ‌گونه رنگ‌دانه‌ای چشم می‌تواند به رنگ خونی که در آن جاری است در بیاید.

مردمک چشم

در وسط عنبیه سوراخی به نام مردمک وجود دارد که مقدار نور وارد شده به چشم را تنظیم می کند. مردمک مانند پرده پشت است که وقتی نور خارج شدید و زیاد باشد، پرده را بسته تا نور کمتر به اتاق وارد شود و زمانی که چشم در محیط پر نور قرار می گیرد مردمک تنگ می شود تا مقدار نور کمتری وارد چشم شود. بنابراین وقتی چشم در محیط کم نور قرار گیرد مردمک گشاد می شود تا نور بیشتری وارد چشم شود.

اتاق قدامی

منطقه در چشم بین قرنیه و عدسی است که شامل زلالیه می باشد. زلالیه مایع تولید شده در چشم است که به شستشو و تغذیه بافت های داخل چشم کمک می کند.

عدسي

عدسی ساختمانی محدب دارد که به جسم مژگانی متصل می باشد.در جلوی آن زلالیه و در پشت  آن زجاجیه قرار دارد. زجاجیه ماده ژله مانندیست که چشم را پر کرده و لنز را پاک می کند.با افزایش سن عدسی به تدریج بزرگتر و خاصیت ارتجاعی آن کمتر می شود .هیچ گونه الیاف درد ،رگ خونی یا عصب در عدسی  وجود ندارد.

شبكیه

شبکیه یک صفحه نازک نیمه شفاف می باشد که از چند لایه بافت عصبی تشکیل شده است. شبکیه از میلیونها سلول اختصاصی فتورسپتور بنام سلولهای مخروطی و استوانه ای تشکیل شده است که شعاعهای نوری را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کنند و از طریق عصب بینایی به مغز منتقل می کنند. سلولهای استوانه ای توانایی دید در نور کم و سلولهای مخروطی توانایی دید رنگها را به ما می دهند . حساس ترین قسمت شبکیه یک منطقه کوچک به نام ماکولا است، که دارای میلیون ها گیرنده های نوری فشرده می باشد.

صلبیه ومشیمیه

صلبیه بخش سفید رنگ نسبتاً محکمی است که دورتا دور کره چشم به جز قرنیه را می پوشاند و از ساختمان های داخل کره چشم محافظت می کند. این بخش از چشم اثر مستقیمی در فرایند بینایی ندارد و در واقع مثل یک اسکلت خارجی از کره چشم محافظت می کند.

مشیمیه پرده نازك سیاه رنگی است كه دور شبكیه را احاطه كرده است. این لایه رنگ‌دانه‌دار حاوی مویرگ‌های فراوانی است که تغذیه عنبیه و سلول‌های گیرنده نور شبکیه را بر عهده دارد. مشیمیه در جلوی چشم بخش رنگین آن، یعنی عنبیه را به وجود می‌آورد. به علاوه سلول های این لایه حاوی تعداد زیادی رنگ دانه سیاه ملانین است كه رنگ سیاهی به این بخش از چشم می دهد. وجود رنگ سیاه مانع از انعكاس نورهای اضافی در داخل كره چشم می شود و به تشكیل تصویر واضحتر كمك می كند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲