درمان قطعی مگس پران چشم |عوارض مگس پران چشم

مگس پران چشم

مگس پران چشم حالتی است که افراد در میدان دید خود کدورت‌هایی را ببینند که به اشکال مختلف مانند خط، نقطه و یا شی در جلوی چشم حرکت می‌کند .معمولا با حركت دادن چشم، مگس ‌پران هم حركت می ‌كند، اما چون جهت حركت آن در خلاف جهت حركت چشم می ‌باشد، نمی‌توان آن را با چشم تعقیب كرد.

مگس پران چشم  به غیر از افراد مسن، مبتلایان به بیماری های متابولیك مانند دیابت و فشار خون و افرادی را كه چشمشان دچار آسیب شده است یا نزدیك بین هستند نیز درگیر می كند.

علت مگس پران چشم

• تغییرات مرتبط با بالا رفتن سن
  • بیماری چشمی
  • خونریزی در چشم
  • التهاب در پشت چشم
  • وارد شدن صدمه به   چشم
  • بیماری چشمی ناشی از دیابت
  • رسوبات کریستال مانند که در زجاجیه شکل می گیرند
  • تومورهای چشمی
  • جراحی چشم و یا استفاده از داروهای چشمی

عوارض مگس پران چشم

معمولا این عارضه برای فرد مبتلا خسته کننده یا آزاردهنده است ولی معمولا تاثیر خاصی بر روی بیماری ندارد ولی در صورت افزایش ناگهانی تعداد مگس پران چشم، از بین رفتن دید جانبی، تلالو نور،  تغییراتی که به سرعت رخ می دهد و در طول زمان بدتر می شود، ایجاد این وضعیت پس از جراحی چشم یا استفاده از داروهای چشمی و درد چشمی به یک چشم پزشک مراجعه نمایید.

درمان قطعی مگس پران چشم

در ابتدا باید هر علت زمینه ای مثل خونریزی، التهاب و... شناسایی و درمان شود. هرچند مگس پران چشم معمولا نیاز به درمان ندارند و می توانید بعد از مدتی با آنها سازگار شوید و یا نادیده شان بگیرید. ولی در صورتی که مگس پران چشم باعث آسیب به بینایی فرد شود (اگرچه احتمال این حالت بسیار کم است) گزینه هایی را در نظر بگیرد که شامل موارد زیر هستند:

جراحی برای حذف زجاجیه: در این روش جراح می تواند زجاجیه را حذف و آن را جایگزین کند. البته این روش ممکن است تمام موارد مگس پران را از بین نبرد  و خطراتی در زمینه خونریزی و پارگی شبکیه چشم نیز داشته باشد.

استفاده از لیزر برای از بین بردن این وضعیت