مقالات

قوز قرنیه ، تشخیص و درمان آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم
5799 بازدید

قوز قرنیه

قوز قرنیه

قوز قرنیه یا کراتوکونوس بیماری پیشرونده چشم است که معمولا قرنيه هر دو چشم را گرفتار مي كند و در آن قرنیه به مرور نازک می شود و شکل آن تغییر می کند ،برامده و مخروطی می شود .در صورتی که قرنیه در حالت طبیعی به صورت گرد یا کروی است. مخروطی بودن قرنیه بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تاثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی می شود و کار های روزانه مانند مطالعه یا رانندگی را مختل می کند. نازک شدگي قرنيه منجر به ايجاد نزديك‌بيني، آستيگماتيسم نامنظم و در نتيجه كاهش ديد به درجات متفاوت مي گردد.

چه چیزی باعث قوز قرنیه می شود؟

معمولا دلایل قوز قرنیه شناخته نیستند اما مشکلات چشمی مانند رتینیت پیگمانته، کراتوکونژنکتیویت و رتینوپاتی نوزادان نارس نیز می تواند یک علت برای ایجاد قوز باشد. هر چند اين بيماري ارثي نيست اما ماليدن محكم چشم گر چه علت قوز قرنيه نیست ولي در روند ايجاد آن بي‌تاثير نيست، به همين دليل به بيماران مبتلا به قوز قرنيه توصيه مي‌شود كه از ماليدن چشم‌هاي خود بپرهيزند.

درمان قوز قرنیه

تشخیص و درمان قوز قرنیه

گاهی اوقات این بیماری به صورت نهفته است و فقط می توان با معاینه های چشم پزشکی تشخیص داد و فرد علائمی نخواهد داشت. این بیماران معمولا افرادی هستند که برای انجام جراحی رفرکتیو (لیزیک ، لازک) مراجعه نموده اند و تحت معاینات کامل قرار میگیرند و با انجام آزمایشات توپوگرافی قرنیه تشخیص قوز قرنیه یا کراتوکونوس مطرح می شود.

تشخیص زودهنگام قوز قرنیه در مراحل اولیه بروز آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چون اگر بیماری قوز قرنیه در مراحل خفیف تشخیص داده شود، با روش‌های اصلاحی ساده و استفاده از عینک، کاهش دید در این افراد قابل اصلاح است و این افراد می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند و هیچ محدودیتی در زندگی حتی برای برعهده گرفتن مشاغل مهم نخواهند داشت  . درمان قوز قرنیه با توجه به شدت بیماری و شرایط بیمار می تواند موارد زیر یا ترکیبی از آن ها باشد :

استفاده از عینک :  در مراحل اوليه بيماري، تجويز عينك توسط چشم پزشك تا حد زيادي باعث اصلاح ديد مي شود ، بيماري ماهيت پيشرونده دارد در نتيجه نمره عينك تجويز شده تغيير خواهد كرد.

لنز تماسی :  با افزايش نزديك‌بيني و آستيگماتيسم نامنظم مرحله اي فرا مي رسد كه ديگر با عينك نمي‌توان ديد را اصلاح كرد و براي اصلاح ديد بايد از لنزهاي تماسي سخت (Hard Contact Lens) استفاده كرد. وجود این لنزها روی قرنیه باعث می شود سطح نامنظم قرنیه بیمار توسط یک سطح صاف و منظم پوشانده شده، شکست نور به درستی انجام گیرد. بیمارانی که قادر به تحمل لنزهای سخت نمی باشند می توانند از لنزهای هیبریدی (ترکیبی از سخت و نرم) استفاده کنند. نمونه ای از این لنزها که با نام تجاری ClearKone شناخته می شوند به راحتی در دسترس است و می تواند دید مناسبی را برای بیمار فراهم آورد، ضمن آن که تحمل آن نیز از لنزهای سخت بسیار راحت تر است.

استفاده از حلقه های داخل قرنیه:  این نوع از درمان در بعضی از قوزهای خفیف تا متوسط که کنتاکت لنز را نمی توانند تحمل کنند، کاربرد دارد. مطالعه بر روی این روش در چند سال اخیر در جریان بوده و نتایج نشان دهنده بهبود نسبی بیماران است، هر چند نشان داده نشده است که این روش مانع پیشرفت بیماری شود. این حلقه ها با کاهش میزان آستیگماتیسم نامنظم به بهبود بینایی کمک می کنند.

پیوند قرنیه: در صورت پيشرفت بيشتر بيماري مرحله اي فرا مي رسد كه ديگر استفاده از لنزهاي تماسي یا قطعات رينگ داخل قرنيه هم باعث افزايش ديد نمي شود و در اثر كدورت قرنيه , استفاده از لنزهاي تماسي ممكن نيست و عدم تحمل نسبت به لنز تماسي پيدا مي شود. در اين مرحله بايد از پيوند قرنيه كمك گرفته شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲