مقالات

تزریق ایلیا در چشم | داروی ایلیا

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
46117 بازدید

آیلیا Eylea چیست؟

آیلیا Eylea چیست؟

داروی آیلیا برای درمان یکی از بیماری‌های چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیماری که با نام دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) شناخته می‌شود، یکی از عوامل اصلی نابینایی سالمندان در کشورهای توسعه‌یافته محسوب میگردد. تعدادی از افراد مبتلا به این بیماری بعداً دچار بیماری دیگری به نام AMD نئوواسکولار (مرطوب) می‌شوند که عروق خونی جدیدی در لایه مشیمیه چشم ایجاد می‌کند و باعث از دست رفتن بینایی فرد می‌شود. یکی از داروهای مؤثر مورد استفاده در درمان این بیماری، داروی آیلیا است.

داروی آیلیا یک داروی ضد VEGF بوده که به صورت آمپول در چشم تزریق می‌شود. VEGF یک پروتئین به نام فاکتور رشد اندوتلیال عروقی بوده که باعث تحریک رشد عروق خونی می‌شود. داروی آیلیا ضد این پروتئین عمل کرده و باعث کاهش مایع انباشته شده در پشت چشم انسان می‌شود و در کنار آن از رشد عروق خونی جدید جلوگیری می‌کند.

در ادامه این مقاله به موارد مصرف آیلیا و نحوه تزریق آمپول آیلیا در چشم می‌پردازیم.

موارد مصرف آیلیا

همان‌طور که در بالا اشاره شد این دارو در درمان تعدادی از بیماری‌های خطرناک چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین بیماری که داروی آیلیا در درمان آن ایفای نقش می‌کند و در بالا اشاره مختصری به آن شد بیماری دژنراسیون ماکولای وابسته به سن است. در اوایل این بیماری اغلب بیمار دچار هیچ‌ علامت و نشانه‌ای نمی‌شود ولی به‌تدریج و با گذشت زمان دید یکی از چشم‌ها و در مواردی هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با گذشت زمان بیشتر، احتمال از دست رفتن بینایی در بیمار افزایش می‌یابد.

 بعضی افراد در این بیماری ممکن است دچار نوعی خاص از توهمات بینایی شوند. طی بررسی‌های انجام شده حدود 9 درصد مردم جهان در سنین 45 تا 85 سالگی به این بیماری دچار خواهند شد که حدود 10 درصد از مبتلایان به نوع مرطوب آن دچار می‌شوند. از سال 2011 به بعد در درمان نوع مرطوب این بیماری داروی آیلیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که تأثیرگذاری بیشتری نسبت به داروهای پیشین دارد.

یکی دیگر از موارد مصرف آیلیا، بیماری ادم ماکولا ناشی از انسداد ورید شبکیه است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد چشم در اثر انسداد ورید شبکیه دچار تخریب می‌شود که باعث عوارض جبران ناپذیر بینایی از جمله نابینایی فرد می‌شود.

داروی آیلیا در درمان بیماری ادم ماکولای دیابتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیابت عامل اصلی این بیماری بوده که در عروق خونی شبکیه چشم باعث آسیب‌هایی می‌شود که در نتیجه این آسیب‌ها، خون و مایع درون عروق خونی به بیرون نشت کرده و باعث آسیب به لکه زرد و ادم ماکولا می‌شوند.پ

نحوه تزریق آمپول آیلیا در چشم

نحوه تزریق آمپول آیلیا در چشم

داروی آیلیا به صورت آمپول موجود بوده و باید داخل چشم تزریق شود. ابتدا نحوه تزریق آمپول آیلیا در چشم توسط پزشک متخصص توضیح داده می‌شود و تحت شرایط کاملاً استریل انجام می‌گیرد. قبل از تزریق این آمپول باید حساسیت به آن، تنگی نفس، مشکلات تنفسی، عفونت‌های چشمی یا عفونت در اطراف چشم و درد و قرمزی چشم‌ها توسط پزشک بررسی گردد و سپس اقدام به تزریق آمپول در چشم شود.پ

 همچنین در مورد تأثیرات این دارو در کودکان زیر 18 سال تاکنون تحقیقی صورت نگرفته و به هیچ عنوان نباید در درمان کودکان خردسال به کار برده شود و از طرف دیگر مطالعات و بررسی‌های انجام شده تاکنون هیچ‌گونه مشکل و محدودیت خاصی را در رابطه با استفاده از داروی آیلیا در سالمندان ثابت نکرده‌اند.

دوز توصیه شده برای استفاده از آن 2 میلی‌گرم معادل 50 میکرو لیتر است میزان تزریق به‌صورت ماهیانه برای سه ماه متوالی است و پس از آن هر دو ماه یک‌بار تزریق انجام می‌گیرد و پس از 12 ماه اول درمان با داروی آیلیا، نحوه ادامه درمان توسط چشم‌پزشک تعیین می‌گردد.

قبل از تزریق چشم‌پزشک با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص چشم را شستشو داده و برای جلوگیری از عفونت آن در طی تزریق آن را با دقت تمیز می‌کند. همچنین برای کاهش درد از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند. این تزریق به‌صورت اینتراویترال انجام می‌گیرد که یک تزریق مستقیم به چشم است. در این تزریق داروی آیلیا به ناحیه پشت چشم یعنی زجاجیه وارد می‌شودپ

عوارض تزریق ایلیا

تزریق این دارو ممکن است دارای عوارض باشد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • خون‌ریزی ملتحمه
  • درد چشمی
  • کاتاراکت یا آب مروارید
  • درد در محل تزریق
  • تاری دید
  • احساس وجودشی خارجی در چشم در اثر آسیب‌های چشمی
  • واکنش‌های حساسیتی

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲