مقالات

آیا تزریق داخل چشم درد دارد؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
6647 بازدید

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا تزریق داخل چشم درد دارد یا خیر؟ اگر شما جزو کسانی هستید که به تازگی دچار عارضه بینایی شدید و پزشک راه چاره درمان عارضه شما را تزریق دارو به داخل چشم تشخیص داده باشد، ناچارا باید به گفته او عمل کرده و فرآیند تزریق داخل چشم را به عمل آورید.

تزریق دارو به داخل چشم از طریق سوزن های بسیار انجام می شود که دارو را به داخل کره چشم منتقل می کند، یعنی پزشک سوزن را به نزدیک شبکیه چشم و در پشت آن وارد می کند و سپس مایع موجود در سوزن به رگهای پشت چشم شما تزریق می شوند از این طریق از بینایی شما محافظت کرده از بروز بیماری‌های شدیدتر در آینده جلوگیری خواهد کرد.

درد تزریق داخل چشم

با توجه به اینکه دارو به وسیله سوزن به قسمت پشتی چشم شما تزریق می شود، این احتمال وجود دارد که حین تزریق کمی فشار و درد را در ناحیه پشتی چشم احساس کنید، اما نگران نباشید این درد همانند آمپول زدن، گذرا و لحظه ای می باشد و بلافاصله پس از بیرون آوردن سوزن، درد ناشی از آن قطع شده و وضعیت بیمار رو به بهبودی پیش خواهد رفت.

اما پزشک به منظور جلوگیری از عفونت های آتی، قطره های آنتی بیوتیکی را برای بیمار تجویز میکند تا از بروز مشکلات جانبی جلوگیری شود. در حین انجام تزریق دارو به داخل چشم، پلک بیمار به وسیله یک تکه دارنده ، به صورت باز نگه داشته میشود و از او خواسته می شود تا به سمتی نگاه کند که تزریق انجام نمی شود، به عنوان مثال اگر تزریق دارو به گوشه بالایی و چپ چشم بیمار انجام شود، پزشک از او می‌خواهد که به سمت پایین و راست نگاه کند.

آیا تزریق داخل چشم درد دارد

موارد تزریق دارو به داخل چشم

در بخش بالا اشاره شد که تزریق دارو به داخل چشم درد دارد، اما این درد بسیار گذرا و لحظه ای می باشد و در مقابل بیماری که فرد به آن مبتلا شده و عوارض ناگواری که در صورت عدم انجام تزریق در آینده نه چندان دور بروز خواهد کرد، بسیار ناچیز و قابل تحمل است، اما در چه شرایطی دارو به زجاجیه چشم تزریق میشود، در ادامه می خواهیم بیماری های قابل درمان با تزریق دارو به داخل چشم را بررسی کنیم، موارد زیر از این دست هستند :

  • بیمارانی که به دژنراسیون ماکولا مبتلا شده اند، این عارضه یک اختلال جدی در بینایی فرد به وجود می آورد و در صورت عدم توجه به مرور زمان پیشرفت کرده و دید مرکزی بیمار را تحت تاثیر شدید قرار می‌دهد.
  • بیمارانی که به ادم ماکولا مبتلا شده اند، در صورت مبتلا شدن فرد به این بیماری، ضخامت ماکولای چشم افزایش یافته و سبب تورم آن می شود و دید مرکزی بیمار به مرور زمان از بین می رود.
  • بیماری رتینوپاتی در اثر دیابت، کسانی که به دیابت مبتلا شده باشند و نسبت به آن بی توجه باشند، بیماری رتینوپاتی بر اثر عدم توجه به وجود خواهد آمد و در روند کار روزانه شبکیه چشم اختلال ایجاد خواهد کرد، پس اگر به دیابت مبتلا هستید هیچگاه آن را نادیده نگیرید، چرا که رتینوپاتی رایج ترین عامل نابینایی افراد دیابتی است.
  • بیماری یووئیت، فردی که بنا به دلیل نامشخصی به تورم و التهاب چشم مبتلا شده باشد، می توان احتمال بیماری یووئیت را داد.
  • بسته شدن رگهای شبکیه چشم، در صورتی که رگ های منتقل کننده خون در شبکیه چشم مسدود شده باشند، عارضه هایی را برای فرد به وجود خواهد آورد.
  • بروز عفونت اندوفتالمیت، در صورتی که فرد به چنین عفونتی نیز مبتلا شده باشد، در بینایی و کارکرد صحیح چشم اختلال ایجاد خواهد شد.

برای کاهش درد تزریق داخل چشمی چه باید کرد؟

از آنجایی که مطلع شدید تزریق داخل چشم درد دارد، بنابراین انجام مواردی درد این فرایند را کاهش خواهد داد، پس به شما پیشنهاد می کنیم موارد زیر را به یاد داشته باشید :

  • به افراد متخصص و با تجربه و کسانی که سابقه خوبی در انجام عمل تزریق داخل چشم دارند، مراجعه کنید.
  • قبل از انجام عمل به خوبی استراحت کنید و وعده های غذای خود را کامل بخورید.
  • از پزشک بخواهید که قطره های بی حس کننده قبل از عمل به چشم شما تزریق کند.
  • سطح چشم و پلک حتما باید با استفاده از محلول های ضدعفونی کننده پاک شود، تا سوزش حین عمل به دنبال نداشته باشد.
  • به گفته های پرستار گوش کنید از وارد کردن استرس به خود پرهیز کنید، استرس سبب عدم تحمل درد می شود.
  • درد تزریق داخل چشمی درست به اندازه درد یک آمپول معمولی می باشد، بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
  • روند انجام تزریق داخل چشمی کمتر از نیم ساعت طول خواهد کشید در خوشبینانه‌ ترین حالت تزریق داخل چشم در عرض ۱۰ دقیقه قابل انجام است.
رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲