درد پشت چشم و هر آنچه درباره آن باید بدانید

درد پشت چشم می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد، از میگرن و عفونت‌های سینوسی گرفته تا سایر بیماری‌های چشمی مربوط به عنبیه و رگ‌های خونی متفاوت باشد. بسته به علت درد چشم، درمان‌های پزشکی و خانگی مختلفی وجود دارد. درد پشت چشم یک علامتی است که می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های مختلف مرتبط باشد.

انواع رایج درد پشت چشم از دردهای مبهم تا دردهای تیز و شدید متفاوت است. برخی از افراد درد شدیدتری در پشت سر دارند در حالی که برخی دیگر درد عمیق‌تری در سر دارند. علائم همچنین می تواند شامل ریزش اشک، حساسیت به نور، قرمزی، تغییرات بینایی یا درد در حین حرکت چشم باشد.

این مقاله به بررسی علل احتمالی درد پشت چشم، درمان‌ها، درمان‌های جایگزین و زمان مراجعه به پزشک در صورت تداوم درد می‌پردازد.

درد پشت چشم

علل احتمالی درد پشت چشم

حدود 300 نوع سردرد وجود دارد، از جمله سردردهایی که ممکن است باعث درد پشت چشم شوند. علل خاص تنها برای حدود 10 درصد از سردردها شناخته شده است. جایی که یک فرد احساس درد می‌کند لزوماً با چیزی که باعث آن شده است مطابقت ندارد. بسیاری از مسائل سلامتی مختلف می‌تواند باعث درد پشت چشم شود، از جمله موارد زیر:

خستگی چشم

فشار دادن چشم‌ها باعث می‌شود که آنها احساس خشکی، خستگی و تاری کنند. تحقیقات نشان داده است که اگر فردی برای مدت طولانی به چیزی خیره شود، تمایل کمتری به پلک زدن دارد، بنابراین چشم‌ها کمتر مرطوب می‌شوند. مردم باید صفحات نمایش مانند تلفن‌های همراه را در فاصله‌ای راحت قرار دهند و برای کاهش خستگی چشم از دستگاه‌های دیجیتال فاصله بگیرند. موارد زیر ممکن است افراد را در معرض خطر خستگی چشم قرار دهد:

• خیره شدن به صفحه نمایش ساعت‌های طولانی
  • در معرض تابش خیره‌کننده قرار گرفتن
  • مطالعه در نور ضعیف
  • رانندگی در مسافت‌های طولانی
  • سایر مشکلات بینایی زمینه‌ای

درمان خستگی چشم

به چشم‌های خود فرصت استراحت و ریکاوری دهید که این امر می‌تواند برای تسکین درد پشت چشم ناشی از فشار چشم بسیار مفید باشد. افراد می‌توانند از قانون 20-20-20 استفاده کنند، که شامل نگاه کردن به فاصله حداقل 20 فوتی به مدت 20 ثانیه هر 20 دقیقه است. افراد همچنین می‌توانند از اشک مصنوعی بدون نسخه (OTC) برای کمک به رفع خشکی و خستگی چشم استفاده کنند.

میگرن

میگرن یک بیماری شایع مرتبط با مغز است که اغلب می‌تواند باعث سردرد همراه با درد شدید پشت چشم شود. میگرن تقریباً 2 نفر از هر 10 نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. علائم میگرن ممکن است شامل اختلالات بینایی نیز باشد، مانند:

• دیدن نورهای درخشان
  • دیدن خطوط زیگزاگ
  • دیدن جرقه‌های نور

این اختلالات ممکن است فقط در یک طرف سر ایجاد شود و با حرکت، قرار گرفتن در معرض صدا، نور یا بوهای شدید بدتر شود. سردردهای میگرنی همچنین ممکن است باعث شود افراد احساس تهوع یا استفراغ کنند.

درمان میگرن

پزشکان ممکن است داروهای بدون نسخه مانند آسپرین و ایبوپروفن را توصیه کنند. با این حال، افراد مبتلا به میگرن اغلب به داروهای تجویزی نیاز دارند. این داروها تغییرات شیمیایی منجر به میگرن را متعادل می‌کنند و عبارتند از:

• Imitrex
  • Amerge
  • Zomig

اگر حملات میگرنی شدید باشد یا مکررا اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است مصرف داروهای روزانه مانند بتابلوکرها را توصیه کند. بهترین راه حل برای پیشگیری از میگرن این است که در صورت امکان از محرک‌ها اجتناب کنید. محرک‌های رایج عبارتند از:

• غذاهای خاصی مانند پنیرهای کهنه و شراب قرمز
  • افزودنی‌های غذایی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی
  • عدم تعادل هورمونی، به عنوان مثال، در دوران بارداری یا قاعدگی
  • استرس عاطفی یا اضطراب
  • عوامل محیطی، از جمله بوها، دماها، صداها یا نورها
  • الگوهای خواب نامنظم
  • وضعیت بد
  • کم‌آبی بدن
  • برخی داروها، از جمله قرص‌های خواب‌آور یا درمان‌های هورمونی

عفونت سینوسی

پزشکان اغلب به دلیل همپوشانی علائم و محرک‌هایی مانند تغییرات آب و هوا، عفونت سینوسی را با میگرن اشتباه می‌گیرند. برای تعیین علت سردرد، فرد باید با پزشک متخصص مشورت کند. ترشحات ضخیم و تغییر رنگ از بینی یکی از علائم شایع عفونت ویروسی یا باکتریایی در سینوس‌ها است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد صورت
  • احساس فشار
  • اختلال در حس بویایی

درمان عفونت سینوسی

اگر این نوع عفونت باکتریایی باشد، پزشکان ممکن است آنتی‌بیوتیک را برای درمان این نوع عفونت تجویز کنند. در برخی موارد، پزشکان از سی‌تی‌اسکن برای تعیین اینکه آیا بیماری سینوسی یا میگرن باعث ایجاد درد شده است استفاده می‌کنند.

ترومبوز سینوس حفره‌ای

این وضعیت نادر زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در سینوس کاورنو ایجاد می‌شود. سینوس کاورنوس سیاهرگی است که بین انتهای مغز تا پشت حدقه‌های چشم قرار دارد. عفونت باکتریایی اغلب باعث این وضعیت می‌شود. ترومبوز سینوس کاورنو سپتیک می‌تواند به دلیل شرایط زیر رخ دهد:

• سینوزیت
  • عفونت های دندانی
  • فارنژیت
  • ورم لوزه
  • سایر عفونت های گوش، بینی یا گلو

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده یا تحت درمان سرطان ممکن است در معرض خطر ابتلا به ترومبوز سینوس کاورنوس باشند. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سردرد شدید و ناگهانی
  • درد یا تورم در اطراف چشم
  • بینایی تغییر می کند
  • تب شدید

درمان ترومبوز سینوس حفره‌ای

پزشکان تمایل دارند این عارضه را با آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان‌های ضد‌میکروبی، معمولاً برای 3 تا 4 هفته، درمان کنند. آنها باید شرایط بیماران را حتی پس از قطع آنتی‌بیوتیک‌ها به دقت بررسی کنند. متخصصان دیگر داروهای ضد انعقاد را برای رقیق‌شدن خون و در نتیجه جلوگیری از لخته شدن بیشتر خون توصیه می‌کنند. پزشکان معمولاً اینها را برای چند هفته تا چند ماه تجویز می‌کنند. در مورد داروهای ضد انعقاد نیز بحث‌هایی وجود دارد، زیرا می‌توانند منجر به خونریزی شوند.

گزینه دیگری که پزشکان اغلب تجویز می‌کنند کورتیکواستروئیدها هستند، زیرا به کاهش التهاب کمک می‌کند. پزشکان جراحی را برای سینوس های کاورنو توصیه نمی‌کنند. در مواردی که لخته خون سپتیک کشنده است، ممکن است فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان، اغلب در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشد.

مشکلات دندانی

سه شاخه عصبی از ناحیه فک و چشم می‌گذرد، به این معنی که مشکلات فک می‌تواند منجر به درد پشت و اطراف چشم شود. مشکلات دندانی و گاز گرفتن که می‌تواند باعث درد پشت چشم شود شامل عفونت دندان و اختلال گیجگاهی فکی (TMJ) است که در عملکرد مفصل فک اختلال ایجاد می‌کند. اگر TMJ باعث درد چشمی شود، افراد ممکن است این موارد را نیز تجربه کنند:

• خستگی چشم
  • چشمان خیس
  • حساسیت به نور

درمان

اگر پزشکان دیگر شرایط پزشکی را که باعث ایجاد درد در پشت چشم می‌شوند رد کرده باشند، بهتر است برای بررسی مفاصل فک و گاز گرفتن با از یک متخصص ارتودنسی کمک بگیرند. تنظیم مجدد بایت با ترازهای سفارشی برای دندان‌ها، از طریق درمان ارتودنسی، می‌تواند فشار وارده بر عضلات و مفاصل سر و گردن را کاهش دهد. این درمان ممکن است درد عصبی و درد پشت چشم را کاهش دهد.

درد پشت چشم

گلوکوم زاویه بسته

دو نوع گلوکوم عبارتند از: زاویه باز اولیه و زاویه بسته. عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی این بیماری و سایر جراحات یا جراحی‌های مربوط به چشم است. گلوکوم با زاویه باز اولیه جایی است که مایع چشم به درستی تخلیه نمی‌شود و باعث آسیب به عصب بینایی می‌شود. با این حال، این نوع گلوکوم بدون درد است. گلوکوم زاویه بسته زمانی رخ می‌دهد که عنبیه فرد زاویه زهکشی را که مایع چشم از چشم خارج می‌شود مسدود می‌کند. در شرایط انسداد، فشار به سرعت افزایش خواهد یافت و مراقبت‌های پزشکی فوری برای محافظت از بینایی مورد نیاز است.

علائم گلوکوم زاویه بسته

• درد ناگهانی و شدید چشم
  • تاری دید
  • دیدن هاله‌های اطراف چراغ‌ها

درمان گلوکوم

درمان پزشکی برای گلوکوم زاویه بسته ممکن است شامل قطره چشم یا جراحی لیزر باشد. فرد باید روزانه از قطره چشمی برای کاهش فشار چشم استفاده کند. درحالی‌که این درمان به حفظ بینایی کمک می‌کند، عوارض جانبی متعددی با این دارو همراه خواهد بود، از جمله:

• یک احساس سوزش
  • قرمزی چشم یا پوست ملتهب اطراف چشم
  • تاری دید
  • رشد مژه
  • تنفس تغییر می کند
  • تغییرات در سطوح انرژی
  • تغییرات در نبض و ضربان قلب

نوع جراحی مورد استفاده برای گلوکوم با زاویه بسته، ایریدوتومی است. چشم پزشک با استفاده از لیزر سوراخی در عنبیه ایجاد می‌کند تا به جریان مایع چشم در زاویه زهکشی کمک کند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

در حالی که برخی از شرایط با مراقبت‌های خانگی و داروهای OTC بهبود می‌یابند، علائم دیگر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. علائمی که نشان می‌دهد زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است شامل دردی است که:

• شدید است
  • با گذشت زمان، سرفه یا حرکت بدتر می‌شود
  • همراه با تب، بی‌حسی، سفت شدن گردن، گفتار نامفهوم، گیجی یا اختلالات بینایی
  • به سرعت گسترش می‌یابد
  • همراه با چشم زخم، قرمزی یا درد شقیقه‌های حساس است
  • در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف یا سرطان ایجاد می‌شود

چشم انداز

چشم انداز درد پشت چشم به علت آن بستگی دارد. پزشکان می‌توانند از چندین روش درمانی برای درمان علت درد استفاده کنند. اگر افراد سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشند، ممکن است علل خاص درد پشت چشم، مانند میگرن، بیشتر باشد. مهم است که معاینات مکرر با متخصصان پزشکی داشته باشید تا در مورد خطر و علائمی که باید مراقب آنها باشید صحبت کنید.

علل دیگر، مانند خستگی چشم، ممکن است با درمان‌های خانگی از جمله استراحت کافی و نوشیدن آب کافی برطرف شود. پزشکان ممکن است داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن را نیز توصیه کنند. درمان‌های جایگزین ممکن است چشم انداز بیماری‌های چشمی خاص را بهبود بخشد.

برخی از علل درد چشم ممکن است نیاز به یک دوره داروهای تجویزی، از جمله استروئیدها، و در برخی موارد، درمان پزشکی و مراقبت طولانی مدت داشته باشند. محل درد چشم ممکن است به علت آن ارتباطی نداشته باشد. فرد باید محرک‌ها و سایر علائم همراه با درد را پیگیری کند. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا تشخیصی آگاهانه داشته باشد و توصیه‌های مناسبی برای درمان ارائه دهد.