تزریق آواستین

تاریخ انتشار : | دسته بندی : جراحی ها

آواستین

آواستین (Avestin) نام تجاری داروی بواسیزوماب (Bevacizumab) می‌باشد. آواستین در ابتدا برای درمان انواع مختلف سرطان از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شد اما پس از آن تزریق چشمی آواستین به صورت "آف لیبل" برای درمان بیماری‌های چشم در نظر گرفته شد.

سازمان غذا و دارو به برخی از پزشکان که به نحوه تزریق چشمی آواستین و کلیت مفید بودن آن واقف باشند، مجوز استفاده را داده است.

آواستین یکی از دارو هایی که به شکل تزریق داخل چشمی در چند سال اخیر استفاده می شود. این دارو به چشم تزریق می شود تا به کاهش افت دید در این بیمار کمک کند. در درمان بسیاری از بیماری های چشم مانند رتینوپاتی دیابتی , انسداد وریدهای شبکیه , ایجاد عروق خونی نا به جا در مشیمیه و بسیاری دیگر از بیماری های شبکیه کاربرد دارد.بسیاری از بیماریهای ذکر شده مزمن و طولانی مدت هستند ، به همین دلیل دوره درمان آنها نیز طولانی است و در این مدت باید بطور متناوب هر چند وقت یکبار تزریق داخل چشم تکرار شود ، همچنین بیماران نباید از این بابت نگرانی داشته باشند .

رتینوپاتی دیابتی عارضه چشمی ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد و می‌تواند باعث تخریب شبکیه شده و در نتیجه تصویری که شبکیه به مغز میفرستد را تار كند.آمپول آواستین از ایجاد عروق جدید که در شبکیه چشم افراد دیابتی صورت می‌گیرد ، جلوگیری می‌کند . آواستین پس از رقيق شدن توسط دكتر داروساز، توسط جراح چشم پزشك در اتاق عمل و در شرايط خاصي در چشم بيمار تزريق مي‌شود.

نحوه تزریق آواستین

تزریق آواستین توسط  چشم پزشک و در اتاق عمل انجام می شود. نيازي به بيهوشي نيست و فقط قبل از تزريق، قطره بي حسي در چشم ريخته مي شود. مدتي كه دراتاق عمل حضور داريد، تحت نظر متخصص بيهوشی خواهيد بود. تزريق با سرسوزن بسيار كوچك و بسيار سريع انجام مي شود. حين تزريق احساس فشار در چشم خواهيد داشت. معمولاً نيم تا يك ساعت بعد از تزريق، مرخص خواهيد شد.

علت تزریق چشمی آواستین

در حال حاضر چشم پزشکان بسیاری از آواستین برای درمان بسیاری از بیماری‌های چشم و شبکیه استفاده می‌کنند. یکی از شایع‌ترین استفاده‌های تزریق چشمی آواستین به درمان دژنراسیون ماکولا وابسته به سن برمی‌گردد. این بیماری عامل اصلی نابینایی افراد بالای 50 سال در ایالات متحد آمریکا شناخته شده است. بدین ترتیب، آواستین یک داروی مورد استفاده برای درمان تخریب پیشرونده وابسته به سن ماکولا (AMD) شناخته شده است.

بیماری دژنراسیون ماکولا به واسطه فروپاشی ِقسمت مرکزی شبکیه تحت عنوان ماکولا اتفاق می‌افتد. از آنجا که ماکولا مسئول دید مستقیم است، به واسطه آن قادر به تشخیص تصاویر، شناخت صورت‌ها و یا حتی رانندگی خواهیم بود. به طور کلی، دو نوع دژنراسیون ماکولا وجود دارد: خشک و مرطوب. در نوع مرطوب، عروق خونی غیرطبیعی در پشت چشم رشد می‌کنند. برخی از این عروق خون یا مایع را از بین برده و این نشتی باعث کاهش بینایی می‌شود. در صورتی که درمان انجام نگیرد، از دست رفتن دید حتمی و سریع خواهد بود.

تزریق چشمی آواستین رشد غیرعادی عروق خونی پشت چشم را متوقف می‌کند. رشد غیرعادی عروق خونی ممکن است بر اثر نشتی روی بینایی فرد بیمار تاثیر بگذارد و باعث کاهش بینایی حاصل از تخریب پیشرونده ماکولای چشم (تباهی لکه زرد) و بیماری‌ چشم دیابتی شود.

از علل تزریق چشمی آواستین می‌توان به درمان بیماری‌های چشم دیابتی و سایر مشکلات شبکیه نیز اشاره نمود. آواستین به چشم تزریق می‌شود تا به کاهش افت دید ناشی از بیماری‌های فوق کمک کند.

یکی دیگر از درمان‌های تزریق چشمی آواستین به درمان انتی فاکتور رشد عروق اندوتلیال ((anti-VEGF بازمی‌گردد.

لوسنتیس (Lucentis) که نام تجاری ِ داروی رانیبیزوماب (Ranibizumab) شناخته شده است، داروی مشابه آواستین به شمار می‌رود. تحقیقات نشان داده است، در صورتی که آواستین و لوسنتیس به درستی مورد استفاده قرار گیرند به طور موثر بر روی کاهش بینایی در فرد بیمار تاثیر خواهند گذاشت

عوارض تزریق آواستین

• درد در محل تزریق
  • خونریزی های خفیف سریع الجذب
  • خارش و سوزش ناچیز و گاهی ورم قرنیه و التهاب چشم

بعد از تزریق آواستین

مراقبت های بعد از تزریق آواستین

برخی از پزشکان بعد از تزریق قطره های آنتی بیوتیک تجویز می کنند که این قطره ها مطابق با دستور پزشک باید استفاده شوند. یه روز بعد از تزریق و سپس هر ۴ الی ۶ هفته بیمار معاینه می شود و در صورت صلاحدید تزریق مجدد تکرار می شود بعد از تزریق بیمار عوارضی مانند اشک ریزش ، قرمزی چشم  و سوزش چشم را تجربه می کند .اما در صورت بروز علائمی مانند درد شدید ، تهوع ، دیدن سایه در میدان بینایی در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید.

بعد از تزریق آواستین از مالیدن چشم های خود خودداری کنید و  هنگام پاک کردن اشک ریزش به آرامی اطراف چشم های خود را پاک کنید. بمدت دو تا سه روز از شستوشوی سر و صورت خودداری شود. محدوديتي براي انجام كارهاي روزمره و وضعيت خواب و استراحت وجود ندارد.