ورم شبکیه و درمان آن

ورم شبکیه

التهاب و ورم شبکیه بیماری است که بینایی را با آسیب به شبکیه تهدید می‌کند. سخت شدن شبکیه همراه با آتروفی و تجمع مواد رنگی از آثار این بیماری است. ورم شبكیه در اثر بیماری دیابت از جمله مسائل بسیار مهم و شایع جوامع امروز است.

علائم ورم شبکیه

علت و علائم ورم شبکیه

بینایی برای انسان از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل با ایجاد کوچکترین مشکل در چشم در ابتدا باید به دنبال علت آن باشید. ورم شبکیه ممکن است به دنیال دژنراسیون ماکولا اتفاق بیفتد . همچنین دیابت ، انسداد عروق شبکیه و برخی از جراحی ها مانند آب مروارید یا گلوکوم ( آب سیاه ) نیز می توانند باعث ایجاد التهاب در شبکیه چشم شوند. یکی دیگر از علت های ورم شبکیه بیماری رتینوپاتی دیابتی است که افراد دیابتی به آن مبتلا می شوند.

افرادی که دچار ورم شبکیه هستند دچار تاری دید می شوند و ممکن است بینایی خود را به مرور از دست بدهند. البته تاری دید میتواند علت مشکلات و بیماری های چشمی دیگر نیز باشد و تشخیص این موضوع با پزشک متخصص است. تشخیص بیماری با دستگاه افتالموسکوپ دقیقتر است. به وسيله آنژيوگرافي با فلورسين و OCT مي توان نماي بهتري از شکل ورم و اندازه آن به دست آورد.

درمان ورم شبکیه

از نظر پزشکی برای ورم شبکیه درمان قطعی وجود ندارد اما با توجه به علت ایجادتورم می توان درمان هایی مانند قطره های چشمی و تزریق های داخل چشمی و یا جراحی به منظور بهبود بینایی را تجویز کرد که درصد موفقيت آن ها نيز متفاوت است. نکته مهم این است که یک چشم پزشک یا متخصص شبکیه علت بیماری را تشخیص داده و سپس درمان مناسب را مشخص کند.

شكل های مختلفی از ورم پرده شبكیه وجود دارد كه برای هر یك از اشكال ، درمان خاصی از جمله لیزر درمانی ، تزریف یك آمبولی به نام آواستین در داخل چشم وجود دارد.