مقالات

خونریزی شبکیه چشم و دیابت

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
8140 بازدید

خونریزی شبکیه

خونریزی شبکیه چشم

شبکیه چشم یک بافت عصبی حساس و لطیف است که به شکل یک لایه نازک در داخل بخش مشیمیه چشم قرار گرفته است. شبکیه چشم که در واقع داخلی ترین لایه چشم را تشکیل می دهد در برابر نور از خود واکنش نشان می دهد و به محض دریافت نور، با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور، به یک سری پیام های عصبی و انتقال آن ها به سمت مغز از طریق عصب های بینایی، به مغز فرصت بینایی را می دهد. در قسمت عقبی شبکیه چشم، دو نقطه مشخص وجود دارد که یکی از آن ها به نام نقطه کور محل ورود عصب بینایی چشم است و نقطه دیگری که حالت زرد رنگ و بیضی شکل دارد لکه زرد نام دارد که تصویر اشیاء در ابتدا بر روی آن منعکس می شود و سپس به سمت مغز انتقال می یابد.

خونریزی شبکیه چیست؟

خونریزی شبکیه همانند سایر اختلالات شبکیه چشم ممکن است بسیار خطرناک به نظر آید. به طبع، تجربه هر کسی از خونریزی شبکیه متفاوت می باشد. عده ای از افراد، آن را چیزی شبیه مگس پران و عده ای دیگر آن را به حالت تار عنکبوت تصور می کنند. اما با وصف تمام این ها، باید گفت که خونریزی شبکیه، آن چنان هم خطرناک نیست و به مرور زمان نیز درمان و مداوا می شود. اما گاهی اوقات اگر این خونریزی با از دست دادن دید همراه باشد ممکن است هولناک و پریشان کننده باشد.

معمولا خونریزی شبکیه در ناحیه زجاجیه چشم اتفاق می افتد. اما در اغلب موارد این خونریزی به طور مستقیم در این قسمت از چشم اتفاق نمی افتد بلکه در نتیجه خونریزی عروق شبکیه یا لایه عروقی زیر ان اتفاق می افتد. همانطور که گفته شد به طور معمولاً در افراد با سنین مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان بر اثر عارضه و یا ضربات چشمی، خونریزی شبکیه اتفاق می افتد. اما در ایجاد این اختلال نمی توان فاکتورهای مهمی چون افزایش فشار چشم، دیابت و اختلالات انعقادی خون را نادیده گرفت.

خونریزی شبکیه و درمان

دیابت و خونریزی شبکیه چشم

این که آیا دیابت می تواند عامل ایجاد خونریزی شبکیه چشم شود ممکن است سؤال بسیاری از شما عزیزان باشد. در پاسخ به آن باید گفت که یکی از عارضه های مهمی که ممکن است سبب ایجاد خونریزی شبکیه چشم شود، دیابت می باشد. این روزها بسیاری از افراد در سنین مختلف به بیماری دیابت مبتلا می باشند. در ابتدای  شروع عارضه دیابت، چون شدت آن بالا نیست، ممکن است فرد متوجه بروز آن نشود. اما به مرور زمان و گذشت چیزی حدود 5 سال، این بیماری به راحتی بر قسمت های زجاجیه و شبکیه چشم اثر گذاشته و ممکن است عارضه های مخرب تری همچون از دست دادن بینایی را به دنبال داشته باشد.

به طور معمول خونریزی شبکیه چشمی ناشی از بیماری دیابت به موجب نرسیدن اکسیژن کافی به شبکیه چشم اتفاق می افتد و این امر موجبات رویش عروق جدید را فراهم می کند و چون این عروق جدید غیر طبیعی هستند، بنابراین موجب پاره شدن شبکیه و خونریزی شبکیه چشم می شود که به دنبال آن، کاهش دید و اثرات مخرب تری مانند آب سیاه نیز پدیدار می شود. بنابراین کسانی که به عارضه دیابت از هر نوعی مبتلا هستند، باید جهت پیشگیری از خونریزی شبکیه چشم و عارضه های مخرب تری، تحت نظر پزشک مربوطه، معاینات منظم و دقیق چشمی را انجام دهند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲